vrijdag 29 november 2019

Agenda 29 november t/m 26 december.

De tijd gaat snel en ja ik weet het is weer op het nippertje, want zojuist om 11.33 is de maan weer gaan stijgen. Van 12 t/m 18 november ben ik in Nederland geweest, bij terugkeer vond ik een gekapte boom en de daarbij behorende rotzooi over zowat het hele grasveld verspreid, oké die boom had allang gekapt moeten worden want hij was helemaal begroeid met klimop en dan is de kans op omvallen tijdens een storm zeer aanwezig, bovendien was het een wilde pruim en daarvan hebben we er in de tuin genoeg, zo ook in de omgeving!
Die boom was natuurlijk wel belangrijk voor een heleboel insecten en vogels, daar ben ik me zeer van bewust, maar nu hebben we een uitzicht van heb ik jouw daar! En dat is zo geweldig, bovendien kan ik de éénjarigenrand nu doortrekken, want op het ontbrekende gedeelte liet de die boom niet toe dat er dan ook maar iets groeide, veel te veel schaduw. Van m'n zus heb ik een aantal dahlia's gekregen en daar heb ik nu mooi al een plekje voor! En ook die dahlia's trekken heel veel insecten aan.

Vandaag vrijdag 29, morgen zaterdag 30 november en maandag 9 december graan/fruitdagen.
Eventueel in de wat mildere streken tuinbonen, erwten en peulen zaaien, wel afdekken tijden vorst. In zuidelijk Europa olijven oogsten en verwerken of naar een olijfperserij brengen voor olie.

Zondag 1, maandag 2, dinsdag 10, woensdag 11 en donderdag 12 worteldagen.
Controleer de wortelgroenten in de opslag en haal de doorschieters van de aardappelen af.
Zaai in kas, bak of onder plastic radijs en wortelen.

Dinsdag 3, woensdag 4, donderdag 5 (tot 14.49) en vrijdag 13 bloemdagen.
Voor deze dagen valt er rond deze tijd van het jaar niet veel op te noemen, dus ga maar lekker zaden uitzoeken voor volgend jaar, leuk werkje toch!?

Donderdag 5 (vanaf 14.49), vrijdag 6, zaterdag 7 en zondag 8 bladdagen.
Bladgroenten laten kiemen op een schoteltje, in een wekfles of in een speciaal apparaat.


Hiernaast op de foto een stukje tuin waar ik al meer dan tien jaar m'n hoofd over breek, behalve in het vroege voorjaar groeit daar niets! Vroeg in het voorjaar zorgen vergeet-me-nietjes met tulpen voor een mooi spektakel, maar daarna..... is het gewoon om het maar even plat te zeggen shit! Zelfs lavendel, een plant die toch echt wel tegen een stootje kan doet het daar niet, een week of wat geleden besloot ik alles eruit te halen op een paar muurbloemen na, gisteren zijn we om grind gegaan bij de bouwmarkt en zoals jullie zien heb ik alles daar netjes mee bedekt, het ziet er nu een beetje saai uit, maar ik weet zeker dat allerlei éénjarigen die in de buurt staan zich erin uit gaan zaaien, want welke planten zaaien zich nu niet uit in grind? 

Vanaf zaterdag 14 december gaat de maan weer dalen. Wel opletten dat er niet geplant en gesnoeid wordt tijdens vorstdagen.

Zaterdag 14, zondag 22 en maandag 23 bloemdagen.
Rozen en bloemstruiken planten, zomerbloeiende clematissen snoeien. 

Zondag 15, dinsdag 24 en woensdag 25 bladdagen.
Bladstruiken snoeien en of (ver)planten. Weer een deel witlof trekken in de buiten in de volle grond of in een kelder.

Maandag 16, dinsdag 17, woensdag 18 en donderdag 26 graan/fruitdagen.
Fruitbomen en klein fruit snoeien en of (ver)planten. 

Donderdag 19, vrijdag 20 en zaterdag 21 worteldagen.
Eventueel nog knoflooktenen planten, let wel diep planten, dan heb je de meeste kans dat ze tenen gaan vormen, anders krijg je zo'n dichte bol. Verder valt er niet veel te doen, lekker met je neus in tijdschriften gaan zitten en de kerstmaaltijd voorbereiden.

Let op!
29 november niet voor 10.20 uur, 5 december niet voor 10.15 uur, 13 december niet na 10.10 uur, 18 december niet na 16.20 uur, komt goed uit, het is dan zowat donker, 26 december een hele dag niet, ook prima want met kerst hebben we toch geen tijd!

Heel veel tuinplezier en goede kerstdagen!

Oda.













Geen opmerkingen: