dinsdag 4 juni 2019

Agenda 5 t/m18 juni

Alweer 4 juni vandaag, de tijd vliegt, de rommelmarkt in ons dorp was ook al weer ruim een week geleden en ik heb bijna al mijn 200 plantjes verkocht, het liep als een trein! Wat niet loopt als een trein zijn de bonen, 5 mei heb ik stok/stam/pronkbonen in de volle grond gezaaid, daar is niets van opgekomen, maar dat steek ik op de kou, de maand mei was hier beslist niet aangenaam, dus 23 mei toen de kou toch wel uit de lucht was opnieuw gezaaid, oké ik mag mopperen want daar staan er tot nu toe maar een aantal van boven, deze keer verdenk ik de mussen, alle mussen die genoeg van Nederland hadden lijken hier hun nieuwe thuis gevonden te hebben, ik word er helemaal niet goed van, ik moet al het zaaiwerk afdekken, of alles voorzaaien, uitplanten en dan alsnog afdekken, want ja dat jonge malse blad is ook niet te versmaden, weg slamengsel.

Na wat speurwerk in de rijen waar de bonen gezaaid waren, besloten alles in een bakje voor te gaan zaaien, op zaterdag 1 juni, graandag, en wat zag ik vanmorgen? Ze zijn allemaal aan het kiemen, 3 dagen later, goed dat stadium is gelukt, nu komt straks het verplantstadium nog, het blijft spannend!

Morgen gaat de maan om 14.59 uur weer dalen.

Woensdag 5 (vanaf 14.59) en donderdag 6 (tot 18.00) bloemdagen.
Er kan een begin gemaakt worden met het stekken van bloemstruiken zoals deutzia, potentilla, sering, jasmijn, hortensia enz. De uitgebloeide gele narcissen en tulpen opgraven, de mooiste bewaren en op een droge plaats bewaren of ergens anders planten. Zelf graaf ik alleen de tulpen uit m'n bakken op en plant ze in de border, in het najaar koop ik dan weer nieuwe voor in de bakken.

Donderdag 6 (vanaf 18.00) en vrijdag 7 bladdagen.
Allerlei voorgezaaide bladgroenten zoals snijbiet, sla, kool verspenen in de volle grond.

Zaterdag 8, zondag 9 en maandag 10 (tot 13.03) graan/fruitdagen.
Voorgezaaide bonen en fruitgroenten buiten in de volle grond zetten. Appels en peren uitdunnen, dat hoef ik dit jaar niet te doen, heeft de vorst al voor me gedaan, alleen iets te rigoreus, grrr.......

Maandag 10 (vanaf 13.03), dinsdag 11, woensdag 12 en donderdag 13 (tot 17.05) worteldagen.
Wortelgroenten zoals prei, bieten, worteltjes en witlof uitdunnen, voorgezaaide bieten (heb ik ook gedaan ja) in de volle grond uitplanten. 

Deze Syberische irissen staan er dit jaar supermooi bij, dit in tegenstelling tot de afgelopen twee jaar, vorig jaar heb ik dan ook een stevig gesprek met ze gevoerd en gedreigd met uitzetting, jullie zien het een beetje streng zijn wil best wel eens helpen. De knoppen ertussen zijn van de pioenen, heb nog even de hoop gehad dat ik er een foto van had kunnen maken met de bloemen, maar helaas die vlieger ging niet op.

Donderdag 13 (vanaf 17.05), vrijdag 14 en zaterdag 15 (tot 14.52)  bloemdagen.
Voorgezaaide broccoli en bloemkool buiten uitplanten. Zie verder hierboven 5 en 6 juni.

Zaterdag 15 (vanaf 14.52), zondag 16 en maandag 17 (tot 11.31) bladdagen.
Groenblijvende heggen zoals buxus en lonicera snoeien, zie verder hierboven 6 en 7 juni.

Maandag 17 (vanaf 11.31) en dinsdag 18 graan/fruitdagen.
Zie hierboven 8, 9 en 10 juni.

De slaapmutsen zijn dit jaar gigantisch groot, wel bijna net zo groot als de bloemen van de Clematis Rouge kardinal die erachter staat.

Milieutip, bespaar water door de thee die overblijft in de theepot te laten afkoelen en dat bij de terrasplanten te gieten.
Het is sowieso milieuvriendelijker om thee in een pot te zetten en dan liefst met losse thee, van een pakje losse thee kun je echt heel wat meer potten thee zetten dan van zo'n pakje met 20 losse theezakjes, hoeveel vrachtwagens dat scheelt? Geen idee, maar een heleboel! Overbodig te vermelden dat al die losse zakjes per één glas of mok voor een zeer grote hoeveelheid afval zorgen!

Let op!
Niet tuinieren, oké dit is voor de sportievelingen, want 6 juni mag er niet getuinierd worden voor 5.55 uur en 8 juni niet voor 6.20 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.






Geen opmerkingen: