zondag 8 oktober 2017

Agenda 12 t/m 25 oktober.

Alweer ruim een week thuis en elke dag genoten van alle herfstbloemen en kleuren in de tuin, wat een overdaad aan bloemen, ja ik schreef het al in m'n vorige blog, maar het is echt genieten en niet alleen voor mij maar honderden bijen weten bij wijze van spreken niet waar ze het eerst moeten beginnen, tenminste zo stel ik me dat dan voor, de achteruitgang van de bijenstand (speelt ook in Frankrijk)...... daar merk ik hier eigenlijk niet veel van, in mijn tuin vliegen voornamelijk wilde bijtjes maar volgend jaar gaat één van m'n overbuurmannen bijenkorven neerzetten, hun bedje is in ieder geval gespreid!

Geweldig toch al die kleurige herfstbloemen! Alles is op het moment kolossaal en vecht om nog een beter plaatsje in de border. Af en toe grijp ik in maar over het algemeen regelt het zichzelf wel.

Woensdag 11 oktober gaat de maan aan het eind van de dag, 20.22 uur, weer dalen, deze keer dus niet op het laatste moment met de nieuwe maanagenda!

Donderdag 12 oktober bloemdag.
Tweejarigen zoals vergeet-me-nietjes, muurbloemen, vingerhoedskruid, muskaatsalie enz. uitplanten.
Verder vaste planten en voorjaarsbollen planten. Viooltjes planten.

Vrijdag 13 en zaterdag 14 (tot 16.46) bladdagen.
Gras maaien en heggen snoeien, eventueel de buxus nog een klein beetje bijsnoeien.
Bladgroenten zoals sla en raapstelen uitdunnen.

Zaterdag 14 (vanaf 16.46), zondag 15 en maandag 16 graan/fruitdagen.
Aardbeien en klein fruit zoals frambozen en bessen planten.

Dinsdag 17, woensdag 18, donderdag 19 en vrijdag 20 (tot 15.49) worteldagen.
Met een spitvork voorzichtig de witlof uit de grond halen, probeer de wortels niet teveel te beschadigen, laat ze een paar dagen ter plaatse liggen, daarna het blad een cm of 2 boven de wortel eraf halen, inkuilen in de volle grond of in emmers of kisten in de kelder of koele schuur.
Knoflook planten.

Hiernaast op de foto een flink uit de kluiten gewassen knolselderij, wat een joekel hè?
Zo heb ik er nog een stuk of 7, lijkt niet veel 7 maar ze zijn zo groot dat we daar makkelijk de winter mee doorkomen!

Vrijdag 20 (vanaf 15.49), zaterdag 21 en zondag 22 (tot 17.34) bloemdagen.
Zie hierboven 12 oktober, eventueel de dahlia's, gladiolen en canna's uit de grond halen en vorstvrij bewaren, maar beter is eventjes wachten tot na één nachtje vorst, hopelijk blijft dat nog even uit.

Zondag 22 (vanaf 15.49), maandag 23 en dinsdag 24 bladdagen.
De witlof behandelen zoals hierboven beschreven, 13 en 14 oktober.

Woensdag 25 graan/fruitdag.
Zie hierboven, 14, 15 en 16 oktober.

Alle bonen hebben het dit jaar fantastisch gedaan, de sperciebonen, de pronkbonen, stok- en stambonen, noem het maar op, deze paarse stokslabonen zijn inmiddels allemaal te groot geworden, tijdens m'n laatste keer in Nederland werden ze allemaal tegelijk rijp en ja toen ik eenmaal weer terug was waren ze te groot, nu is wachten op de vorst om ze te oogsten, dan zijn ze namelijk pas droog genoeg om te bewaren tot volgend jaar!

Let op!
Niet tuinieren 25 oktober voor 9.30 uur.

Veel tuinplezier!

Oda.








Geen opmerkingen: