dinsdag 15 november 2016

17 november t/m 14 december

Hallo allemaal, ik heb hem gezien!!! De supermaan! Al dagen gaan we gebukt onder somber, bewolkt weer, maar juist gisteravond trokken de wolken weg en daar was hij, de supermaan en zeker hier op het platteland geeft me dat een berg licht! Incroyable! Nu moeten we, geloof ik, tot 2035 wachten, nou dat kan ik wellicht nog meemaken, ha ha.....
Op deze foto is goed te zien hoe somber het weer is, ik krijg daar niet echt inspiratie van, maar heb toch nog wel wat gedaan, elke droge dag ga ik met m'n kruiwagen het bos in om bladeren te halen waarmee ik dan de lege bedden in de groentetuin bedek, jammer wel dat ik steeds verder moet lopen! Vanmorgen toen ik terug kwam zag ik dat er eigenlijk ook wel genoeg in mijn eigen tuin en die van de buren (wonen in Brussel) liggen, dus morgen maar gewoon eens dicht bij huis kijken! 
In de kas vermaak ik me ook wel, lathyrussen gezaaid, heb al zo vaak gehoord dat november daar de juiste maand voor is en me elke keer voorgenomen dat dan ook te doen, en nu is het er eindelijk van gekomen. Ben wel benieuwd hoe lang het nu duurt voor dat alles opkomt, het is tenslotte kouder, alhoewel de komende 10 dagen schijnt het warmer te worden.

Overmorgen 17 november gaat de maan om half 11 's ochtends weer dalen, komt mij wel goed uit want ik moet nog steeds 3 buxusvakken tegenover de kruidentuin inplanten, dus de buxusranden en dan lavendel en donkerroze Fairy roosjes ertussen, die heb ik vorig jaar gestekt en ze zijn allemaal flink uitgebot.

Donderdag 17, vrijdag 18, zondag 27 en maandag 28 bloemdagen.
Als het niet vriest rozen en bloemstruiken, zoals sering, jasmijn, hortensia enz. planten.

Zaterdag 19, zondag 20 (tot 13.52), dinsdag 29 en woensdag 30 bladdagen.
De dagen om groenblijvende struiken zoals buxus te planten, zolang het niet vriest natuurlijk.
Witlofwortels in emmers of buiten in een kuil voortrekken.

Zondag 20 (vanaf 13.52), maandag 21, dinsdag 22 oktober en donderdag 1 december graan/fruitdagen.
Fruitbomen planten en klein fruit zoals alle kleuren bessen.

Woensdag 23, donderdag 24, vrijdag 25 en zaterdag 26 worteldagen.
Knoflook en winteruien planten, eventueel wortelgroenten zoals bieten, knolselderij, pastinaak en wortelen oogsten en in een koele ruimte bewaren. Ik gok erop dat met een flinke laag bladeren en stro eroverheen alles de winter wel door kan komen, bij wat strengere vorst bedek ik het nog wel extra met een plastic zeil.

Begin oktober heb ik in de kas wortel, bosui, pluksla en raapsteel gezaaid, later in november nog wat herfstknol, van de raapstelen en de pluksla kunnen we al een week of 3 eten, de andere 3 (rechts naast de sla en raapsteel) zijn nog zo         piepklein, maar oké ook lekker aan het eind van de winter of vroeg in het voorjaar misschien?

Vrijdag 2 december gaat de maan weer stijgen, veel valt er rond deze tijd niet te zaaien, dus dat wordt lekker een beetje nadenken over het tuinjaar 2017.

Vrijdag 2, zaterdag 3 en zondag 11 graan/fruitdagen.
Tuinbonen, erwten en peulen voorzaaien in kas of bak.

Zondag 4, maandag 5, maandag 12, dinsdag 13 en woensdag 14 worteldagen.
Alleen in de bak of kas eventueel radijs en worteltjes zaaien.

Dinsdag 6 en woensdag 7 bloemdagen.
Gewoon lekker 2 vrije dagen opnemen.

Donderdag 8, vrijdag 9 en zaterdag 10 bladdagen.
In de keuken allerlei oud zaad in een speciaal kiembakje voorkiemen, in kiemen zitten heel veel vitaminen en mineralen en het is een goede manier om van al dat oude zaad af te komen. 

Zo jullie kunnen er weer 4 weken tegenaan, volgende blog zo rond de 11/12 december.

Let op!
6 december niet tuinieren na 13.30 uur.
De andere data zijn niet belangrijk want die tijden vallen of zo vroeg of zo laat dat het nog of al donker is.  

Heel veel tuinplezier!

Oda. 

   




Geen opmerkingen: