zondag 1 juli 2018

Agenda 2 t/m 11 juli

Functioneren tijdens une canicule (hittegolf) is iets wat mij niet erg goed afgaat, ik ben gewend een hele dag door te gaan en nu moet ik mezelf echt opladen om zelfs maar een kleinigheidje te gaan doen. En volgens de meteo zijn we er nog niet vanaf, alhoewel het komende week niet meer boven de 30 graden komt, gelukkig maar, het is nu 32 graden en vanavond vanaf een uur of 8 wordt het pas mogelijk iets in de tuin gaan doen, moet weer opnieuw wortels zaaien, slechts de helft daarvan is opgekomen, van de venkel helemaal niets maar dat ga ik nu in potjes proberen, zag ik bij Gardener's World, zij deden meerdere zaadjes in een potjes, de beste laat je staan en de rest trek je eruit, als het potje volgegroeid is plant je ze buiten uit. Goed dat met al het gietwerk betekent dat ik het allemaal maar net afkrijg voordat het donker wordt, het is in Nederland langer licht, dat heb ik vorige week wel gemerkt! En gelukkig bestaat er nog steeds zoiets als de zomertijd want je leest steeds meer dat er stemmen opgaan om daarmee op te houden, dat zou ik echt vreselijk vinden, dan is het hier om 9 uur/ half 10 donker, duimen maar dat dat niet doorgaat en mocht het doorgaan dan hopelijk pas als ik niet meer in staat ben om deze tuin bij te houden.
Ze staan er weer, de tuinstoelen! Zodra het droog en warm wordt halen we ze tevoorschijn met de bedoeling erin te gaan zitten en alle vlinders en bijen die zich tegoed doen aan de nectar van de Verbena Bonarienses, te bestuderen, echter zit ik daar alleen in in my dreams!  

De maan is nu voor de derde dag aan het stijgen, vandaag zondag 1 juli en maandag 2 juli (tot 13.36) worteldagen.
Wortels en andere wortelgroenten zoals venkel, bieten en knollen zaaien.

Maandag 2 (vanaf 13.36), dinsdag 3 en woensdag 4 bloemdagen.
In juli is het tijd om vaste planten en tweejarigen te zaaien. Denk aan vergeet-me-nietjes, viooltjes, madelieven, akeleien en stokrozen.

Donderdag 5, vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 8 (tot 12.53) bladdagen.
Bladgroenten zoals andijvie, postelein, chinese kool, groenlof en paksoy zaaien.

Zondag 8 (vanaf 12.35) graan/fruitdag.
Slechts één dagje maar stamboontjes kunnen nog makkelijk gelegd worden, stokbonen alleen in de wat mildere streken, verder zaai ik altijd nog in juli wat courgettes om de oude/lelijke te vervangen.

Maandag 9, dinsdag 10 en woensdag 11 worteldagen.
Zie hierboven 1 en 2 juli.

Tijdens mijn afwezigheid moet mijn echtgenoot de honneurs waarnemen, dat betekent 's zomers gieten en oogsten, echter deze keer moest hij ook de coloradokevers uit de aardappelplanten halen, dat laatste zag hij helemaal niet zitten, tenminste om dat handmatig te gaan doen, dus heeft hij dit apparaat gefabriceerd en op de stofzuiger aangesloten, ik had natuurlijk m'n twijfels maar het ding werkt echt, alleen niet voor de allerkleinsten, die zitten nog teveel vastgeplakt op de bladeren, gelukkig in dit geval groeien die beesten als kool, 's oxhtends ijn ze zo klein als speldenkoppen en 's middags al zo groot dat ze de stofzuiger in kunnen.

Let op!
Deze keer geen beperkingen, behalve dan de hitte!

Veel tuinplezier!

Oda.






Geen opmerkingen: