woensdag 31 mei 2017

Agenda 28 mei t/m 10 juni

Ja waar was ik ook alweer gebleven? Want ja als je een weekje weggeweest bent moet je er toch weer helemaal inkomen, sowieso zie je in je tuin dat alles flink gegroeid is, zie op de foto hier links, dat is een citroenverbena, de blaadjes ervan zijn heerlijk in de thee, vooral als het warm weer is, en ieder huishouden in Frankrijk heeft 'm wel in de tuin of in een pot staan, enfin tot voor kort had ik alleen deze plant en die tierde nooit zo, want ja elke keer haal je er wat blaadjes af en dan geef je de plant niet de gelegenheid zich te herstellen, dus een week of wat geleden er eentje bijgekocht, oké ze zijn makkelijk te stekken maar dan moest ik weer wachten tot augustus, enfin zo met het idee, als ik blaadjes van de ene pluk kan de ander even bijkomen, overigens deze op de foto zag er niet uit voordat ik 10 dagen geleden naar Nederland vertrok, maar bij thuiskomst trof ik dus een flink uit de kluiten gewassen plant aan, misschien moet ik ook als ik thuis ben m'n buurman vragen de planten te verzorgen? Verzekerd van heerlijk thee deze zomer want de andere staat er ook heel gaaf bij.

Zoals jullie allemaal weten is de maan al 4 dagen aan het dalen, en de eerste 4 dagen staan in m'n tussendoor bericht, ik ga dus gewoon verder daar waar ik was gebleven.

Donderdag 1 en vrijdag 2 juni (tot 13.01) graan/fruitdagen.
Alle fruitgroenten die nog niet zijn uitgeplant in de volle grond kunnen er nu mooi allemaal in, de kans op nachtvorst is nu wel voorbij, tomaten dieven en de te lange scheuten van de pompoenen, komkommers en meloenen eraf knippen, ik loop misschien een beetje op de zaken vooruit, want ik denk dat de meesten nog geen te lange scheuten kunnen ontdekken, maar in het zuiden van Frankrijk is alles natuurlijk stukken verder, alhoewel in de kas beginnen m'n komkommers en meloenen nu toch wel door te schieten, moet echt gaan nadenken over steunmateriaal, denk dat ik mijn echtgenoot moet vragen wat betonijzer op maat te knippen. 

Vrijdag 2 (vanaf 13.01), zaterdag 3, zondag 4 en maandag 5 worteldagen.
Als de prei groot genoeg is, deze voorzichtig uit de grond trekken, een paar dagen laten liggen om de larven van de preimot te verwijderen, zowel het blad als de wortel wat terugknippen en planten.
Over het algemeen wordt aangenomen dat dit de beste methode is om preimot te voorkomen, maar ik heb ook wel eens gelezen dat je ze juist alleen moet uitdunnen om geen last te krijgen van die rotbeestjes, enfin ik heb tot nu toe altijd de verplantmethode toegepast en heb altijd preimot, dus dit jaar ga ik uitdunnen, heb 2 lange rijen gezaaid, dus na het uitdunnen nog genoeg voor a.s. winter, ga ze trouwens ook afdekken met doek. Behalve prei alle wortelgroenten die groot genoeg zijn uitdunnen, de wortels het liefst tegen de schemering, dan is de wortelvlieg minder actief.

Dinsdag 6 en woensdag 7 bloemdagen.
Broccoli en bloemkool uitdunnen, goed opgekomen éénjarigen uitdunnen of verplanten.

Donderdag 8 en vrijdag 9 bladdagen.
Bladgroenten zoals sla, andijvie, snijbiet uitdunnen of verplanten.
Buxus snoeien en groenblijvende heggen snoeien.

Zaterdag 10 graan/fruitdag.
Na de junival de appels en peren uitdunnen. 
Verder zie hierboven 1 en 2 juni.

Hiernaast op de foto Rosa Guirlande d'amour, een hele mooie stekroos, 2 jaar geleden zag ik die in een tuin hier in de buurt, 2 takjes van 10 cm aan de eigenaresse gevraagd en bij thuiskomst gelijk in de grond gestopt, niet eens in een potje met stekgrond, zo van we zullen wel zien, na een maand zag ik al dat ze geworteld waren en vorig jaar heb ik ze voor de kas geplant, ik ging er vanuit dat de roos dezelfde maat aan zou houden als de moederstruik, het is namelijk wel de bedoeling dat er wat licht in de kas komt, maar deze 2 stekjes hebben het dit voorjaar op een groeien gezet en zijn nu meer dan een meter hoog, dus ga ik a.s. najaar maar een plekje zoeken in de border.

Let op!
Niet tuinieren 15 juni niet voor 9.45 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

Geen opmerkingen: