woensdag 18 april 2018

Agenda 21 april t/m 4 mei

Hè hè het is er eindelijk van gekomen, de kou en de regen hebben we gehad en nu genieten we met volle teugen van het mooie, zonnige weer, inmiddels is het hier voor mij te warm om in de tuin te werken maar geen nood, zo ben ik tenminste op tijd met m'n blog! Het is tenslotte nog maar april en 's avonds koelt het hier in het binnenland lekker af dus kan ik tot een uur of half negen de tuin in.
Ik heb me de afgelopen periode goed vermaakt met allerlei zaaiwerk en een heleboel daarvan kan tijdens de volgende dalende maan al weer verspeend worden, zoals pompoenen, komkommers, courgettes en meloenen. Ook staan m'n knolselderijen er zo mooi bij dat die de tuin in kunnen, hoorde van een vriendin dat ze van compost en houtas houden, dat heeft ze van een oud mannetje bij haar in de buurt, de compost ligt er inmiddels, de houtas is hier ook niet moeilijk aan te komen, dus dat komt allemaal prima in orde. Verder zijn de tomaten zo hard gegroeid met die warmte dat ik ze in de kas kan gaan planten. De plaats waar ze moeten komen stond tot een paar dagen geleden vol met potplanten, die staan nu allemaal buiten, de komende 10 dagen blijft het 's nachts zeker boven nul, dus dat heb ik aangedurfd, gistermiddag nog een hoop compost de kas ingereden om de grond nog wat te verbeteren, verder moeten ze het doen met brandnetel/smeerwortelgier en de lavameel die ik vorig jaar gekocht heb. Wat betreft die gier, ik vergeet dat regelmatig in m'n blog te vermelden, maar zodra de brandnetels een cm. of 25 hoog staan, kan er gier van gemaakt worden, ik combineer het vaak met smeerwortel maar dat staat nu nog te laag, denk dat ik dat er volgende week wel bij kan gooien, in ieder geval met deze warmte is de gier in een week klaar om te gebruiken, 1/10 deel in een gieter doen, tot boven aanvullen met water en gieten maar!!!

Op deze plek was tot voor kort een takkenstapel, daar was ik helemaal klaar mee, in mijn tuin in Zeeland ging dat goed, liet ik elk jaar begroeien met pompoenen en Oost Indische kers, maar ja daar had ik geen last van slakken, terwijl hier daarentegen..... alles wat ik eromheen in de grond stopte werd opgevreten, onder die stapel bivakkeerden overdag ik weet niet hoeveel slakken en die lachten zich helemaal ongans als ik weer eens bezig was met het planten van van alles en nog wat, die dachten van zie zo we kunnen vannacht dicht bij huis blijven, onze maaltijd staat bij de deuropening! Enfin alles is opgeruimd en nu wordt het gras, eergisteravond gezaaid, vanwege het enorme aantal mussen hier heb ik het voor de zekerheid maar afgedekt met vliesdoek, jammer dat het net niet breed genoeg is.

Zaterdagmorgen om 9.39 uur gaat de maan dalen en kunnen we verspenen, planten, snoeien en de grond bewerken voor bijvoorbeeld de bonen, die we dan weer in mei kunnen leggen.

Zaterdag 21 en zondag 22 (tot 14.43) bloemdagen.
De gezaaide éénjarigen die groot genoeg zijn in potjes verspenen of direct in de volle grond zetten,
Bloemkool, broccoli en artisjokken planten.

Zondag 22 (vanaf 14.43) en maandag 23 bladdagen.
Slaplanten uitdunnen en/of verplanten, bladkruiden scheuren en/ of (ver)planten. Spitskool planten.
Buxus snoeien, mits het niet te zonnig is want dan kunnen de uiteinden verbranden, gooi er eventueel een laken over, dat deed mijn zus wel eens, inmiddels is ze daar ook weer vanaf, want daar waar zij woont heeft de buxusmot flink huisgehouden.

Dinsdag 24, woensdag 25 en donderdag 26 (tot 14.16) graan/fruitdagen.
Nou dat wordt doorwerken, alle voorgezaaide fruitgroenten kunnen verspeend worden en courgettes kunnen als ze groot genoeg zijn en er geen nachtvorst voorspeld wordt de tuin in, zet er eventueel een omgekeerde fles op, mijn ervaring is dat dat goed beschermt.

Donderdag 26 (vanaf 14.16), vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 worteldagen.
Knolselderij planten en eventueel worteltjes en bieten uitdunnen. Let op de worteltjes uitdunnen tegen de schemering, dan zijn de wortelvliegen niet meer zo actief. Prei uitdunnen of verplanten.
Eventueel afdekken met vliesdoek, vorig jaar heb ik dat voor het eerst gedaan als bescherming tegen de preimot en ik ben daar zeer tevreden over, want heb afgelopen winter geen mot in m'n prei kunnen ontdekken dus.... dit jaar weer!

Alle takken van de takkenstapel zitten nu in deze afscheiding, ik dacht echt dat ik wel genoeg zou hebben, maar zoals goed te zien is op de foto moet er toch nog wat bovenop, en dat terwijl die takkenstapel zo groot was! Van de winter moeten de wilgen weer geknot worden dus dan vul ik alles wel weer aan, het gaat sowieso nog zakken, dus zal er nog behoorlijk wat aangevuld moeten worden.

Maandag 30 april en dinsdag 1 mei bloemdagen.
Zie hierboven 21 en 22 april. In de milde streken kunnen de dahlia's, gladiolen en canna's naar buiten.

Woensdag 2 en donderdag 3 mei bladdagen.
Zie hierboven 22 en 23 april.

Vrijdag 4 mei graan/fruitdag.
Zie hierboven 24, 25 en 26 april.



Ik ben niet zo'n tuinarchitect, meestal doe ik maar wat en vaak naar volle tevredenheid, soms moet er iets uit en weer iets anders erin, maar over het algemeen ben ik redelijk in staat een tuin aan te leggen. Echter dit tuintje hiernaast op de foto heb ik helemaal van tevoren bedacht, de muurbloemen heb ik in juni 2016 gezaaid en in oktober op hun plek gezet, roze tulpen erbij gezocht en die hebben dezelfde kleur als de roze muurbloem, gecombineerd met die donkerrode vind ik dat het heel mooi geworden is.

Let op!
Niet tuinieren 23 april tussen 9.15 uur en 19.25 uur, zowat heel de dag dus, maar dat is dan ook de enige dag van deze periode.

Veel tuinplezier!

Oda.




Geen opmerkingen: