zondag 9 december 2018

Agenda 9 december 2018 t/m 5 januari 2019.

Het is niet de eerste keer dat ik m'n blog op het allerlaatste moment schrijf, deze keer komt het wel erg nipt uit, want zo dadelijk, om precies te zijn, om 12.07 uur gaat de maan weer stijgen. Grote kans dat ik het niet redt, maar goed het is december, er zijn hooguit wat opruimwerkzaamheden te doen, tenminste bij mij in de tuin dan, heb de afgelopen periode de frambozen verplant, tenminste de oude eruit gespit, daar de mooiste takken van uitgezocht en die op hun nieuwe plek gezet, de grond daarvoor had ik in november al schoongemaakt, terwijl ik bezig was die frambozen te verplaatsen kon ik merken dat de grond ook dieper al een stuk vochtiger is, in ieder geval een spade diep, zoals in delen van Nederland is hier nog bij lange na niet genoeg regen gevallen, maar ik ben al tevreden als de bovenlaag bewerkbaar is, en de komende dagen worden regenachtig.

Er zitten nog een paar blaadjes aan de moerbeiboom, en je zou het niet zeggen maar de dag ervoor zat hij nog volop in het blad, heel mooi, groot, geel blad! Mijn echtgenoot en ik zaten op de bank koffie te drinken en we zeiden nog tegen elkaar, dat zal niet lang meer duren want het zou die nacht gaan vriezen, en jawel hoor de volgende dag konden we de blaadjes één voor één zien vallen, recht naar beneden, want het was windstil, als het blad lag ook heel netjes in een keurige cirkel om de boom heen. Eerlijk gezegd houd ik niet zo van die vorstpieken in november, de dahlia's en cosmea's zijn gelijk bruin en aangezien ik er daar veel van heb is dat wel beeldbepalend, enfin ben alles al op mijn gemak aan het opruimen. 

Het is nu bijna twaalf uur en zo dadelijk gaat de maan dus stijgen, helaas krijg ik deze blog niet op tijd af, maar naar alle waarschijnlijkheid is iedereen, behalve ik, z'n boom aan het optuigen? Ik wacht altijd tot het weekend voor kerst en na oudjaar ruim ik de boel zo snel mogelijk weer op!

Zondag 9, maandag 10 en woensdag 19 graan/fruitdagen.
Eventueel in bak of kas tuinbonen, erwten en peulen voorzaaien, in de wat mildere streken kan dit ook in de volle grond, voor de zekerheid afdekken met doorzichtig plastic. Het is hier momenteel zo warm dat ik dit maar eens ga uitproberen met tuinbonen.

Dinsdag 11, woensdag 12, donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 worteldagen.
In bak of kas wortels en radijs zaaien, knolselderij binnenshuis zaaien.

Donderdag 13, vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 23 bloemdagen.
Binnenshuis begonia's en pelargoniums zaaien, zelf heb ik dit nog nooit gedaan, ik stek altijd, gaat prima, er staan nu weer een aantal pelargoniums op de plank in de kas, als het hard gaat vriezen zet ik ze op de grond en dek ik ze af met kranten.

Zondag 16, maandag 17 en dinsdag 18 bladdagen.
In kas of bak raapstelen, rucola en snijsla zaaien, tenminste deze drie zaai ik altijd in de kas en dat bevalt me goed, kan ik zeker tot in april van oogsten.

In mijn kas staan de paprikaplanten er nog prima bij, ze hebben totaal geen problemen gehad met die paar nachtjes vorst in november, sterker nog ze groeien gewoon door, zijn nu al ruim een meter hoog en maken nog steeds nieuwe bloemen aan, voorlopig blijft het hier zacht, dus laat ik ze lekker staan, misschien kan ik ze in februari of zo wel stekken, als het goed is zou ik ze dan ook wat vroeger in het seizoen kunnen oogsten, want dat vind ik wel jammer van paprika's, ze zijn altijd zo laat! Overigens dit oranje soort kreeg ik van het voorjaar, ik vind ze prachtig, alleen in een gerecht met wortelen bijvoorbeeld vallen ze niet op, gelukkig heb ik ook rode.

De maan gaat zondag 23 december om 12.49 uur weer dalen.

Zondag 23 (vanaf 12.49) en maandag 24 december (tot 15.07), dinsdag 1 en woensdag 2 (tot 13.44) januari bloemdagen.
Amarylissen binnen in potten zetten in een mengsel van grond, potgrond en zand. Buiten rozen met kale wortel planten.Trouwens als het niet vriest plant ik alles wat ik wil planten hoor, rozen, clematussen, hortensia's enz. enz. Mijn tulpen zitten er al in, maar die zou ik in januari ook kunnen planten als het zo uit zou komen, ze bloeien dan wat later, nou en!

Maandag 24 (vanaf 15.07), dinsdag 25 december, woensdag 2 (vanaf 13.44), donderdag 3 en vrijdag 4 (tot 12.48) januari bladdagen.
Bladhoudende struiken zoals buxus en lonicera planten, op de bladdagen in januari kan de dennenboom met kluit de grond in.

Woensdag 26, donderdag 27 december, vrijdag 4 (vanaf 12.48) en zaterdag 5 januari graan/fruitdagen.
Fruitbomen en klein fruit zoals bessen en frambozen planten en/of snoeien.

Vrijdag 28, zaterdag 29 en zondag 30 worteldagen.
Winteruien en knoflook planten. Eventueel de reeds opgekomen worteltjes van eerder zaaiwerk uitdunnen. Ik ga dat maar eens doen in de kas, daar heb ik afgelopen voorjaar wat wortels laten doorschieten en nu is de grond daar bezaaid met kleine worteltjes, de bladkleur is zo mooi groen, een frisgroen bedje.

Winterjasmijn, persoonlijk ben ik daar niet zo dol op, maar kreeg 'm een paar jaar geleden van de overbuurvrouw en als ze even een praatje komt maken zie ik haar toch altijd een blik op die plant werpen, m.a.w. ik durf 'm er niet uit de spitten, oké hij staat nu volop te bloeien maar de rest van het jaar ziet het er niet uit en elke tak die de grond raakt, wortelt, en een takken dat die plant produceert!

Let op! 
12 december en 24 december de hele dag niet tuinieren, geeft niet, de 24ste staan we heel de dag in de keuken.

Heel veel tuinplezier en een goed 2019!

Oda.

Geen opmerkingen: