vrijdag 28 april 2017

Agenda 30 april t/m 14 mei

Nachtvorst in april! Daar heb ik toch zo'n pesthekel aan, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben, want de druiventelers hier in Frankrijk zien nu voor het tweede jaar op rij zowat de hele oogst naar de knoppen gaan en dat is zuur, vreselijk zuur! Zelfs in het zuiden van Frankrijk was er geen ontkomen aan, ook daar veel schade aan de druiven en ...... ook aan de tomaten die al buiten stonden, want ja het was al zulk heerlijk weer dat een heleboel tuinierders hun tomaten al buiten in de volle grond hadden gezet en zelfs in een kas moesten sommige tomaten eraan geloven, gelukkig niet die van mij want ..... en nu ga ik lekker opscheppen..... ik heb een muurkas, die muur warmt overdag lekker op en geeft dan 's avonds z'n warmte af, mijn tomaten staan er zo'n 20 cm voor, genoeg om een aantal graden nachtvorst te overleven, maar zelfs de fruitgroenten die in potjes op de plank langs het raam staan hebben nergens last van.

Echter, ik heb wel een luxe probleem, de dahlia's die in de kas staan, heb ik natuurlijk nog steeds niet buiten kunnen zetten en die groeien nu als kool, sommigen zijn zeker 50 cm hoog, die hier op de foto rechts heeft al knoppen en die rottige ijsheiligen zijn pas 10, 11 en 12 mei, dat duurt nog een week of twee, eerder durf ik ze toch echt niet buiten te zetten!

Overmorgen zondag 30 april vanaf 15.34 uur gaat de maan weer dalen, dat betekent snoeien en (ver)planten.

Zondag 30 april en maandag 12 mei bloemdagen.
Bloemgroenten zoals bloemkool, broccoli en artisjokken in de volle grond zetten, potplanten zoals geraniums enz. in een pot met verse potgrond zetten. Sterke éénjarigen buiten planten. Maar ik zeg er wel bij, let op de vorstberichten.

Dinsdag 2 en woensdag 3 mei (tot 15.02) bladdagen.
Bladgroenten zoals spitskool en verschillende slasoorten buiten in de volle grond zetten, het klinkt gek maar sla kan best een beetje vorst hebben, tijdens de vorige dalende maan heb ik wat sla in de volle grond gezet, daar zet ik dan 's nachts een plastic fles overheen, één avond was ik het vergeten, maar de volgende dag stonden ze ondanks de vorst nog fier rechtop. Bladkruiden scheuren en verplanten.

Woensdag 3 (vanaf 15.02), donderdag 4 en vrijdag 5 graan/fruitdagen.
Oké voor wie het aandurft! De fruitgroenten zoals courgette, aubergine, tomaten enz. buiten uitplanten. Zelf wacht ik tot 14 mei, de laatste dag van de dalende maan en fruitdag. Maar goed eventueel goed afgedekt, dan zou het kunnen, alleen vind ik dat persoonlijk altijd zo'n rotwerk.

Zaterdag 6, zondag 7, maandag 8 en dinsdag 9 (tot 19.48) worteldagen.
Wortelgroenten zoals pastinaak, prei, bieten en worteltjes uitdunnen, let op dun de worteltjes tegen de schemering uit, dan is de wortelvlieg minder actief. Prei kan natuurlijk ook verplant worden.

Inmiddels zijn de tulpen uitgebloeid, ze waren zoals altijd weer erg mooi, alleen door de warmte en droogte helaas wat sneller dan gewoonlijk uitgebloeid. Vorig jaar kreeg ik van vrienden een zakje met 2 soorten tulpen, een donkere en een hele vreemde! Die begint zachtgeel met een licht groene zweem, dit laatste is op de foto niet zo goed te zien, na een paar dagen krijgt hij een lila/roze randje, dit randje wordt steeds duidelijker en uiteindelijk wordt de hele tulp die kleur, zo apart!

Dinsdag 9 (vanaf 19.48), woensdag 10 en donderdag 11 bloemdagen.
Uitgebloeide bloemstruiken zoals forsythia, ribes enz. terugsnoeien, zie verder hierboven 30 april en 1 mei.

Vrijdag 12 en zaterdag 13 bladdagen.
Zie hierboven 2 en 3 mei.

Zondag 14 graan/fruitdag
Zie hierboven 3, 4 en 5 mei.

Fruitbomen beschermen tegen de vorst is natuurlijk niet te doen, ja sproeien zoals fruittelers doen, maar voor een particulier gaat me dat een beetje te ver, echter leifruit kan natuurlijk makkelijk even afgedekt worden, zie hiernaast, ik heb er gewoon 2 plastic zakken over getrokken.

Let op!
Niet tuinieren 4 mei voor 17.50 uur en 12 mei niet na 16.45 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.   

     
 

Geen opmerkingen: