maandag 24 augustus 2015

Agenda 25 augustus t/m 6 september.

Heel vreemd ineens, het lijkt hier nl. vandaag wel herfst, het heeft gisteren overdag en vanmorgen vroeg een miezerig klein beetje geregend, ja jullie lezen het goed een miezerig klein beetje, terwijl we hier nog zoveel meer nodig hebben! Het weekend van 8/9 augustus heeft het zo'n 20 mm geregend, het weekend van 15/16 augustus 17 mm. en nu 5, daartussen weer flinke hoge temperaturen, m.a.w. het is allemaal zo weer opgedroogd, vandaag is het ongeveer 20 graden wat wij hier na al die warmte/hitte als zeer aangenaam beschouwen maar ja die rotwind, enfin morgen is die ook weer verdwenen maar helaas het wordt weer warm, 30 graden en meer en weer droog.
Afgelopen week waren er 4 dalende worteldagen, tijd genoeg dus om de aardappels te oogsten, de oogst viel zoals ik al had verwacht flink tegen want ik heb ze amper water gegeven, op de foto is te zien hoeveel aardappels er per plant gemiddeld aanzitten en de maat is nu ook niet om over naar huis te schrijven, dus schrijf ik het maar op m'n blog. Ondanks dat heb ik toch alle 4 de dagen gebruikt om dat beetje eruit te krijgen want de grond was daar gortedroog en de kluiten, die ik met m'n spitvork boven het oppervlak haalde kreeg ik met heel veel moeite in stukken.
Afgelopen zomer heb ik ook behoorlijk afgezien met m'n boerenkool- en spruitkoolplantjes, elke keer als ik ze in potjes gezet had en even vergat uit de zon te halen waren ze verbrand, gelijk in de volle grond zetten was helemaal geen optie, maar goed we hadden afgelopen 4 dagen gasten uit Nederland en die hebben met moeite nog een paar plantjes van beide soorten op de kop kunnen tikken, ga ze straks gauw planten, het kan nu nog net want morgenochtend vroeg, 25 augustus, gaat de maan weer stijgen. Maar ze zien er goed uit nietwaar? Ook al lekker fors, dus nu moet het toch eindelijk gaan lukken!

Dinsdag 25,woensdag 26 en donderdag 27 augustus (tot 11.24) graan/fruitdagen.
Fruitgroenten oogsten, evt. tomatenzaad drogen om volgend jaar te oogsten, appels, peren en pruimen oogsten. De graangroenten zoals spercie- en snijbonen oogsten.

Donderdag 27 (vanaf 11.24) en vrijdag 28 augustus worteldagen.
Herfstknolletjes zaaien.

Zaterdag 29 en zondag 30 (tot 17.37) bloemdagen.
Eventueel voor een vroege bloei volgend jaar sterke éénjarigen zoals juffertje in het't groen, bolderik, goudsbloemen, slaapmutsen enz. in de volle grond zaaien, zaadjes van éénjarigen en vaste planten verzamelen voor volgend jaar.

Zondag 30 (vanaf 17.37) en maandag 31 augustus, dinsdag 1 en woensdag 2 september bladdagen.
Groenbemesters zoals mosterd en rogge zaaien op de leeggekomen vakken. Bladgroenten zoals veldsla, raapstelen en paksoy zaaien.

Donderdag 3 fruit/graandag.
Zie hierboven 25, 26 en 27 augustus.

Vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6  worteldagen.
Zie hierboven 27 en 28 augustus.

Afgelopen winter stuurde een vriendin van me die aan de andere kant van Frankrijk woont me een zakje paprikazaad op, was wel een hele leuke verrassing want die paprika heet Oda, nou welke tuinierder vindt zoiets nu niet geweldig, ik helemaal verguld en wat blijkt?..... het is ook nog een vroeg soort, vanaf half juli begonnen de eerste al paars te kleuren terwijl de andere paprika's nog steeds niet rood zijn, wel groen maar daar houd ik niet zo van. Op de foto is te zien dat ze geel beginnen, rechtsboven en die zijn over een week al paars en dus oogstbaar. Verder smaken ze heerlijk alleen als je ze bakt verkleuren ze enigszins maar bakken doet niets af aan de smaak.

Let op!
Niet tuinieren 30 augustus na 12.15 uur en 31 augustus niet voor 17.20.

Veel tuinplezier!

Oda.   


 

Geen opmerkingen: