donderdag 17 mei 2018

Agenda 19 t/m 31 mei


Het zijn drukke tijden in de tuin en het kan dan zomaar gebeuren dat het dan ineens tijd is voor m'n volgende blog, behalve druk ben ik door die buxusmot toch wel wat uit m'n doen, ondanks dat ik van alles aan het bedenken ben hoe ik alles weer opnieuw ga inplanten, loop ik er toch wel stevig van te balen, ik had die buxussen namelijk allemaal zelf gestekt zo ergens in de jaren 80, in Zeeland had ik m'n voortuin ermee volgeplant, alles is meeverhuisd naar de Nièvre en eerst ergens geparkeerd voordat ik hier weer vakken kon gaan maken, maar ja ik ben niet de enige die er last van heeft, ook allerlei vreselijk mooie publiekstuinen zien eeuwenoude buxusrijen en -vormen onder de mot bezwijken, één troost, er is inmiddels een buxusmotresistent soort op de markt, alleen wil iedereen die nu hebben en schijnt de vraag dus groter te zijn dan het aanbod, goed ik laat het hierbij, voor mij is het buxustijdperk voorbij.



Een ander beest houdt me dit voorjaar ook weer lekker bezig, niet deze mooie Bourgondische slak op de foto, maar de naaktslak, alles wat ik uitplant dek ik af of ik zet er een pot, waar ik de bodem uitgeknipt heb, omheen, ik gooi er houtas bij, want dat schijnen ze niet lekker te vinden aan hun buik, maar door alle regen de afgelopen winter en begin dit voorjaar is er in tegenstelling tot de motresistente buxus een overschot, overbevolking zeg maar, gelukkig de komende week geen regen in het vooruitzicht, dan kan de zaak een beetje opdrogen en daar houden ze niet zo van!

Morgen 18 mei gaat de maan aan het einde van de middag (17.04 uur) weer dalen, dus snoeien, stekken en verplanten.

Zaterdag 19 mei bloemendag.
Voorgezaaide éénjarigen planten. Eventueel uitgebloeide bloemstruiken zoals deutzia en sering stekken, zet takjes van een cm of 12 in de grond, ergens in de schaduw of stek ze in potjes met potgrond gemengd met scherp zand.

Zondag 20 mei bladdag.
Bladgroenten zoals sla, spitskool, spruitkool en snijbiet uitdunnen, verspenen of uitplanten.
Let op slakken, bescherm ze anders zijn ze zo opgegeten.

Maandag 21, dinsdag 22, woensdag 23 (tot 19.37) graan/fruitdagen.
Voorgezaaide bonen, courgettes, paprika's, pepers, tomaten, meloenen, pompoenen in de volle grond planten of in kas of bak. Tomaten die al een tijdje in de kas staan dieven.

Woensdag 23 (vanf 19.37), donderdag 24, vrijdag 25 en zaterdag 26 worteldagen.
De gezaaide prei die al groot genoeg is verplanten, eerst 2 dagen laten liggen om de larven van de preimot uit te schakelen, alvorens uit te planten de wortels en het loof terugsnoeien. Vorig jaar heb ik de prei afgedekt met een vliesdoek en dat was ook afdoende tegen de preimot.


Zoals te zien is op de foto hoeft de boerenkool nog niet uitgeplant te worden, ik zag ze vanmorgen boven staan, zo mooi om te zien hoe door de groeikracht van al die zaadjes de grond gewoon opgetild wordt.

Zondag 27 en maandag 28 bloemdagen.
Clematis, wisteria, kamperfoelie en sommige soorten klimrozen kunnen gestekt worden door afleggen, neem een tak die lang genoeg is om op de grond te leggen, graaf een kuiltje, buig de tak een beetje zodat die in het kuiltjes past, afdekken met wat grond en er een steen opleggen, zodat de tak niet naar boven terug kan veren. Broccoli en bloemkool uitplanten, zie verder hierboven 19 mei.

Dinsdag 29 en woensdag 30 bladdagen.
Heggen snoeien, zie verder hierboven 20 mei.

Donderdag 31 mei graan/fruitdag.
Alvast een begin maken met het uitdunnen van appels en peren. Zie verder hierboven 21, 22 en 23 mei.


Deze opgebonden akelei vind ik nu een typisch voorbeeld van hoe het niet moet, daar moet je, denk ik, Fransman voor zijn om daarop te komen, Fransen hebben niet zoveel tuinaanlegtalent, oké ze hebben schitterende muurtjes waar dan weer schattige klimrozen langs groeien en prachtige blauwe regen over bogen en langs muren, maar echt een mooie tuin aanleggen? Als je hier een mooie tuin ziet dan wonen er Nederlanders of Engelsen. Wat ze hier wel kunnen is bakken en perken vullen met éénjarigen, sommige gemeenten maken echte kunstwerken, maar onze gemeente bakt er deze keer niet veel van met die opgebonden akelei!

Let op!
Niet tuinieren 20 mei na 10.05 uur, komt wel slecht uit juist op die ene bladdag.

Heel veel tuinplezier!

Oda.









Geen opmerkingen: