zondag 5 maart 2017

Agenda 7 t/m 20 maart

Buiten huilt de wind om het huis en binnen staat de kachel te snorren op vier, dat liedje daar moest ik aan denken toen ik vanmorgen de hond uitliet, gelukkig regende het toen nog niet, helaas nu wel, niks an dus binnen blijven vandaag, de tomaten en paprika's die ik al een paar weken overdag in de kas zet, heb ik maar binnen laten staan, ze staan er heel goed bij en ik wil niet dat ze teveel kou lijden.
Oké ik weet het , het is nog maar maart maar een week of 3 geleden hebben we hier zo'n heerlijk voorjaarsweek gehad dat ik er onmiddellijk aan verslaafd ben geraakt!
De afgelopen 4 weken heb ik best wel wat werk verzet, zie de volgende foto.



Zo op het eerste gezicht zou je het niet zeggen, maar het aanleggen van die kleine tuintje heeft me heel veel moeite gekost, ons huis is oorspronkelijk een boerenschuur en de landbouwmachine reden er af en aan, er liggen dus meer stenen in de grond dan iemand zou wensen als hij of zij een tuintje aan gaat leggen, bovendien is de grond er ook erg arm, dus elke buxus (overigens oude uit mijn tuin in Zeeland) is voorzien van een emmer goede grond, die ik dan weer ergens anders uit de tuin moest halen, kortom het lukte me om één vak per dag te doen, heb wel 3 dagen achter elkaar doorgewerkt, zodat het dan ook helemaal af was, in de vakken staan lavendel en The Fairy roosjes (donkerroze), als alles dichtgegroeid is hoef ik de boel slechts één maal per jaar te snoeien.

Zoals ik al eerder concludeerde zit het weer nog niet bepaald mee maar toch vanaf nu weer een korte blog, dus alleen de komende dalende maan, die dinsdagmorgen vroeg tegen 2 uur van start gaat.

Dinsdag 7 en woensdag 8 (tot 13.47) bloemendagen.
Rozen en bloemstruiken (denk aan de vlinderstruiken) snoeien en planten, de winterbescherming weghalen van de artisjokken en de lelijke bladeren verwijderen, broccoli in potjes verspenen.

Woensdag 8 (vanaf 13.47) en donderdag 9 bladdagen.
Groenblijvende struiken, zoals buxus en lonicera, snoeien en planten, slaplantjes in potjes verspenen of eventueel buiten in de volle grond maar dan nog wel beschermen! Misschien gras maaien!

Vrijdag 10, zaterdag 11 en zondag 12 (tot 17.57) graan/fruitdagen.
Fruitbomen die nog niet gesnoeid zijn snoeien en planten, voorgezaaide tuinbonen, erwten en peulen in de volle grond zetten, de binnen voorgezaaide fruitgroenten, zoals tomaten enz., in potjes verspenen.

Zondag 12, maandag 13, dinsdag 14 en woensdag 15 worteldagen.
Nou genoeg dagen om de uien, sjalotten en knoflook buiten te poten, wat betreft knoflook een beetje een gok want het is sowieso beter die in het najaar te poten, zodat er koude overeen kan, en deze winter hebben ze het zeker koud gehad! Vroege aardappels kunnen in het zuiden van Frankrijk wel de volle grond in maar wat noordelijker..... beter nog even wachten!

Het is de bedoeling dat deze twee plastic kraaien de duiven op afstand houden, helaas ze zitten er regelmatig in de dakgoot naar te kijken!
Grr.... goed toch laten we ze lekker zitten want ze wiegen zo leuk heen en weer in de wind en als de zon schijnt zie je hun schaduw op de gevel.

Donderdag 16 en vrijdag 17 bloemdagen.
Zie hierboven 7 en 8 maart.

Zaterdag 18 en zondag 19 bladdagen.
Groenblijvende kruiden (ver)planten, zie  hierboven 8 en 9 maart.

Maandag 20 van 9.02 tot 16.58 uur, nog een graan/fruitdag.
Zie hierboven 10, 11 en 12 maart.

Let op!
Niet tuinieren 11 maart voor 10.20 uur en 18 maart niet na 13.20 uur. 

Heel veel tuinplezier,

Oda.  


 

Geen opmerkingen: