maandag 1 september 2014

Agenda 4 t/m 15 sept.

Je kunt het gewoon ruiken, de herfst is begonnen! En zien kun je het ook al want eergisteren zag ik de eerste herfstcrocussen in het bos staan en vandaag zag ik 3 bloemetjes in de asters. Herfst betekent voorlopig gelukkig nog niet dat het gaat regenen en stormen, nee de voorspellingen staan op zon en temperaturen van boven de 25 gr., nou ik ben voor, augustus is wel niet zo koud en nat geweest als in Nld. maar toch ook kouder en natter dan we gewend zijn, je hoort hier toch minstens een week van 30 gr. of meer te hebben en dan kan het wel eens een paar dagen koud zijn maar toch niet zo als de afgelopen maand augustus. Afgelopen dalende maan heb ik lekker door kunnen werken, mede dankzij de wat tegenvallende temperaturen, heeft dus ook zo z'n voordelen, de heggen zijn weer gesnoeid en ik heb de slootkant gekuisd, daar groeit behalve de planten die ik er gezet heb, ook brandnetel, braam, vervelend gras, haagwinde enz. Door alle regen liet alles zich er gemakkelijk uittrekken, ik weet wel dat die haagwinde weer terugkomt maar rond deze tijd van het jaar zitten er wel al enkele bloemen aan maar nog geen zaad en het uittrekken van al die lange slierten geeft wel voldoening, het resultaat is in ieder geval duidelijk zichtbaar en ze lopen nu ook niet meer uit.
In het voorjaar had ik nog hier en daar wat gras gezaaid maar door de droogte kwam er bijna niets boven dus heb ik al het onkruid wat er natuurlijk weer ging groeien eruit getrokken, de kluiten met de spitvork, schoffel en hark fijngemaakt en nu ziet het er weer puik uit, klaar om volgende week in te zaaien, heeft toch wel zo z'n voordeel veel regen in augustus, humm.....de grond voelde nl. heerlijk aan. 
   
In juli schreef ik over de heermoesthee die stond te pruttelen op het vuur, ik heb daar de tomatenplanten regelmatig mee bespoten om aardappelziekte te voorkomen, helaas het mocht niet baten, alle bladeren heb ik er afgehaald en ook menig tomaat de container in gekeild, rechts op de foto kun je zien hoe ze er nu bijstaan, gelukkig staat er ook nog een grote pompoen en een schattig kleinbloemig afrikaantje op om de boel op te vrolijken. Voordeel is natuurlijk wel dat ik geen uren in de keuken sta om al die tomaten te verwerken, wat er nog aanhangt is net genoeg voor eigen consumptie.

Overmorgen 3 sept. gaat de maan aan het einde van de middag stijgen, tot 17.49 uur is het bladdag en na die tijd graan/fruitdag maar daar volgen er nog 2 van dus m'n agenda laat ik op 4 sept. beginnen.

Donderdag 4 en vrijdag 5 fruit/graandagen.
Er valt niet veel meer te zaaien maar oogsten doe je ook als de maan stijgt, appels, peren, perzikken en pruimen plukken, droogbonen uit de schil halen en enkele dagen in de diepvries leggen, dit om te voorkomen dat een parasiet de boon oneetbaar maakt, je kunt hiermee ook wachten tot de eerste nachtvorst.

Zaterdag 6 en zondag 7 worteldagen.
In de wat warmere streken zoals Zuid Frankrijk uien, rood en geel, en kleine witte uitjes zaaien, als ze opkomen in de rij uitdunnen op 5 cm.

 Maandag 8 bloemdag.
EĆ©njarigen die tegen een stootje kunnen zaaien, ze kiemen dan lekker vroeg in het komend voorjaar.
Tweejarigen zoals vergeet-mij-nietjes zaaien.

Hier links op de foto klimt Asarina, een klimleeuwebek die me het hele seizoen al bezighoudt, kon in mei rechtstreeks gezaaid worden, ik dat gedaan maar er kwam niets boven, toen maar in potjes, goed dat lukte maar dan heb je al weer een achterstand opgelopen, heb ze dus in grote potten gezet en jawel ze sloegen aan, schattige kleine blaadjes maar knoppen..... pas eind juli zag ik de eerste verschijnen en toen kwam augustus..... veel te koud voor Asarina, vorige week toen het wat warmer werd ging de eerste open en vanaf nu tot het gaat vriezen ga ik van haar genieten!

Dinsdag 9, woensdag 10 en donderdag 11 bladdagen.
Opnieuw veldsla en spinazie zaaien, groenbemesters, zoals rogge en mosterd zaaien op de vrijgekomen stukken in de groentetuin, ik ga dit jaar rogge proberen, gras zaaien, dat ga ik dus ook doen!

Vrijdag 12 en zaterdag 13 graan/fruitdagen.
Fruit, zoals appels enz. en fruitgroenten oogsten, zie hierboven 4 en 5 sept.

Zondag 14 en maandag 15 worteldagen.
Volgens m'n Franse tijdschrift kun je nu prei zaaien, bij opkomst uitdunnen, niet verplanten, en oogsten in mei volgend jaar, ik heb het nog nooit gedaan maar misschien het proberen waard? 

Deze spitskool staat al sinds half mei (met nog enkele soortgenoten) in de groentetuin, ze deden het allemaal even slecht, er werd me verteld dat dat komt omdat hier in de omgeving zoveel koolzaad staat in 't voorjaar, er zijn dan veel koolwitjes die er eitjes opleggen en zonder spuiten wordt het dan niets, ik heb ze toch maar laten staan en een paar weken geleden knapten ze zienderogen (zonder spuiten) op, ze beginnen nu kroppen te vormen en er is geen rups te bekennen!

Let op! Niet tuinieren maandag 8 sept. voor 10.35 uur en donderdag 11 sept. niet voor 14.35 uur.

Veel tuinplezier,

Oda. 
   
 

Geen opmerkingen: