woensdag 2 augustus 2017

Agenda 5 t/m 18 augustus

De vroege aardappels zijn gerooid en de opbrengst is geweldig, 1 kg in de grond gestopt en 30 kg eruit gehaald, heel veel grote ertussen en doordat het zowat heel de maand juli droog is geweest waren ze ook lekker schoon. Ik was er zo trots op dat ik 
gauw 1 kistje op de foto heb gezet! Aardappels zetten vind ik sowieso altijd spannend, dat wachten tot er iets bovenkomt, sommigen staan zo boven maar anderen doen er weer heel lang over. Oké dat aanaarden is zwaar werk, maar ik ben inmiddels wel zo verstandig dat ik dat allemaal niet meer in één keer doe. En dan het oogsten, ook zo spannend! Elke keer als je je spitvork in de grond stopt is het maar weer afwachten hoeveel er bovenkomen.
Behalve de vroege aardappels heb ik de boerenkool, palmkool, spruiten en andijvie op hun definitieve plaats gezet.
De buxussen zijn gesnoeid, dat kon eindelijk omdat er een paar koelere, bewolkte dagen aankwamen, gelukkig..... want vermoeiend is het wel al die hitte, en gelukkig voor de buxussen en de rest van de tuin, heeft het eergisternacht een hele nacht geregend met als klap op de vuurpijl gistermorgen nog een heuse stortbui, samen goed voor 35 mm. We krijgen dit voorjaar en deze zomer elke keer net op tijd net genoeg regen om het grasveld groen te houden, dat is in jaren niet gebeurd, meestal zitten we elke zomer tegen zo'n geel gazon aan te kijken.

Deze keer ben ik iets vroeger met m'n blog dan gewoonlijk, vaak doe ik alles op het laatste moment, ook m'n blog! Niet voor niets tuinier ik met de maan, dan heb ik een stok achter de deur.

Zaterdag 5 augustus gaat de maan weer stijgen. Er is niet zoveel zaaiwerk meer te doen, maar wel een heleboel te oogsten, eigenlijk moet dit ook met stijgende maan gebeuren, behalve dan de wortelgewassen.

Zaterdag 5 en zondag 6 (tot 14.55) graan/fruitdagen.
In de wat mildere streken kunnen nog stamboontjes gezaaid worden, deze zijn dan rijp in oktober maar 1 nachtvorstje en alles is verloren.

Zondag 6 (van 14.55), maandag 7 en dinsdag 8 worteldagen.
Herfstknollen zaaien en in de wat mildere streken zaaiuien, deze eventueel in kas of bak zaaien.

Woensdag 9 en donderdag 10 bloemdagen.
Vaste planten en violen zaaien.

Vrijdag 11, zaterdag 12, zondag 13 en maandag 14 (tot 9.30) bladdagen.
Veldsla, chinese kool, pluksla, raapstelen en spinazie zaaien.

Deze courgette(s) moest ik op de foto zetten, zo fraai, twee rondes de Nice of misschien nog beter in dit geval: fesses (billen) de Nice.
Billen of geen billen, ze gaan in ieder geval de soep in!

Maandag 14 (vanaf 9.30) graan/fruitdag.
Zoveel mogelijk bonen plukken en verwerken, nou dat lukt aardig dit jaar, ik kan door de bonen het bos niet meer zien! Tomatenzaden uit de tomaten halen, drogen en bewaren tot volgend jaar.

Dinsdag 15, woensdag 16 en donderdag 17 worteldagen.
Zie hierboven 6,7 en 8 augustus.

Vrijdag 18 bloemdag.
Slechts tot 8.50 uur, voor de vroege tuinierders! Daarna gaat de maan weer dalen.

Deze dahlia's is mijn mooiste, probleem is alleen dat hij altijd pas in september gaat bloeien, dankzij het overwinteren in de kas liep hij veel eerder uit, zodoende kon ik in mei al flink uit de kluiten gewassen dahlia's uitplanten, de meesten bloeien al een poosje, deze liet wel iets langer op zich wachten maar bloeit nu toch al een dag of 10, dat wordt dus genieten tot de eerste nachtvorst! 

Let op!
Niet tuinieren 7 augustus na 15.00 uur en 8 augustus voor 18.00 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda. 




Geen opmerkingen: