woensdag 11 juli 2018

Agenda 12 t/m 25 juli

Soms krijg ik het gewoon echt niet voor elkaar om aan m'n blog te beginnen, en ja dan kom je pas op het allerlaatste moment er aan toe om te gaan schrijven, zoals deze keer, nu ben ik sowieso wel een beetje het type van alles vlak voor de deadline doen, ik ben in staat om als ik op reis ga bijvoorbeeld 5 minuten voor vertrek pas m'n kleren in de tas te stoppen en altijd neem ik me weer voor dat de volgende keer anders te gaan doen, zo ook met m'n blog, eigenlijk vind ik dat ik dat zo'n dag of 3 van tevoren moet doen, maar ja...... zo'n gewoonte is moeilijk af te leren.
Enfin de tuin slokt veel tijd op, zeker nu er weer bijna geen regen valt, vorige week viel er 12 mm, was ik best blij mee, maar in de rest van Frankrijk viel veel veel meer! Ik mag niet klagen want in Nederland is het nog veel droger, we moeten er gewoon steeds meer rekening mee gaan houden.
Gelukkig heb ik hier 3 putten, verdeeld over de tuin, zodat ik als ik met gieters giet niet te ver hoef te lopen, 2 keer per week hang ik de waterpomp in één van de  putten, sluit de tuinslang erop aan en sproei ik alles flink nat, en uiteindelijk gaat het altijd weer regenen.

Zo schattig deze stokslaboontjes, goed kijken want ze zijn nog maar 3 cm. dus bijna niet te zien, eventueel de foto even aanklikken om zo'n schattig klein boontje eens van dichtbij te bekijken.

Morgen 12 juli gaat de maan om precies 14.00 uur dalen.

Donderdag 12 en vrijdag 13 (tot 16.56) bloemdagen.
Oleanders stekken in water, clematissen, vlinderstruiken, geraniums, stekrozen, hortensia's en fuchsia's in potgrond met zand stekken. Vaak gaat afleggen ook, gewoon een tak op de grond leggen, beetje in de grond werken en er een steen opleggen.

Vrijdag 13 (vanaf 16.56) en zaterdag 14 bladdagen.
Bladgroenten zoals slasoorten, spruiten, boerenkool, palmkool planten.

Zondag 15 en maandag 16 graan/fruitdagen.
De uitschieters van het leifruit snoeien, tomaten dieven en het blad dat de tomaten teveel uit de zon houdt weghalen, gewoon naast de planten op de grond gooien, d
uitlopers van komkommers, meloenen en pompoenen wegknippen, bij de pompoenen 2 vruchten laten zitten en daarna de tak afknippen, bij de komkommers en de meloenen gewoon een beetje zo knippen dat het niet teveel een zootje, teveel uitschieters putten de plant teveel uit.

Dinsdag 17, woensdag, donderdag 19 en vrijdag 20 (tot 15.07) worteldagen.
Aardappels, uien en knoflook oogsten als het loof afgestorven is. Laat uien en knoflook nog een paar dagen op de grond drogen, wel uitkijken bij rode uien, bij erg warm, zonnig weer kunnen die verbranden, dus leg daar dan iets overheen. Aardappels gelijk in de kelder of schuur opbergen.
Preiplanten die groot genoeg zijn verplanten, een dag of 2 laten liggen, dan zowel blad als wortels wat terug knippen en daarna planten, eventueel in een gootje.

Het uienloof is momenteel aan het afsterven en dit jaar zijn ze allemaal, zonder uitzondering supergroot, blijkbaar gedijen ze prima bij veel regen in het begin en later warmte en droogte.
Ik weet nu al dat ik genoeg heb om er een heel jaar van te eten.

Vrijdag 20 (vanaf 15.07), zaterdag 21 en zondag 22 (tot 15.54) bloemdagen.
Herfstbollen zoals cyclamen en herfstcrocussen planten. Madonnalelies planten. Zie verder hierboven 12 en 13 juli.

Zondag 22 (vanaf 15.54), maandag 23 en dinsdag 24 (tot 16.28) bladdagen.
Zie hierboven 13 en 14 juli.

Dinsdag 24 (vanaf 16.28) en woensdag 25 graan/fruitfagen.
Zie hierboven 15 en 16 juli.

Zonnebloemen, ik vind het elke jaar weer een feestje, vooral dit soort, Velvet Queen, zoveel bloemen als deze geeft! En in het najaar al die vogeltjes die samen met mij vechten om de zaden!




Let op!
Niet tuinieren 13 juli voor 16.00 uur en 14 juli niet voor 10.00 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.






Geen opmerkingen: