vrijdag 9 juni 2017

Agenda 11 t/m 24 juni

Oh jee, al weer 2 weken voorbij, ligt het aan mij of gaat de tijd echt zo snel? Ben slechts een week weggeweest en heb het gevoel dat ik voor de rest van het tuinseizoen achter de feiten aan ga lopen, of liever gezegd achter het werk aan ga lopen! Toch heb ik heel veel gedaan, echt waar! Teveel om op te noemen eigenlijk. Alles groeit hier al kool dit voorjaar, we hebben namelijk warm weer en regelmatig regen, een voorjaar zoals je die wel elk jaar zou willen hebben, alhoewel, ik kan geen peulen, erwten en tuinbonen meer zien, ik pluk me suf en vervolgens dop ik me suf, heb besloten vanavond geen tuinbonen te plukken, dan morgen maar een paar te grote, die dop ik dan wel dubbel op m'n bord.
De heggen, zowel buxus als lonicera moeten nodig gesnoeid worden maar daar ben ik niet aan toegekomen de afgelopen twee weken, dus uitstellen dan maar tot de volgende dalende maan en hopen en bidden dat het dan niet te warm zal zijn, want volgende week gaan we toch weer richting de dertig.


Ja het is een rotzicht, maar het moet! In m'n vorige blog had ik er al iets over de preimot geschreven en hier in Frankrijk zitten die rotbeesten in m'n prei, op internet had ik iets gelzen over soda bovenin de schacht strooien, dus ik dacht zo van, dat is makkelijk! Maar ja soda! Op de verpakking staat wel een zwart kruis dus zo gezond zal het ook niet zijn, enfin er maar een heleboel bladafval omheen gelegd, want dan gaan de beestjes daarin zitten en voor de zekerheid toch nog maar een doek gekocht en dat moet nu een heel seizoen blijven zitten, grrr..... zo lelijk! 

Morgen nog een dalende maan dag en vanaf zondagmorgen vroeg gaat de maan dan weer stijgen.

Zondag 11 en maandag 12 graan/fruitdagen.
Allerlei bonensoorten en mais zaaien, een aantal fruitgroenten zoals pompoenen en courgettes kunnen ook nog gezaaid worden.

Dinsdag 13 en woensdag 14 worteldagen.
Zomer/winterwortelen zaaien, bietjes, venkel, witlof en knollen zaaien.

Donderdag 15, vrijdag 16 en zaterdag 17 (tot 16.28) bloemdagen.
Tweejarigen en vaste planten zaaien, denk aan de tweejarigen die nu uitgebloeid zijn zoals Vergeet-me-nietjes, muurbloemen, akeleien en viooltjes.

Zaterdag 17 (vanaf 16.28), zondag 18, maandag 19 en dinsdag 20 (tot 18.35) bladdagen.
Kruiden oogsten en drogen of invriezen, allerlei slasoorten zaaien, ook eventueel andijvie, eigenlijk moet die na de langste dag, alleen komt dat nu een beetje onhandig uit, de volgende zaaidagen zijn dan pas half juli. Verder boeren- en palmkool zaaien en bladkruiden zoals peterselie en selderij kunnen deze maand en volgende maand nog gezaaid worden, de zaadjes houden van warme grond, kiemen dan wat sneller en de planten gaan bij een milde winter tot ver in het voorjaar mee.


Tja, de lathyrussen staan er mooi bij, alleen hadden deze allemaal rood moeten zijn, volgens het pakje dan, afgelopen najaar had ik namelijk besloten de lathyrussen op kleur te gaan kweken, dus zakjes op kleur gekocht..... ha ha, mooi niet dus, oké de kleurencombinatie mag er zijn, alleen hoe ga ik ze nu uit elkaar halen, want eenmaal uitgebloeid zie je niet veel verschil meer! Of zou ik toch het een en ander door elkaar gehaald hebben????

Dinsdag 20 (vanaf 18.35) en woensdag 21 (tot 12.23) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 11 en 12 juni.

Woensdag 21 (vanaf 12.23), donderdag 22, vrijdag 23 en zaterdag 24 (tot 8.05) worteldagen.
Zie hierboven 13 en 14 juni.

Zaterdag 24 juni bloemdag.
Tot 13.09 uur stijgende maan, daarna dalende maan.


Ook zo'n grapje van de natuur, de juffertjes in het groen, hiernaast op de foto zijn roze en wit, ik heb die kleur echt niet gezaaid, ben begonnen met blauwe, en dan een beetje die wat donkere, vorig jaar kwamen er ineens witte en lichtere blauwe tussen, en dan nu roze, wel leuk hoor zo allemaal door elkaar.

Let op!
Niet tuinieren 15 juni voor 9.45 uur en 23 juni niet tussen 7.45 uur en 18.00 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.




Geen opmerkingen: