zondag 3 maart 2013

agenda 5 t/m 18 maart.

Hebben jullie ook zoveel in de tuin gedaan? Grrrr.
Ik hoop echt dat alle advies die ik voor de komende stijgende maan geef ook echt opgevolgd kan worden, net als in Nld. gaan de temperaturen de komende dagen omhoog, mag ook wel want de afgelopen 2 weken heeft het nog elke nacht gevroren, was het overdag somber weer en heeft het zelfs een paar dagen flink gewaaid, wat voor hier best uitzonderlijk is, ja vorst is leuk als het windstil is en de zon schijnt, toch?!
Voor mij heeft de winter nu lang genoeg geduurd, ik wil aan de slag en met dat ik dit type komt hier de zon door, hoera!!!

Overmorgen gaat de maan weer stijgen, dat betekent zaaien, ook binnen voorzaaien, kijk buiten nog een beetje uit want de grond is koud, voor die zaadjes is dat best schrikken, evt.eerst een geultje trekken, daar heel de dag de zon op laten schijnen en als de grond dan een beetje opgewarmd is dan pas de zaadjes erin stoppen, ik denk dat die zaadjes dat best zullen waarderen.

Dinsdag 5 maart (tot 18.57) bladdag, bladgroenten zoals spinazie, sla en de bladkruiden zoals peterselie, selderij, spinazie kan direct in de volle grond maar sla en kruiden beter in de bak. Zelf zaai ik peterselie en selderij altijd pas in mei/juni, de grond is dan lekker opgewarmd en dat werkt zoveel beter met langzame kiemkruiden, bovendien kun je ze meestal wel overhouden in de winter en dan in het voorjaar gebruiken tot het nieuwe zaaisel bovenkomt.

Dinsdag 5 (vanaf 18.57), woensdag 6 en donderdag 7 maart graan/fruitdagen, tuinbonen, erwten en peulen in de volle grond, tomaten, paprika's, pepers en aubergines binnen in bakjes voorzaaien, aubergines hadden eigenlijk vorige maand al voorgezaaid moeten worden, sorry vergeten!

Vrijdag 8 en zaterdag 9 worteldagen, worteltjes en radijs zaaien in de volle grond, ik las pas dat je deze 2 tegelijk kunt zaaien, als je dan de radijsjes oogst dun je gelijktijdig de worteltjes uit!
Ik ga het proberen.

Zondag 10 maart bloemdag, slecht 1 dag ja, evt. bloemkool en broccoli in de platte bak zaaien. Een heleboel kruiden vallen ook onder de bloemgewassen, zoals bv. salie, dille, hysop, bieslook enz.
Dille is een redelijk hard kruid en kan dan mooi gelijk tussen de tuinbonen gezaaid worden.

Maandag 11, dinsdag 12, woensdag 13 en donderdag 14 (tot 19.11) bladdagen, zie boven.

Vrijdag 15, zaterdag 16 (tot 18.05) graan/fruitdagen, zie boven.

Zaterdag 16, (vanaf 18.05), zondag 17 en maandag 18 worteldagen, knolselderij binnen voorzaaien en herfstprei buiten in de bak.

Hopelijk kunnen we nu allemaal lekker buiten gaan werken en genieten van de eerste zonnestralen!

Let op!
Dinsdag 5 niet tuinieren na 19.15 uur en zaterdag 16 niet voor 12.15 uur.

Veel tuinplezier,

Oda. 



 


1 opmerking:

Anoniem zei

Beste Oda, ik kom vandaag voor het eerst jouw blog tegen. Ik wil dit jaar voor het eerst bij het zaaien en planten in mijn groentetuin rekening houden met de maanstanden. Maar dat is nogal verwarrend. In mijn tuinboek lees ik dat (tuin)bonen gezaaid moeten worden bij wassende maan. In jouw zeer overzichtelijk blog lees ik dat 5 t/m 7 maart geschikte dagen zijn voor het zaaien van bonen. Maar in deze periode is het afnemende maan!
Kan jij voor mij dit verschil verklaren?
Hartelijk dank en vriendelijke groet, René de Rooij, 's Graveland.