zondag 26 oktober 2014

Agenda 28 oktober t/m 23 november.

In de herfst houdt de natuur z'n adem in, zeggen ze weleens, eigenlijk is dat dit jaar niet het geval want door het mooie najaarsweer (we eten elke middag buiten) begint alles weer opnieuw, de verbena's bloeien maar door, in een klimroos zag ik laatst weer een roos of 10 en een tig aantal  knoppen, die nog wel open zullen gaan want de komende week blijft het zo, ja ik zeg geen nee hoor, vind het allemaal best maar er zijn de komende tijd toch wel wat najaarswerkzaamheden te doen!
Zo heb ik gisteren al m'n gaura's (en ik heb er veel) afgeknipt, een vriendin appte me dat ik dat moest doen en aangezien ik een nogal volgzaam type ben, doe ik dat ook, nee hoor heb eerst even gekeken op de site, die ik van haar kreeg doorgestuurd en het zit zo: gaura's bloeien maar door en verschrikkelijk uitbundig, zo uitbundig zelfs dat ze geen reserves kunnen aanleggen om zonder problemen de winter door te komen, www.tuinadvies.nl/gaura's, en om dat probleem te omzeilen moet je ze in september terug knippen, nou dat kon ik beslist niet over m'n hart krijgen en heb ik het een maandje uitgesteld tot gisteren, toen was het dus zover en jammer dat ik dat vond!!!

Een leuker karweitje vond ik het aardbeienbed schoonmaken want m'n knoflooktenen moesten ertussen, ongelooflijk, daar kwam wat uit, het ex tomatenbed ernaast heb ik bijna helemaal vol kunnen leggen met al dat aardbeienafval, ja het mes snijdt aan 2 kanten toch!? Maar het ziet er weer netjes uit, de tenen staan ertussen en zullen eerdaags hun puntjes wel laten zien, als het niet te hard gaat vriezen hoef je er niets aan te doen, alleen bij strenge vorst afdekken met stro of bladeren.

Zoals is vorige keer al meldde wordt dit een lange agenda want er valt nog wel wat te doen maar een stuk minder  in vergelijking tot de zomer en het voorjaar, dus ik begin met dinsdag 28 oktober, dan gaat de maan heel vroeg in de morgen, 1.58 uur, weer stijgen.

Dinsdag 28, woensdag 29 en donderdag 30 (tot 16.25) oktober, donderdag 6 en vrijdag 7 (tot 14.06) november graan/fruitdagen.
In de milde streken erwten en tuinbonen zaaien, als de zaden opkomen aanaarden met dalende maan, als de olijven gaan vallen betekent dit dat je ze kunt oogsten, mispels oogsten en drogen, na enkele weken eten als ze beurs zijn.

Donderdag 30 (vanaf 16.25) en vrijdag 31 oktober, zaterdag 1 (tot 14.05), vrijdag 7, zaterdag 8 en zondag 9 november worteldagen.
Wortels en radijs zaaien, in de kas of in de bak.

Zondag 2 november bloemdag.
De bloemen uit de hortensia's knippen, zelf doe ik dat nooit want als het sneeuwt ziet het er zo mooi uit met de bloemen er nog aan!

Maandag 3, dinsdag 4 en woensdag 5 november bladdagen.
Allerlei blad- en koolsoorten oogsten, dragon oogsten en invriezen, de plant zelf afdekken met droge bladeren of stro en hier overheen nog een doek.

Ja ik heb de witlof eruit! Altijd weer een karwei, gelukkig was de grond lekker opgedroogd, dat werkt wel zo prettig, jullie zien dat er een paar mooie exemplaren liggen, dat is heus niet altijd zo!  Morgen, 27 okt., spit ik de wortel op 20 cm. af en het blad tot 2 à 3 cm. boven de wortelaanzet, 1 bak zet ik in de kelder en de rest kuil ik in, met hulp van mijn echtgenoot.

Maandag 10 november gaat de maan weer dalen.

Maandag 10, dinsdag 18, woensdag 19 en donderdag 20 november worteldagen.
Allerlei wortelgroenten zoals bieten, knolselderij en winterwortelen oogsten en inkuilen of in kelder in 't zand bewaren, dit laatste bevalt mij prima, pastinaak en schorseneren zijn niet vorstgevoelig en kunnen dus blijven staan maar mogen ook naar binnen. Winteruien/sjalotten en knoflook planten.

Dinsdag 11, woensdag 12, donderdag 13 (tot 15.56) vrijdag 21 en zaterdag 22 bloemdagen.
Na de eerste nachtjes vorst mogen de dahlia's, gladiolen, canna's en begonia's eruit, bewaar ze vorstvrij, in de kelder bijv. maar niet iedereen heeft een kelder dus op zolder of in de schuur kan ook maar dan wel extra beschermen als het streng gaat vriezen. Eénjarigen opruimen en de grond van onkruid ontdoen, de border herinrichten, mocht dit nodig zijn natuurlijk. Kale wortel rozen planten.

Donderdag 13 (vanaf 15.56), vrijdag 14 (tot 11.10) en zondag 23 bladdagen,
Groenblijvende en bladverliezende struiken zoals buxus, liguster en beuk planten, evenals bomen zoals beuk, kastanjes, esdoorn en eik. En zolang het nog niet hard vriest lekker met de snoeischaar en zaag aan de slag gaan.  

Vrijdag 14 (vanaf 11.10), zaterdag 15, zondag 16 en maandag 17 graan/fruitdagen.
Erwten en tuinbonen aanaarden. Kalewortel fruitbomen en struiken planten en snoeien. Vergeet de vijg niet, als je die regelmatig snoeit loopt het niet zo uit de hand. Overigens ook makkelijk te stekken, knip takjes af  met 3 à 4 ogen, stop ze in grond tegen een muur op het noorden, zo diep dat er nog 1 oog uitsteekt.

Even gedacht dat het dit jaar niets zou worden met de paprika's maar zie daar toch nog rood gekleurd, aan de struik bedoel ik dan, vond de combinatie met de oranje wortel en de lichtgroene spitskool zo mooi dat ik er wel een foto van moest maken. 

Zo dat was het dan, de lange agenda is gepubliceerd.

Let op!
Niet tuinieren op woensdag 5 nov. voor 9.15 uur.
en woensdag 19 nov. niet voor 14.20 uur.

Heel veel tuinplezier.

Oda.   

  
  

 

 


 



Geen opmerkingen: