donderdag 22 juni 2017

Agenda 24 juni t/m 8 juli

Het gebeurt niet vaak dat ik overdag m'n blog type, maar vanavond heb ik geen tijd, dan moet ik namelijk water geven, en ik denk dat dat voor jullie allemaal geldt momenteel! Maar wat is het heet hè! En zo vroeg in het seizoen! Persoonlijk heb ik die hittegolven liefst iets later, dan zijn de nachten wat koeler en kan alles net iets beter afkoelen. Maar goed vanaf morgen gaan de temperaturen omlaag naar een graad of 22-24, lijkt me heerlijk! En als het een beetje meezit dan krijgen we ook nog regen, alleen daar durf ik niet teveel op te rekenen want vaak belooft 'la meteo' die ik bekijk, ons eerst altijd flinke hoeveelheden, om dit dan elke dag weer een beetje te verminderen en uiteindelijk valt het dan overal behalve hier, vorige week zag ik zelfs op de buienradar de buien zo over ons heen trekken, zelfs rode pitten! In werkelijkheid geen druppel, 0.00!

Zoals iedereen wel weet heeft elke nadeel z'n voordeel, want ja veel planten hebben het moeilijk, zoals o.a. de hortensia's, maar de geraniums staan er allemaal prima bij, de zogenaamde Franse geraniums, die het bij mij nooit zo goed doen, hebben een overdaad aan bloemen, van eentje zie je blad bijna niet meer, vind wel dat die een beetje overdrijft, deze hier rechts op de foto is een appelgeranium, de bloemen ruiken 's avonds naar appel, die plant heb ik al bijna 10 jaar en soms dacht ik weleens: ''waarom gooi ik je niet weg?'' Er kwam dan één bloem in, daarna nog eentje en als ik mazzel had zelfs 2 tegelijk en uiteindelijk het hele seizoen 3 à 4 bloemen, en kijk nu eens! Zeker 10 bloemen en hij zit ook nog eens vol met knoppen! Dus soms moet je gewoon heel veel geduld hebben.......

Overmorgen 24 juni om een uur of 1 's middags gaat de maan weer dalen, het is die dag graan/fruitdag.

Zaterdag 24 (vanaf 8.04) en zondag 25 (tot 20.11) bloemdagen.
Broccoli en bloemkool planten, verder bloemstruiken die uitgebloeid zijn, terugsnoeien.

Zondag 25 (vanaf 20.11) en maandag 26 bladdagen.
Pestonkruid zoals distels, bramen en pruimuitschieters eruit trekken of afsnoeien, het idee erachter is dat eventuele hittegolven die er nog aankomen ze uitput, zodat ze geen kans krijgen om terug te komen. Heggen, o.a. buxus snoeien. Verder bladplanten zoals sla, snijbiet, spruitkool, spitskool en bladkruiden uitdunnen en/of verplanten.

Dinsdag 27, woensdag 28 en donderdag 29 (tot 20.06) graan/fruitdagen.
Appels en peren terug snoeien, eventueel uitdunnen, druiven snoeien. De te lange uitlopers van de pompoenen terugknippen, en de uitlopers waar geen vruchten aanzitten. zo ook die van de meloenen en de komkommers, tomaten blijven dieven

Donderdag 29 (vanaf 20.06) en vrijdag 30 juni, zaterdag 1 en zondag 2 juli worteldagen.
Wortelgroenten zoals worteltjes, bieten, venkel enz. uitdunnen, let op wortels tegen de schemering uitdunnen, dan is de wortelvlieg minder actief, verder prei eruit trekken, een dag of 2 laten liggen, het blad en de wortels terug snoeien en planten. Vroege aardappels, uien, sjalotten en knoflook oogsten, bewaar ze in een donkere, koele ruimte, liefst in een kelder.

Paprika, ook zo'n groente die zo goed gedijt bij dit weer!
Ik zou deze al bijna kunnen eten, ware het niet dat ze bij mij rood moeten zijn, volgens mij zijn groenen niet rijp en uit ervaring weet ik dat rood worden nog wel even kan duren, dus nog even geduld! Op de achtergrond hangen de roma tomaten, die nog niet rood zijn, maar de moneymakers wel, zo heerlijk die eerste tomaten van jezelf, dan begrijp je werkelijk niet waarom je ze wel eens in de supermarkt koopt!

Maandag 3, dinsdag 4 en woensdag 5 (tot 10.47) bloemdagen.
Zie hierboven 24 en 25 juni.

Woensdag 5 (vanaf 10.47), donderdag 6 en vrijdag 7 (tot 12.17) bladdagen.
Zie hierboven 25 en 26 juni.

Vrijdag 7 (vanaf 12.17) en zaterdag 8 (tot 12.49) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 27, 28 en 29 juni.

Behalve de paprika's hangen de komkommers, aubergines en pepers ook vol met vruchten, deze 2 komkommers heb ik nog even gauw gefotografeerd voordat ze in de salade gingen.

Let op!
Niet tuinieren 27 juni na 13.20 uur en 6 juli voor 11.35 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.




Geen opmerkingen: