vrijdag 4 mei 2018

Agenda 5 t/m 18 mei


Meerdere keren heb ik over m'n buxusranden/vakken geschreven, maar helaas is dat voorbij! De buxusmot heeft hier misschien wel voorgoed een einde aan gemaakt, op de foto is dat ook te zien, de hoek linksvoor ziet er niet zo goed uit, dus jullie begrijpen dat ik vandaag niet heb lopen jubelen, want vanmorgen, nadat we onze dochter met man en kind uitgezwaaid hadden, liep ik de tuin in en ja toen zag ik dat er een heleboel rupsen inzaten, eerst zie er slechts een paar, maar ga je eenmaal beter kijken, nou dan moet je je toch echt inhouden om niet als een of andere idioot allerlei schuttingtaal eruit te gooien, ik begon eerst nog enthousiast de rupsen eruit te halen, maar ja op een gegeven moment kom je tot de conclusie dat je daar een aantal Polen voor in dienst moet gaan nemen, want dat kost je gewoon te veel tijd, ik heb nogal al wat metertjes, en niet alleen metertjes! Op ons erf staan twee hele grote, die meer dan 100 jaar oud, zo'n metertje of drie hoog en zeker net zo breed. 


Enfin nadat ik dus een aantal rupsen eruit gehaald had en tot de conclusie gekomen was dat dat geen zin had, heb ik besloten alles rigoureus tot op de bodem af te snoeien, ze gaan dan weer uitlopen, maar dat gaat langzaam, dus zijn ze de eerste twee komende jaren erg klein en het aantal rupsen ook veel minder. Ik weet dat er een middel is om die rupsen te bestrijden maar daar help ik de mensheid ook niet mee, want dan gaan de sterksten weer overleven en dan komt er zeker over een paar jaar weer een plaag.
Ik heb besloten die twee grote helemaal te laten opeten, dan gebruik ik daarna het staketsel om clematissen overheen te laten groeien, zowel bladverliezende als bladhoudende. En ja als het komende winter sneeuwt geen foto met mooie witte sneeuwrandjes!

En ja het leven gaat verder en de maan blijft ook z'n werk doen want vanaf morgen gaat hij weer stijgen en kunnen we twee weken zo'n beetje alles zaaien wat er te zaaien valt.

Zaterdag 5 en zondag 6 mei (tot 16.58) graan/fruitdagen.
Bonen zaaien in de volle grond, eventueel nog een keer erwten en peulen.

Zondag 6 (vanaf 16.58), maandag 7 en dinsdag 8 worteldagen.
Bieten, wortels, prei, radijs, witlof, venkel en knollen zaaien.

Woensdag 9, donderdag 10 en vrijdag 11 (tot 10.17) bloemdagen.
EĆ©njarige bloemen zaaien. Broccoli en bloemkool zaaien.

Zaterdag 12, zondag 13 en maandag 14 (tot 16.03) bladdagen.
Allerlei bladgroenten zoals sla, snijbiet, spinazie, rucola zaaien, maar ook koriander, dille, peterselie en selderij, spruiten, palmkool en boerenkool.


De afgelopen periode heb ik de tomaten in de kas geplant, inmiddels staan de pepers en de paprika's er ook bij, aan de andere kant van het middenpad staan de komkommers en de meloenen.

Maandag 14 (vanaf 16.03) en dinsdag 15 (tot 10.03) graan/fruitdagen.
Courgette, komkommers, augurken en pompoenen direct in de volle grond zaaien. Zie 5 en 6 mei.

Dinsdag 15 (vanaf 10.03), woensdag 16, donderdag 17 en vrijdag 18 (tot 17.04) worteldagen.
Zie hierboven 6, 7 en 8 mei.


Op de foto het huis van de buren, en nee in die clematis zit geen buxusmot, maar hij is ook wel behoorlijk aangetast, alle jaren konden wij, als wij op het terras ons hoofd om de hoek van ons huis staken, genieten van een schitterende clematis montana, welgeteld zitten er nu een bloemetje of tien in en het blad heeft er ook niet veel zin in, de schuld moeten we bij de vorst van eind februari zoeken, gelukkig komt hij er weer bovenop!

Let op!
Niet tuinieren 7 mei voor 17.30 uur en 17 mei na 18.00 uur.

Veel tuinplezier!

Oda.












Geen opmerkingen: