donderdag 22 maart 2018

Agenda 25 maart t/m 7 april.

Zo langzamerhand heb ik het helemaal gehad, het heeft hier inderdaad de hele week 's nachts gevroren en aanstaande nacht zal het niet anders zijn, 's winters accepteer ik gewoon dat het somber weer kan zijn, dat het kan regenen, sneeuwen, vriezen enz. enz..... ik word daar niet echt wanhopig van, vermaak me prima,  maar als het eigenlijk heel de winter te warm geweest is, het pas tegen het einde van februari gaat vriezen en dan ook nog eens de tweede helft van maart, dan heb ik het echt helemaal gehad, ik wil gewoon nu buiten aan de slag, oké vannacht kan het hier nog net onder nul duiken, en dan wordt het warmer, alleen volgende week staat er weer regen op het programma, net als de maan gaat dalen en er verplant, gesnoeid en weet ik niet wat allemaal gedaan kan worden!


Alle tekenen van het voorjaar zijn aanwezig, het tulpenblad staat boven, in sommige vroege soorten zitten al knoppen, het geel van de narcis tête-à-tête is uitbundig aanwezig, de blauwe druifjes hier op de foto combineren heel goed met de laatste cyclaampjes waarvan ik heel de winter heb kunnen genieten, een echte aanrader, ga aanstaand najaar proberen of ik ze kan scheuren, want die wil ik overal vanuit m'n huiskamer kunnen zien.

Maar goed weer of geen weer de maan gaat zondag 25 als de zomertijd ingaat, weer dalen.  

Zondag 25 bloemdag.
Beginnen met het weghalen van alle uitgebloeide takken van de vaste planten, maak het klein en laat het ter plekke liggen, de grond eronder is dan lekker beschermd tegen teveel nattigheid en droogte, ook heeft onkruid minder kans. Verder eventueel vaste planten scheuren en verplanten. 

Maandag 26 en dinsdag 27 bladdag.
Gras maaien en mos verwijderen, dit laatste doe ik nooit, daar heb ik gewoon helemaal geen tijd voor en m'n grasveld is ook gewoon veel te groot om me daar mee bezig houden, maar als je grasveld een postzegelformaat heeft, gewoon doen! 
Voorgezaaide slaplantjes verspenen of buiten planten, wel afdekken met een plastic fles bijvoorbeeld want de grond is nog erg koud.

Woensdag 28 en donderdag 29 graan/fruitdagen.
Frambozen en klein fruit (ver)planten. Voorgezaaide fruitgroenten zoals tomaten, paprika's enz. verspenen.

Vrijdag 30, zaterdag 31 maart, zondag 1 en maandag 2 april ( tot 12.26) worteldagen.
Vroege aardappels, uien, knoflook en sjalotten poten, ik ben van plan de grond waar ik die ga zetten, zondag in orde te brengen en af te dekken zodat de grond niet natter wordt, de vorst heeft alles weer lekker gedroogd ( ja ik weet het, elk nadeel heeft z'n voordeel) en dat wil ik zo houden.
Eventueel in januari voorgezaaide preiplantjes buiten in de volle grond zetten, prei is sterk, die kunnen wel wat hebben.

Afgelopen zaterdag was ik bij de Super U en wat zag ik daar? Hortensia's voor € 3,99, dat is voor Franse begrippen super goedkoop, bij een tuincentrum in de buurt van Goes kosten ze doorgaans € 3,50, voor dat verschil kan ik niet gaan rijden, heb er dus gelijk 5 ingeladen, die gaan de muur naast de voordeur aanstaande zomer een stuk opvrolijken.Tenminste ik hoop natuurlijk dat ze dit jaar wel gaan bloeien.

Maandag 2 (vanaf 12.26), dinsdag 3 en woensdag 4 (tot 12.32) bloemdagen.
Bloemstruiken, rozen en bloemkruiden zoals tijm, salie en lavendel planten en snoeien, eventueel in januari voorgezaaide bloemkool buiten planten. Zie verder hierboven 25 maart. 

Woensdag 4 (vanaf 12.32), donderdag 5 en vrijdag 6 (tot 12.40) bladdagen.
Eventueel voorgezaaide spitskool en spruitkool verspenen, groenblijvende kruiden planten. Zie verder hierboven 26 en 27 maart.

Vrijdag 6 (vanaf 12.40) en zaterdag 7 (tot 16.35 graan/fruitdagen.
Zie hierboven 28 en 29 maart.

Op de foto hiernaast lijken die witte toefjes net bloemetjes, maar in werkelijkheid is het sneeuw, die op de uitgebloeide zaadschermen van de bronskleurige venkel bleef liggen, afgelopen zondag sneeuwde het hier heel lichtjes en zie hier het resultaat, het was werkelijk beeldschoon, als ik dit zo opschrijf lijkt het wel alsof ik een of andere winterfanaat ben, niets is minder waar!!! Ik wil voorjaar!!!!

Let op!
26 maart niet tuinieren voor 14.10 uur en 27 januari niet voor 18.00 uur. Zo blijft er niet veel tijd over om het gras te maaien.

Heel veel tuinplezier!

Oda.






Geen opmerkingen: