vrijdag 15 december 2017

Agenda 19 december 2017 t/m 15 januari 2018.

Helaas vind ik de winter tot nu toe een beetje tegenvallen, het is vooral somber en het regent veel, ook hebben we voor Franse begrippen veel wind gehad, vorig jaar rond deze tijd vroor het elke nacht en scheen overdag de zon, er stond geen zuchtje wind en ik kon elke middag eventjes buiten in de zon zitten, Maar de winter, de meteorologische dan, werd dit jaar wel ingeluid met een flink aantal centimeters sneeuw!

Vrijdag 1 december werden we 's ochtends wakker en zagen we een compleet witte wereld, ons dorp ligt in een dal en daar lag zo'n 5 cm, maar boven op de heuvel zeker 10, een sprookje!
Heerlijk voor de plantjes in de tuin want die zijn lekker beschermd en wij, mijn echtgenoot en ik, wij passen ons gewoon aan, wij werken toch thuis, dus hebben we makkelijk praten, maar afspraken zeggen we ook gewoon af, geen probleem, we wisten toch dat de sneeuw slechts enkele dagen zou blijven liggen, dus hebben we er gewoon lekker van genoten. Enfin alles was nog niet weggesmolten of jullie in Nederland kregen de volle laag!

Deze keer weer 2 agenda's, dinsdag 19 december gaat de maan om 10.31 uur weer stijgen.

Dinsdag 19, woensdag 20 en vrijdag 29 graan/fruitdagen.
Als het niet vriest in de kas of bak tuinbonen, erwten en peulen voorzaaien, in de wat mildere streken kan dit ook buiten.

Donderdag 21, vrijdag 22, zaterdag 23 (tot 10.28), zaterdag 30, zondag 31 december en maandag 1 januari worteldagen.
In kas of bak wortels en radijs en binnenshuis knolselderij zaaien.

Zaterdag 23 (vanaf 10.28), zondag 24 en maandag 25 bloemdagen.
Lathyrus zaaien, wel in de kas of bak.

Dinsdag 26, woensdag 27 en donderdag 28 bladdagen.
Eventueel in kas of bak pluksla en spinazie zaaien.

Ik ben een beetje aan het experimenteren met knolselderij, het is mij eerder nog niet gelukt om uit zelfgezaaide knolselderij flinke knollen te kweken, eerlijk gezegd worden het altijd meer pruiken dan knollen! Voor de zekerheid koop ik elk jaar in april een plantje of 8 en dat worden uiteindelijk echte knollen, het valt me dan altijd wel op dat deze plantjes zo groot zijn, als je namelijk de aanwijzingen op de verpakking volgt (maart voorzaaien) krijg je dat zelf nooit voor elkaar, dus heb ik ze 24 november al gezaaid en slechts 8 dagen later, 2 december kwamen ze boven, hier was ik wel verbaasd over, de dagen zijn tenslotte kort en zoveel licht krijgen ze niet, ze groeiden zelfs zo snel dat ik besloten heb niet te wachten tot januari om ze te verspenen, voor de zekerheid heb ik de helft verspeend, op de foto zien jullie minuscule plantjes, maar als het een beetje meezit zijn dit in april al forse planten, het was overigens wel een gepriegel, heb maar plukjes van 3 à 4 bij elkaar in een lege eierdop gezet, dun ik ze volgende maand uit en laat er dan eentje staan.

Dinsdag 2 januari 2018 gaat de maan weer dalen.

Dinsdag 2, woensdag 10, donderdag 11 en vrijdag 12 (tot 11.43)  bloemdagen.
Als het niet vriest bloemstruiken (ver)planten.

Woensdag 3, donderdag 4 (tot 13.41), vrijdag 12 (vanaf 11.43), zaterdag 13 en zondag 14 (tot 13.13) bladdagen.
Groenblijvende struiken zoals buxus, lonicera (ver)planten.

Donderdag 4 (vanaf 13.41), vrijdag 5, zaterdag 6, zondag 14 (vanaf 13.13) en maandag 15 graan/fruitdagen.
Klein fruit zoals bessen en frambozen planten, fruitbomen planten.

Zondag 7, maandag 8 en dinsdag 9 worteldagen.
Beetje laat misschien maar najaarsknoflook kan nu nog gepoot worden, januari en februari zijn tenslotte wintermaanden en vorst ligt in de lijn der verwachtingen, en knoflook moet vorst hebben om mooie tenen te vormen.

Oh wat zijn ze prachtig dit jaar! Ik heb deze keer geprobeerd er een mooie compositie van te maken, vooraan de donkergroene palmkool, dan de paarse boerenkool en daarachter de zachtgroene spruitkool, kan niet ander zeggen dat het goed gelukt is, in Landleven zou het niet misstaan!

Let op!
Niet tuinieren 22 december na 16.10 uur en 4 januari niet voor 13.55 uur.

Rest mij nog jullie voor 2018 een heel goed tuinjaar toe te wensen.

Oda.







Geen opmerkingen: