zondag 2 april 2017

Agenda 3 t/m 17 april.

Soms komen wensen uit! Na een weekje Nederland voelde de grond hier wel erg droog aan, meestal ga ik na de lange autorit eerst een rondje met m'n hond en alles was gortedroog, maar er werd regen voorspeld, nu wordt dat wel vaker voorspeld maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het er echt van komt, deze keer wel, vrijdagmiddag laat begon het rustig te regenen en dat ging zo heel de nacht door tot de volgende ochtend een uur of 10 en zowaar afgelopen nacht nog een hoeveelheid, nu voelt de grond aan als boter,bovendien is de temperatuur heerlijk en staat er geen wind, dus vanmiddag lekker aan de slag, moet zowat m'n grote border nog helemaal kuisen, vooral de resten van alle verbena's laten zich maar moeilijk verwerken, van sommige planten pak ik een paar takjes en breek die dan met m'n handen, vooral asters, phloxen en nog een heleboel andere krijg je op die manier zo in stukjes, goede mulch voor de border, maar die verbena's.... het is dat ze zo mooi zijn! Overigens hebben ze de koude winter prima doorstaan, ze staan beschut achter een haag tegen de oostenwind en er ligt 's winters een dikke laag mos op de bodem.
Bij thuiskomst werd ik blij verrast door de zinken teilen op het terras, de blauwe druiven en violen bloeiden al wat langer, maar de tulpen hebben even op me gewacht en nu is het dus genieten want wat is dat toch leuk zo'n voorjaarstafereel!

De komende periode is het weer tijd om te verplanten, te snoeien en gras te maaien, de maan gaat morgenochtend vroeg weer dalen.

Maandag 3 en dinsdag 4 bloemdagen.
De al voorgezaaide bloemen en bloemkool in de volle grond zetten of voor de zekerheid in grotere potjes, deze dan regelmatig overdag buiten zetten om af te harden, vaste planten scheuren en verplanten, eventueel rozen snoeien en planten.

Woensdag 5 en donderdag 6 (tot 9.38) bladdagen.
Gras maaien en mos verwijderen. Bladkruiden zoals peterselie, kervel, rozemarijn, tijm en salie scheuren en planten, spitskool buiten in de volle grond zetten. Slaplantjes verspenen of uitdunnen. Groenblijvende heggen snoeien.

Donderdag 6 (vanaf 9.38), vrijdag 7 en zaterdag 8 graan/fruitdagen.
Voorgezaaide erwten, peulen en tuinbonen buiten in de volle grond zetten, fruitgroenten zoals tomaat, aubergine, paprika enz. in potjes verspenen of in de kas planten. Alleen in warme streken kunnen ze naar buiten. Eventueel nog wat klein fruit zoals bessen en frambozen planten.


Over de kas gesproken, de dahlia's heb ik afgelopen najaar voor het eerst in de kas laten overwinteren, gewoon in de grond tussen alle potplanten, allemaal lekker dicht bij elkaar tegen de muur, tijdens strenge vorst heb ik ze afgedekt met een lekker warme deken en dat hebben ze allemaal goed doorstaan, deze links op de foto is al ruim 10 cm hoog, ééntje is nog hoger en sommigen komen net boven kijken, dat betekent dat ik na de ijsheiligen flinke grote dahlia's in de volle grond kan planten, die dan ook minder gevoelig zijn voor slakken.

Zondag 9, maandag 10, dinsdag 11 en woensdag 12 (tot 13.24) worteldagen.
Aardappels, uien en sjalotten poten.Voorgezaaide knolselderij in potjes verspenen. Eventueel worteltjes uitdunnen, let wel doe dit tijdens de schemering, dan zijn de wortelvliegen niet meer zo actief.

Woensdag 12 (vanaf 13.24), donderdag 13 en vrijdag 14 (tot 16.05) bloemdagen.
Uitgebloeide struiken zoals forsythia en ribes terugsnoeien, zie ver hierboven 3 en 4 april.

Vrijdag 14 (vanaf 16.05), zaterdag 15 en zondag 16 (tot 17.34) bladdagen.
Zie hierboven 5 en 6 april.

Zondag 16 (vanaf 17.34) en maandag 17 (tot 15.16) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 6, 7 en 8 april. Maandag 17 april tot 15.16 uur dalende maan, daarna weer tijd om te gaan zaaien.

Verrassing! Een vlechtscherm! Die had ik voor mijn verjaardag gevraagd, want ja spullen heb ik genoeg dus vraag ik tegenwoordig praktische dingen, die ik zelf niet kan realiseren en mijn echtgenoot wel, zelf had ik in januari de wilgen al geknot, dat doe ik dan wel ja, ha ha....
Volgend jaar vraag ik nog zo'n vlechtscherm!

Let op!
Niet tuinieren 7 april voor 16.20 uur en 15 april niet voor 17.15 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda. 
   

Geen opmerkingen: