dinsdag 7 augustus 2018

Agenda 9 t/m 21 augustus.

Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt, aan beide kanten zijn grote buxussen te zien, het zijn wilde waarvan er zoveel groeien hier in de omgeving, langs wegen en paden. Maar ook deze wilde struiken ontkomen niet aan de buxusmot, en dit komt hard aan, in eerste instantie dacht ik, of beter gezegd had ik lichte hoop dat ze na de eerste aanval in april er wel weer bovenop zouden komen, begin juli zag alles er ook hoopvol uit, overal verschenen er frisse, nieuwe takjes.                                                                                                                                                                                                                                                 
En nu......! Zo ziet het er nu uit! Aanval twee viel ongeveer gelijk met de viering van de Franse revolutie, en veel heftiger dan de vorige, in een paar dagen tijd hadden de rupsen de struiken helemaal leeg gevreten, het wachten is nu op de volgende aanval, die is gepland in september, tegen die tijd ga ik nog wel een keer naar Nederland en ga ik me dus arm kopen aan clematissen, die moeten er dan doorheen gaan groeien, want met die buxussen komt het nooit meer goed!!!! Overigens de betonmolen maakt de foto er ook niet beter op, maar met die hitte had ik echt geen zin om dat ding weg te zeulen.

Overmorgen 9 augustus gaat de maan weer dalen, we zouden dan lekker aan de slag kunnen gaan met bijvoorbeeld een nieuw aardbeienbed maken, ware het niet dat de grond inmiddels zo droog is dat er geen doorkomen meer aan is, dus stel ik dat nog maar een maandje uit, dus alles wat ik hieronder te melden heb blijft betrekkelijk want zeker in Nederland valt tuinieren momenteel niet mee. Hier is het ook droog en warm, maar in het voorjaar heeft het hier toch regelmatig geregend en zelfs in julie hebben wij netjes over de maand verdeeld enkel buien gehad, eind juli op een avond zelfs 25 mm.
De bermen en grasvelden zijn groengeel. Zie bovenstaande foto. En..... het schijnt vanavond te gaan regenen!

Donderdag 9 augustus bloemdag.
Uitgebloeide vaste planten terug knippen, al mijn Verbena's zijn uitgebloeid, niet aantrekkelijk meer voor vlinders en bijen, ook de goudsbloemen in de éénjarigenrand zien er vreselijk bruin uit, met die hitte staan ze allemaal een beetje in de ruststand en verschijnen er geen nieuwe bloemen, in principe zullen ze wel een herstart maken als het wat koeler wordt. Rozen, geraniums, lavatera, lavendel, salie, rozemarijn enz. stekken.

Vrijdag 10 en zaterdag 11 (tot 10.46) bladdagen.
Groenblijvende heggen zoals lonicera, taxus en buxus (grrr) snoeien, hoewel als het te warm en zonnig is zou ik dit niet doen, in september kan het ook nog. 

Zaterdag 11 (vanaf 10.46), zondag 12 en maandag 13 (tot 18.24) graan/fruitdagen.
Aardbeien planten, perzik- en abrikozenbomen na de pluk terug snoeien.

Maandag 13 (vanaf 18.24), dinsdag 14, woensdag 15 en donderdag 16 worteldagen.
Late aardappels, uien en sjalotten uitdoen, De aardappels gelijk opbergen, uien en sjalotten nog een paar dagen ter plekke laten drogen alvorens ze op te ruimen.


Afgelopen voorjaar had ik patisson en courgette gezaaid, in verschillende potjes, het zaaien van de patisson tot twee keer toe herhaald, na drie keer heb ik het opgegeven, niets! Balen natuurlijk want ik had plantjes aan anderen beloofd, enfin één courgetteplant zag er toch wel iets anders uit dan de anderen, groeide van het begin af aan ook sneller, toen ik op het punt stond om hem eruit te rukken omdat er maar geen vruchten inkwamen zag ik ineens hele kleine patissonnetjes, en nu.... nu ben ik ervan vergeven, nog een bijkomstigheid, de bloemen trekken met hun gele kleur enorm veel bijen aan.

Vrijdag 17 en zaterdag 18 bloemdagen.
In de wat mildere streken artisjokken (ver)planten, zie verder hierboven 9 augustus.

Zondag 19 en maandag 20 bladdagen.
De stelen van de kardoen en bleekselderij inpakken om te bleken. Zie verder hierboven 10 en 11 augustus.

Dinsdag 21 graan/fruitdag.
Zie hierboven 11, 12 en 13 augustus.
Zoals ik al zei, de bijen en hommels zijn helemaal idolaat van patissonbloemen!

Let op!
Niet tuinieren 10 augustus na 10.35 uur en 11 augustus voor 17.00 uur. Komt dat even goed uit dat ik geen buxus meer heb!

Heel veel tuinplezier!

Oda.





Geen opmerkingen: