vrijdag 16 april 2021

Agenda 19 t/m 30 april.

Zo wat een koud weer hè de laatste tijd, lang geleden dat het in april zo koud was! Maar helaas we moeten het ermee doen .Gelukkig heb ik een kas en kan ik daar lekker alles voorzaaien, want direct in de volle grond vond ik toch voor de sla- en basilicumzaadjes een beetje te koud. Ik heb nog wel erwten/peulen en bietjes buiten gezaaid, die kunnen wel wat kou verdragen. In ieder geval is het allemaal een groot verschil vergeleken bij vorig jaar, toen zag ik op 7 april de eerste zwaluwen vliegen en bloeide de roos Guirlande d'Amour al, nu als ik de blaadjes een beetje openvouw zie ik slechts ieniemienie knopjes zitten, maar goed de komende dagen wordt het warmer en dan kan het snel gaan. Droog is het ook, niet superdroog zoals vorig jaar rond deze tijd. Afgelopen weekend heeft het verdeeld over anderhalve dag 21mm geregend, eigenlijk is dat ideaal voor de grond, want bij een korte stortbui slaat de grond dicht en daar heb je niet zoveel aan, nu heeft het de kans gehad om langzaam de grond in te dringen en dat kon ik goed merken, want daarna was de grond in een vloek en een zucht los te werken. Ik moet tenslotte de komende periode van dalende maan de late aardappels erin stoppen.

De nachtvorst heeft flink toegeslagen hier in de Nièvre, maar ik denk toch dat het meer vorst aan de grond was, de bloesem van de pruimenbomen zag er na 3 nachten nog hartstikke mooi uit. Zie op de foto hiernaast. Helaas hebben we momenteel een tweede reeks nachtvorstjes, slechts lichtjes, maar vorst is vorst nietwaar!? Ik weet niet in hoeverre de net uitgebloeide bloesem vatbaar is voor vorst, ik denk van wel, maar we gaan het zien binnenkort.

Zoals ik al zei gaat de maan de komende periode dalen en dan kan er gesnoeid, verpot en pootgoed geplant worden. Zondag 18 april om 18.01 uur is het zover. Die hele dag kan dan al gezien worden als dalende bloemdag.

Maandag 19 bloemdag.
De in maart gezaaide broccoli en bloemkool buiten planten. Potplanten zoals geraniums, begonia's verpotten en buiten zetten, riskant ja, ik geef het toe, maar afdekken doet wonderen. Voorgezaaide bloemen zoals in mijn geval cosmea's, zonnebloemen, lathyrus, zinnia's en dahlia's verspenen. 

Dinsdag 20 en woensdag 21 (tot 15.34) bladdagen.
Slaplantjes verspenen in potjes of buiten uitplanten, het is nog wel koud, maar een beetje blad erop kan zeker voorkomen dat ze het niet overleven. Vanwege de kou van afgelopen tijd kan er best nog veel gesnoeid en verplant worden. Een heg zou ik nu niet meer snoeien, want veel vogels zijn al begonnen met nestjes maken en om de vogelstand niet teveel te verstoren moeten we die beestjes lekker hun gang laten gaan.

Woensdag 21 (vanaf 15.34), donderdag 22 en vrijdag 23 graan/fruitdagen.
In kas of bak tomaten, aubergines, paprika's uitplanten. De in maart voorgezaaide courgettes, komkommers, meloenen en pompoenen verspenen in potjes, daarna bij mooi, warm weer overdag buiten zetten om een beetje af te harden.

Zaterdag 24, zondag 25 en maandag 26 worteldagen.
De in februari voorgezaaide knolselderij buiten uitplanten. Ik heb venkel voorgezaaid en die kan dan dus ook mooi naar buiten, evenals zeer vroeg gezaaide prei. Tussen de worteltjes en pastinaak lekker uitdunnen, denk aan de wortelvlieg, die is minder actief tegen de schemering, dus beter dan aan de slag gaan. Vroege - en/of late aardappelen poten, uien en sjalotten poten, echter voor knoflook is het nu helaas te laat.

Het is zover, een allang gekoesterde wens is in vervulling gegaan, ik had al twee bakken en afgelopen week heeft mijn echtgenoot er nog twee voor me getimmerd, in één nieuwe bak staan al aardbeitjes, een heel vroeg soort gekregen van vriendin J. Elk jaar eet ik die bij haar en ze zijn zo lekker!!!! Ik heb nu drie rassen in elk hun eigen bak en bak nr.4 is bestemd voor het voorzaaien van van alles en nog wat en voor af en toe eens een aardbeienras vernieuwen.

Dinsdag 27 en woensdag 28 bloemdagen.
Dahlia's, gladiolen, canna's en begonia's buiten in de vollegrond zetten, lekker goed in de grond stoppen, dan kunnen ze niet bevriezen. Zie verder hierboven 18 en 19 april.

Donderdag 29 en vrijdag 30 (tot 12.38) bladdagen.
Voorgezaaide basilicum verspenen. Spruiten en spitskool buiten uitplanten. Bladkruiden zoals bieslook, peterselie, selderij buiten uitplanten. Zie verder hierboven 20 en 21 april.

Vrijdag 30 (vanaf 12.38) graan/fruitdag.
Zie hierboven 21, 22 en 23 april. Aangezien de maan bijna gaat stijgen mag er ook al gezaaid worden, denk aan bonen. Ik ga dit jaar voor het eerst kikkererwten uitproberen, schijnen prachtige planten te zijn.

Het mag dan dit voorjaar allemaal heel lang duren, we zouden zo graag willen dat het wat warmer wordt en alles de grond uitvliegt, helaas de natuur heeft zo z'n eigen tempo, toch zijn er dan ineens van die planten die je doen verbazen, zoals deze allium Purple Sensation, het duurt niet lang meer of de knop springt open en alle sterretjes worden zichtbaar. Wat zijn ze toch mooi hè sieruien? In de knop, als bloem en uitgebloeid, met andere woorden genieten geblazen en nog wat, elk jaar komen ze weer terug, tenminste bij mij in de tuin!

Let op!
Niet tuinieren 27 april na 12.15 uur en 29 april niet voor 16.25 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.





 

Geen opmerkingen: