vrijdag 12 augustus 2016

Agenda 14 t/m 27 augustus

Eindelijk lukt het me om nu eens een beetje op tijd m'n blog bij te werken, nou ja op tijd, overmorgen 14 augustus om 15.01 uur gaat de maan alweer stijgen, dus deze zin hebben jullie niet gelezen oké?
Enfin 2 weken vliegen voorbij als er veel gasten zijn, zo ook deze zomer.... en over deze zomer wilde ik het nu net hebben want we hebben hier qua temperatuur een superzomer, vorig jaar was het zo warm dat we overdag angstvallig alle luiken dicht hielden, we zaten zo'n beetje gevangen in ons eigen huis maar dit jaar......hoger dan 30 graden, misschien 2 à 3 dagen vanaf het begin van de zomer, nee de temperatuur blijft mooi rond de 25 hangen, dus de luiken kunnen lekker openblijven, hooguit blijven de tuindeuren op het heetst van de dag dicht, die staan tenslotte op het zuiden, buiten in de schaduw is het overdag goed toeven en volgens de 10daagse vooruitzichten zou het eerst warm tot zeer warm worden (33 à 35 graden) maar dat is weer teruggedraaid en nu wordt het hooguit 29, heerlijk toch!?
Mijn zomer kan niet meer stuk..... oké op de regen na dan want het is hier op één dag na al ruim 7 weken droog, op die ene dag viel er 7mm., zo goed als niets dus alleen hoefde ik die ene avond niet te gieten, mazzel dus. Viel vorig jaar de beek achterin de tuin droog, nu stroomt er nog steeds water door en daar vullen wij dan weer onze putten mee, dat de beek niet drooggevallen is hebben we dan weer aan het natte voorjaar te danken, dus elk nadeel heeft z'n voordeel, alleen zag ik dat toen nog niet!  
Ben overigens vergeten foto's te maken, ga ik morgen doen en dan zet ik ze er alsnog tussen, ik wilde net m'n toestel pakken toen m'n Brusselse buren arriveerden en Pauline stond nagenoeg direct op de stoep met de vraag of ze kon komen helpen, dus ik gauw wat boerenkool- en andijvieplantjes tevoorschijn getoverd om te verplanten, ik gaten gemaakt en zij ze erin gestopt en daarna flink water gegeven, de grond lag al gereed want door de droogte was ik wel verplicht om een dag of 3 van tevoren te beginnen te gieten, als je dat een paar dagen volhoudt en dan de kluiten het water laat opzuigen kun je daarna proberen die kluiten kapot te harken, na een dag of 3 heb je dan prima grond, dus het bed lag zogezegd al klaar.

Zondag 14 (vanaf 15.01), maandag 15 en dinsdag 16 (tot 14.58) graan/fruitdagen.
Allerlei fruitgroenten zoals tomaten, courgettes, aubergines, vroege appels/peren enz. oogsten en verwerken, eventueel zaad ervan verzamelen, snij- en sperciebonen oogsten en verwerken.

Dinsdag 16 (vanaf 14.58), woensdag 17 en donderdag 18 (tot 15.28) worteldagen.
Eventueel nog worteltjes, bieten, uien  zaaien, in de mildere streken waar meestal in oktober 's nachts nog niet vriest kan het nog wel. Herstknollen zaaien.

Donderdag 18 (vanaf 15.28), vrijdag 19 en zaterdag 20 (tot 11.53) bloemdagen.
Sterke éénjarigen zoals lathyrus, juffertje in 't groen en papavers kunnen nu al rechtstreeks in de volle grond worden gezaaid, evenals tweejarigen zoals vergeet-me-nietjes, akeleien en stokrozen.

Zaterdag 20 (vanaf 11.53), zondag 21, maandag 22 en dinsdag 23 (tot 15.41) bladdagen.
Raapstelen, paksoy, winterslasoorten, bladmosterd en veldsla zaaien, eventueel spitskool zaaien maar dan wel op een beschutte plaats. 

Dinsdag 23 (vanaf 15.41) en woensdag 24 (tot 12.41) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 14/15 en 16 augustus.

Woensdag 24 (vanaf 12.41), donderdag 25, vrijdag 26 en zaterdag 27 (tot 13.18) worteldagen.
Zie hierboven 16/17 en 18 augustus.

Let op!
Niet tuinieren 19 augustus na 11.10 uur en 22 augustus niet voor 8.25 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.  

En dan nu de foto's!

Deze plant houdt me nogal bezig de laatste tijd want ik was in de veronderstelling dat het een patisson was, zo ook degene van wie ik deze plant kreeg! Een patisson heeft witte platte vruchten en gele bloemen, kun je van deze plant niet zeggen, maar bijna alles aan deze plant is mooi, maagdelijk witte bloemen en ook de bladeren zijn zeer decoratief en ze blijven mooi, geen meeldauw en ook geen verdroogde bladeren, de vruchten vind ik minder mooi maar die vallen door hun groene kleur ook niet zo op. Mijn vraag is nu: wat is dit voor plant?

Het is ongelooflijk maar waar, dit is m'n eerste courgette van het jaar 2016! Nog nooit van m'n leven meegemaakt! M'n eerste plantjes die ik half mei buiten gezet had deden helemaal niets, dus heb ik eind juni enkele zaden direct in de volle grond gestopt en die kwamen weer moeilijk boven door de droogte maar oké, 2 planten doen het en over het algemeen heb je daar genoeg aan.
En de hele buurt heeft inmiddels courgettes dus we komen niets tekort!


Vroeger moest ik niets van dahlia's hebben maar ik ben om!
Vooral van dit soort hiernaast, Bisschop's Children, een vriendin had vorig jaar enkel kleuren gezaaid en ik kreeg van haar een potje met een stuk of 10 sprietjes mee, eerst allemaal in een grote pot gezet maar daar groeiden ze snel uit, zodat ik een ander plekje voor moest zoeken en daar hebben ze toen flink d'r best gedaan, dit jaar groeien ze weer als kool, zijn nu ongeveer een meter hoog, hebben ook niet de neiging om om te vallen en hebben ook allemaal schitterende kleuren, kortom daar ga ik er meer van zetten.

Tot m'n volgende blog over een dag of 12!


      

Geen opmerkingen: