zondag 1 oktober 2017

Agenda 1 t/m 11 oktober

Sinds eergisteravond ben ik weer in de Nièvre, het was al donker toen ik thuiskwam dus kon de volgende morgen pas de tuin in, en wat ik daar aantrof was een explosie van bloemen: asters, dahlia's, cosmea's, zinnia's, verbena's vechten om de uitbundigheidsprijs, wat een bloemenmassa's!

Deze Nieuwzeelandse spinazie is tijdens mijn afwezigeheid gegroeid als kool, neemt zeker meer dan één vierkante meter in beslag, afgelopen voorjaar had hij een beetje moeite met aanslaan, maar naarmate het seizoen vorderde kreeg hij er steeds meer zin in, om nu volledig los te gaan, heb gelijk vanavond maar spinazie/geitenkaasflappen gemaakt, en zo de plant weer een beetje bijgesnoeid, zo kan ik tenminste weer op het pad lopen.

Goed de maan is aan het stijgen, we hebben, met vandaag meegeteld, al 1½ fruitdag en 2 worteldagen achter de rug.

Maandag 2 (tot 11.57) worteldag.
In glas of bak wortels, uien en meiknolletjes zaaien.

Maandag 2 (vanaf 11.57), dinsdag 3 en woensdag 4 bloemdagen.
Sterke éénjarigen zoals juffertje in't groen, goudsbloemen, dille, koriander, bolderik zaaien.

Donderdag 5, vrijdag 6 en zaterdag 7 bladdagen.
In de volle grond veldsla zaaien, in bak of kas winterspinazie, pluksla, raapstelen, op de kale plekken in de groentetuin een groenbemester zoals rogge zaaien.

Zondag 8 ( tot 14.59) graan/fruitdag.
In de mildere streken tuinbonen zaaien.

In juli heb ik deze geraniums gestekt, al snel merkte ik dat ze aangeslagen waren en nu bij thuiskomst zit er al een bloem in en staat de tweede knop op uitkomen.

Zondag 8 (vanaf 14.59), maandag 9, dinsdag 10 en woensdag 11 (tot 14.09) worteldagen.
Zie hierboven maandag 2 oktober.
Vanaf 14.09 uur bloemdag.
Zie hierboven 2, 3 en 4 oktober.
's Avonds om 20.22 uur gaat de maan weer dalen.

Ik heb er eerder over opgeschept en hier liggen ze dan, 23 en een halve pompoen, nr. 24 hebben we ergens begin september, toen het ineens zo koud was, opgegeten. Pompoensoep, heerlijk, ik ben sowieso een wintereteneter, zodra het iets kouder is grijp ik m'n kans en begin lekker aan de wintergroenten.

Let op!
Niet tuinieren maandag 2 oktober vanaf 9.10 uur en maandag 9 oktober niet voor 13.00 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.






Geen opmerkingen: