zondag 25 februari 2018

Agenda 26 februari t/m 14 maart

Net als in Nederland zijn wij tuinierders zich allemaal aan het voorbereiden op de komende strenge vorst, op een speldenprik na eind november/begin december, heeft ze zich amper vertoond en is deze winter betrekkelijk warm, maar ook erg nat verlopen. Het heeft hier nu ruim een week niet meer geregend en dat is duidelijk te merken, want als ik nu winterwortels uit de grond spit valt de grond er redelijk makkelijk af. Ik laat sinds een paar jaar alle wortelgroenten in de grond zitten, goed afgedekt met bladeren of stro, maar nu heb ik voor de zekerheid toch het één en ander eruit gehaald en in de kelder gelegd. Vanavond dek ik er voor de zekerheid alle vorstgevoelige groenten nog met plastic af.


En terwijl je dan zo aan het spitten bent stuit je wel eens op verrassingen, ik was zo verbaasd over deze biet dat ik 'm op de weegschaal gelegd heb, naar binnen ben gelopen om m'n fototoestel te pakken en er een foto van gemaakt heb. Ik geloof niet dat ik ooit zo'n grote biet geoogst heb, wat een gewicht! Kunnen we wel 4/5 keer van eten! Ik vermoed dat tijdens een milde winter zo'n biet gewoon nog een beetje doorgroeit.

Vanavond om 21.12 uur gaat de maan weer dalen. Mits het niet te hard vriest kan er gesnoeid, geplant en verplant worden, zoals het ernaar uitziet kan dat in Nederland nog wel even duren, hier vriest het woensdag overdag nog wel, maar 's avond gaat het dooien en dan komen we eind van de week al boven de 10 graden uit, de vorst zal na zo'n milde winter niet erg diep in de grond zitten, dus vanaf volgend weekend ga ik aan de slag, moet nodig de frambozen verplanten!

Maandag 26 bloemdag.
Rozen snoeien en planten. Vasteplantenafval wegsnoeien en ter plekke laten liggen, hoe meer de grond afgedekt is hoe beter, het is wel beter om alles in kleine stukjes te knippen, zelf heb ik een hele grote border en als het me teveel wordt, gooi ik alles op het grasveld en ga er met de grasmaaier overheen, dat gooi ik dan samen met het gras op de bedden in de groentetuin.

Dinsdag 27 en woensdag 28 (tot 11.32) bladdagen.
Bladgroenten zoals krop-en snijsla verspenen, voorlopig nog in potjes binnen in de kas of in de bak, min 10 buiten in de volle grond gaan ze echt niet overleven.

Woensdag 28 februari (van 11.32), donderdag 1 en vrijdag 2 maart graan/fruitdagen.
De binnen gezaaide fruitgroenten zoals tomaten, paprika's, pepers en aubergines in potjes verspenen, overdag in kas of bak zetten en 's nachts binnenshuis laten overnachten, tenminste bij strenge vorst.
Mijn ervaring is dat ze, mits afgedekt, lichte vorst heus wel overleven in de kas of bak, bovendien kunnen ze dan alvast een beetje afharden anders krijg je van die schieters. Voorgezaaide erwten, peulen en tuinbonen buiten verspenen, mits de grond het toelaat natuurlijk.
Buiten kunnen de fruitbomen nog steeds gesnoeid worden, evenals de druiven en het klein fruit.
Jullie denken nu vast druiven???? Ja als de maan daalt gaat de sapstroom naar beneden en zullen ze misschien een klein beetje gaan bloeden maar niet zo dat de druif daar zoveel schade van zal ondervinden.

Zaterdag 3, zondag 4 en maandag 5 worteldagen.
Uien, sjalotten en knoflook planten, vroege aardappels binnen in kas of bak poten, buiten is het proberen waard maar dan wel afgedekt met dikke laag blad of stro.


Potplanten overwinteren bij mij in de kas, voordeel is dat ze dan lekker al hun blad behouden en er niet zo armetierig uitzien in het voorjaar, maar zoals jullie kunnen zien liggen m'n vilten doeken al klaar, die zijn lekker licht en zodra het kouder wordt dan min 2 leg ik die eroverheen, vorig jaar hebben al deze potplanten min 12 overleefd op deze manier.

Dinsdag 6 en woensdag 7 bloemdagen.
Zie hierboven 26 februari. Bloemstruiken zoals buddléias snoeien.

Donderdag 8 en vrijdag 9 bladdagen.
Zie hierboven 27 en 28 februari. 

Zaterdag 10 maart graan/fruitdag.
Zie hierboven 28 februari en 1/2 maart.

Zondag 11 maart gaat de maan weer stijgen, aangezien ik van 4 t/m 11 maart een weekje in Nederland ben verleng ik deze blog tot 14 maart, als ik net terug ben heb ik altijd een paar dagen nodig om hier weer orde op zaken te stellen, ik weet gewoon zeker dat ik dan niet aan m'n blog toekom.

Zondag 11 en maandag 12 graan/fruitdagen.
Binnenshuis of in kas of bak fruitgroenten zoals tomaten, paprika's, pepers, komkommers, courgettes en meloenen voorzaaien. Buiten in de volle grond erwten, peulen en tuinbonen zaaien.

Dinsdag 13 en woensdag 14 worteldagen.
Wortelgroenten zoals radijs, zomerworteltjes zaaien.


Deze erwten en peulen heb ik 25 januari gezaaid
en toch staan ze nog maar net boven, ondanks de hoge temperaturen, maar als de zon amper schijnt dan wordt het in de kas minder warm dan tijdens vorst, want dan schijnt overdag meestal de zon en wordt het achter het glas gauw 20 graden, gelukkig krijgen we de zon de komende week genoeg te zien en kan ik in maart toch nog buiten zetten.

Let op!
27 februari niet tuinieren na 11.30 uur en 28 februari niet voor 11.10 uur.
11 maart niet voor 15.20 uur en 14 maart niet voor 10.00 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

  













Geen opmerkingen: