woensdag 25 februari 2015

Agenda 27 febr. t/m 13 mrt.

Na al m'n dromen waar ik in m'n vorige blog over schreef sta ik nu weer met beide benen op de grond! Het mooie weer heeft plaatsgemaakt voor saai snertweer, grr..... elke dag houd ik hoop en denk ik 's ochtends als ik m'n hond uitlaat: straks komt vast de zon door! Om later aan het eind van de dag te constateren dat enfin ...... niet dus!
Kijk in november, december en januari leg ik me altijd neer bij het feit dat het winter is maar in februari wil ik gewoon mooi weer en ik begrijp natuurlijk best dat dat niet elke dag het geval kan zijn maar 2 weken achter elkaar van dat saaie, sombere weer, nee daar word ik niet vrolijk van en er komt maar bitter weinig uit m'n handen, heb afgelopen periode wel de peultjes en erwtjes in de grond gestopt, ook nog wat tuinbonen, vorig jaar oktober had ik die al gezaaid, kwamen allemaal boven en slechts enkelen hebben de vorst niet overleefd, een experiment dat voor herhaling vatbaar is.
Vandaag of morgen kan ik dan nog alvast een beetje knolselderie zaaien, met tomaten, paprika's en pepers wacht ik meestal tot maart omdat ik ze buiten moet uitplanten, zodra ik hier een kas heb ga ik daar in jan/febr. mee beginnen, maar die heb ik nog niet , alhoewel de aanvraag voor de vergunning wel de deur uit is, ja we vragen een vergunning aan want ik heb veel noten op m'n zang: ik wil een GROTE!

De lade met al m'n zakjes zaad staat klaar.
Als ik deze blog af heb ga ik voor mezelf en een aantal vriendinnen weer zaad bestellen, dat doen we in Nederland want dat spul is in Frankrijk allemaal een stuk duurder.

Overmorgen 27 febr. gaat de maan weer dalen.
We beginnen met de laatste van de 3 worteldagen.

Vrijdag 27 febr. worteldag.
Uien, sjalotten, knoflook planten. Als in de kas of bak de worteltjes al boven staan deze uitdunnen.

Zaterdag 28 febr., zondag 1 mrt. bloemdagen.
Rozen, bloemstruiken planten en snoeien, vaste planten scheuren en planten, de in jan. gezaaide bloemkool verspenen.

Maandag 2 en dinsdag 3 mrt.(tot 15.46) bladdagen.
Groenblijvende struiken snoeien en (ver)planten.

Dinsdag 3 (vanaf 15.46), woensdag 4, donderdag 5 en vrijdag 6 (tot 15.03) graan/fruitdagen.
Fruitbomen, druiven en klein fruit snoeien en planten. Fruitgroenten zoals tomaten, paprika's, aubergines die al boven staan verspenen.

De donkerrode helleborus zit dik in de knop en zal als de zon flink gaat schijnen gelijk openspringen! Ik zie ernaar uit!

Vrijdag 6 (vanaf 15.03), zaterdag 7, zondag 8 en maandag 9 worteldagen.
De maan staat in het teken van de maagd en dat is de juiste stand voor het poten van aardappels, zelf wacht ik tot de volgende dalende maan maar in een beetje gematigde streek, zoals Zuid Frankrijk kan het wel. Zie verder worteldagen hierboven.

Dinsdag 10 en woensdag 11 bloemdagen.
Zie bloemdagen hierboven.

Donderdag 12 en vrijdag 13 bladdagen.
Bladgroenten zoals sla die al boven staan uitdunnen en/of verspenen, zie verder bladdagen hierboven. 

De sneeuwklokjes hiernaast op de foto bloeien al een week of 2 en die koester ik want sneeuwklokjes doen het hier in mijn Franse tuin niet zo goed, dit plukje zag ik dit jaar voor het eerst, aangezien de moederpol er al sinds 2006 staat getuigt dat nu niet bepaald van snelheid, enfin moeders is nu bijna uitgebloeid en ik ga d'r  binnenkort scheuren en uitplanten, misschien dat ze zich met een beetje hulp van mij wat beter gaan vermeerderen. 

Let op:
Niet tuinieren 5 maart voor 13.35 uur en  7 maart na 17.00 uur.

Heel veel tuinplezier,

Oda. 

  



 


1 opmerking:

Anoniem zei

Hallo Olga,

Bedankt voor je inspirerende mail. Ik neem de gegevens op, maar ben nog niet echt in de uitvoerkant. Nu zie ik dat je kool, sla enz over uitplanten hebt, maar kun je ze dan ook alsnog zaaien. (misschien domme vraag, maar ben een beginner :-))
Groetjes, I