zaterdag 15 april 2017

Agenda 17 t/m 29 april

Het is vandaag iets koeler dan we de afgelopen weken gewend zijn, want wat heb ik genoten, ben nu ruim 2 weken terug uit Nederland en het is gewoon heel de tijd mooi voorjaarsweer geweest, alles schiet de grond uit, de dahlia's in de kas (waarvan ik in m'n vorige blog een foto heb gezet) zijn inmiddels bijna kniehoogte en ja wat nu hè, want volgende week schijnt het nog een keer tegen de ochtend één graad te gaan vriezen en dan zitten we ook nog met die rottige ijsheiligen, ja het kan soms moeilijk zijn, vooralsnog beter in de kas laten staan dus! En in die kas groeit alles als kool, tomaten en paprika's staan al in de volle grond en vooral tomaten reageren daar direct op, ze ziet ze dan zomaar groeien. Van de week kwam iemand uit het dorp m'n tuin bewonderen, enfin we liepen ook de kas in waar nog een heleboel tomaten in potjes staan, ik vertelde dat ik die allemaal over had, ze zegt: hoeveel zijn dat er? Zo'n 40, zeg ik. Vervolgens vroeg ze of ik ze verkocht, daar had ik nog niet aan gedacht! Maar ja je bent Nederlandse of niet, dus mijn handelsgeest was gelijk aangewakkerd, en ik zeg: ja natuurlijk,  hoeveel wil je er? Nou ze wilde ze wel allemaal! Ik er gauw een aantal opzij gezet, die had ik namelijk beloofd aan een vriendin, maar er bleven er nog 40 over, verkocht! Ik had ook nog wat komkommers over, nou daar wilde ze er ook nog wel 2 van en dat potje met paprika's er ook nog maar bij, jeetje, ik moet vaker mensen uit het dorp uitnodigen!

Zoals ik al zei, alles groeit als kool, deze witte phlox heb ik al gesnoeid, ik snoei phloxen altijd één of twee keer terug voor de langste dag, maar ik geloof niet dat ik dat ooit al in april gedaan heb, op de foto is te zien dat de linkerkant al flink teruggeknipt is, de rechterkant nog niet, dit natuurlijk allemaal voor de foto, ja ja er is over nagedacht!

Na drukke weken van dalende maan is het nu weer de beurt aan de stijgende maan, ik vind dat altijd net iets rustiger, al dat zaaiwerk is toch wat minder belastend voor lijf en leden.
Want gewerkt heb ik de afgelopen twee weken, vind het ook helemaal niet erg dat het wat frisser is en dat ik juist vandaag niet mag tuinieren, tenminste niet voor 5 uur vanmiddag, goed moment dus om m'n blog bij te werken.

Maandag 17 april gaat de maan vanaf 15.16 uur stijgen.

Dinsdag 18 en woensdag 19 (tot 13.42) graan/fruitdagen.
Courgette, pompoenen, meloenen, komkommers in de kas of bak in potjes voorzaaien. Eventueel spercie/snij/pronkbonen voorzaaien, buiten in de volle grond kan echt nog niet want bonen verdragen geen kou, maar goed in een kas of bak voortrekken is een optie.


Woensdag 19 (vanaf 13.42), donderdag 20 en vrijdag 21 (tot 17.45) worteldagen.
Allerlei wortelgewassen zoals prei, pastinaak, zomerwortels, radijs meiknollen enz. zaaien, in de volle grond! Gewoon ter plekke, alleen na opkomst uitdunnen en niks meer verplanten, behalve dan wellicht de prei.

Vrijdag 21 (vanaf 17.45), zaterdag 22 en zondag 23 bloemdagen.
De wat sterke éénjarigen zoals korenbloem, riddersporen, goudsbloemen juffertje in't groen, koriander enz. in de volle grond zaaien, wel eerst de grond ontdoen van al het onkruid, en water geven tot het opkomt, behalve natuurlijk als het regelmatig regent, hier blijft het voorlopig droog dus ik vrees dat het voor mij gieten wordt.

Maandag 24, dinsdag 25 en woensdag 26 bladdagen.
Allerlei bladgroenten zoals spinazie, snijbiet, verschillende slasoorten enz. zaaien, in de volle grond!

Even goed kijken, bij deze foto hoort enige uitleg, het is een gedroogde tomaat, waar de zaden gewoon in gekiemd zijn, enfin in de kas wemelt het ervan en al die zaadjes komen gewoon op die manier uit, ik begin me toch af te vragen waar ik elk voorjaar weer die moeite voor doe, binnen voorkiemen, in potjes verspenen, verder opkweken en elke keer water geven, terwijl ze ook gewoon in hun opgedroogde velletje van vorig jaar kiemen!


Donderdag 27 (tot 15.27) graan/fruitdag.
Zie hierboven 18 en 19 april.

Donderdag 27 (vanaf 15.27), vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 (tot 12.06) worteldagen.
Zie hierboven 19, 20 en 21 april.
      
Dit vind ik wel een gezellig voorjaarsplaatje, de tulpen kreeg ik meer dan 10 jaar geleden van een vriendin toen ze hoorde dat ik naar Frankrijk ging verhuizen, Hollandse tulpen voor in Frankrijk zei ze erbij! De maagdenpalm stond al in de tuin en de clematis heb ik er vorig jaar geplant, het is een Montana en hij moet de boom in, in mijn tuin in Zeeland had ik zo'n zelfde in een berkenboom laten groeien en ik miste dat hier nog altijd, dus toen een nichtje me vorig vroeg wat ze voor me kon meenemen uit Nederland wist ik het direct, een Clematis Montana, enfin ze nam er gelijk 4 voor me mee, dus dat was even zoeken, maar ik heb voor alle 4 een plaatsje gevonden en ze barsten van de knoppen.

Let op!
Niet tuinieren 27 april na 13.10 uur.

Heel veel tuinplezier,

Oda.   

Geen opmerkingen: