zondag 12 september 2021

Agenda 15 t/m 28 september.

Overmorgen gaan we een weekje naar Nederland. Zoals altijd voor vertrek maak ik me dan toch wel een beetje druk om de tuin, meestal om het water geven, want ja mijn buurman heeft een nog grotere tuin en ik ben vaker weg dan hij, maar deze keer kunnen we met een gerust hart weg, want het heeft precies mooi verdeeld over de hele week 32 mm geregend! Zo fijn! De grond voelt weer aan als boter, heb de stukken waar ik nog wat groenvoer wil zaaien helemaal los kunnen maken. En .....! aanstaande week blijft het niet droog, nou wat kan een mens nog meer wensen? Rest de buurman slechts de kas water geven, ramen open zetten hoeft hij zelfs niet meer, want mijn echtgenoot heeft de boel geautomatiseerd, bij een bepaalde temperatuur gaan de ramen vanzelf open en dicht en we kunnen alles via een app op de telefoon volgen.

Ik blijf ze interessant vinden die Bourgondische slakken, geen idee of ze zo heten, maar vast staat wel dat je er hier veel van tegenkomt. Gistermorgen na een lekkere regenbui zaten er een stuk of 4 op de uitgebloeide dille, de takken waren duidelijk favoriet.

Woensdag 15 september gaat de maan weer stijgen.

Woensdag 15 en donderdag 16 (tot 15.51) graan/fruitdagen.
De kale stukken in de groentetuin niet onbedekt laten, ik bedek alles met een dikke laag bladeren, het bos is tenslotte op een steenworp afstand, maar haver of rogge zaaien is een prima oplossing, in het voorjaar de zaak onderspitten.

Donderdag 16 (vanaf 15.51), vrijdag 17 en zaterdag 18 (tot 15.13) worteldagen.
Eventueel nog winterradijs (ramenas) zaaien.

Zaterdag 18 (vanaf 15.13), zondag 19 en maandag 20 bloemdagen.
Er valt niet veel te zaaien op bloemgebied, zaden verzamelen voor volgend jaar kan nog wel.

Dinsdag 12, woensdag 22 en donderdag 23 bladdagen.
Wintergroenvoer zoals rucola, raapstelen, veldsla en winterslasoorten zaaien, zowel buiten als in bak of kas.

De fazantenbes of Leycesteria  bloeit dit jaar weer net zo uitbundig als andere jaren, de bijtjes profiteren daar ook weer van, ze hebben het sowieso nu erg druk, want ook de sedums en asters staan volop in bloei.
Over de naam valt te twisten, want is fazantenbes nu wel zo'n toepasselijk naam? Ik heb nog nooit een fazant in de buurt van de struik gezien! De Engels naam vind ik helemaal geweldig: grandmother's earrings! Een betere naam krijg je toch niet verzonnen?

Vrijdag 24 en zaterdag 25 (tot 13.04) graan/fruitdagen.
Allerlei fruitgroenten zoals tomaten, courgettes, komkommers, pompoenen, augurken, pepers, paprika's en bonen oogsten en verwerken. 
Zie verder hierboven 15 en 16 september.

Zaterdag 25 (vanaf 13.04), zondag 26, maandag 27 en dinsdag 28 worteldagen.
Zie hierboven 16, 17 en 18 september.

Deze gewortelde tak is van een Gaura, die heeft een poosje in het water gestaan en mooie gezonde wortels ontwikkeld. Gaura's hebben namelijk penwortels en zoals alle planten met penwortels kun je de plantjes dan het beste zo klein mogelijk verspenen, alleen vind ik dat zo'n gefrut! Wat ik nu doe is een flinke plant eruit spitten, het grootste deel van de wortel eraf snoeien en alles in een pot met water stoppen. Als jullie goed kijken zien jullie net onder het deksel van de kan een klein takje verschijnen, daarboven knip ik de tak door en daarna kan ik van het bovenste deel weer twee planten maken, want boven de duidelijk zichtbare wortels zie ik al minuscule wortels verschijnen, bij elkaar dus drie stevige planten.

Let op!
Niet tuinieren 26 september de hele dag niet. Komt mij goed uit, want dat weekend heb ik visite.

Heel veel tuinplezier!

Oda.   
 
 

Geen opmerkingen: