donderdag 1 oktober 2015

Agenda 4 t/m 18 oktober

Gelukkig! De kas is inmiddels stormbestendig, alle profielen zijn geverfd en het glas zit erin, aan de randen heb ik compost gegooid, dat ga ik er de komende dagen doorwerken, en vanaf a.s. zondag, als de maan gaat dalen, kan ik er van alles inplanten.
De muur, voor de lelijke betonmuur moet nog opgetrokken worden tot bovenaan en rechts komt nog een brede plank waar ik al m'n potjes op kwijt kan, in het midden komt een rij betontegels, die hebben we uit Nederland meegenomen, in Frankrijk kun je die niet krijgen.
Denk dat ik ga proberen een paar niet al te grote basilicum- en paprikaplanten met kluit en al uit de volle grond te spitten en in de kas te zetten, die zien er nog zo mooi uit!
Eén nachtvorstje en alles is verloren! Zag gisteren al kraanvogels overkomen en dat zou, hoeft niet, kunnen betekenen dat er ander weer op komst is. Verder heb ik nog kleine peterselie- en selderijplantjes buiten staan en spitskool in potjes, dus ik kan nog lekker vooruit!
Nog een voordeel van de kas, we hebben hem zo neergezet dat we de onderkant van de muur van de buren niet meer kunnen zien want wij vinden zo'n mooie natuurstenen muur waar cement tegenaan gesmeerd is niet zo mooi. En achter de kas is nog ruimte genoeg waar mijn echtgenoot (voorlopig) overbodig bouwmateriaal kwijt kan, een vlechtscherm ervoor en ik hoef me niet meer te ergeren, wat een heerlijk vooruitzicht! 

Zoals ik al zei gaat de maan 4 oktober dalen, tijd voor het snoei- en plantwerk.                                                                                                                                                                                                                                                          
Zondag 4 oktober (tot 11.35) worteldag.
Zie hieronder 11/12/13/14 oktober.

Zondag 4 (vanaf 11.35) en maandag 5 bloemdagen.
Vaste planten scheuren en weggeven of een andere plek in de tuin zetten. En het is weer tijd om voorjaarsbollen in de grond te stoppen.

Dinsdag 6 en woensdag 7 bladdagen.
Spitskool, die begin augustus gezaaid is, in de volle grond of kas zetten. Groenblijvende heggen snoeien. Bladplanten scheuren en verplanten.

Donderdag 8, vrijdag 9 en zaterdag 10 graan/fruitdagen.
Nu kan het nog net, aardbeienplanten in de volle grond zetten, gebruik hiervoor de eerste uitlopers van de oude planten, gooi de rest weg, wel veel werk, ik moet het ook nog doen, in augustus was het te warm en de grond veel te droog, in september was de grond nog niet veel natter dus dan maar in oktober, ik ga alle oude planten eruit spitten en die laat ik dan ter plekke liggen, zo blijft de grond ook mooi bedekt, volgend voorjaar zijn ze dan zo droog dat ik er met de grasmaaier overheen kan en dat gebruik ik dan weer als mulch, tussen de nieuwe plantjes plant ik dan knoflook.
Klein fruit planten. Met het snoeien van fruitbomen beter nog even wachten tot het blad eraf is.

Zondag 11, maandag 12, dinsdag 13 en woensdag 14 (tot 13.35) worteldagen.
Witlof uit de grond halen zonder de wortels al teveel te beschadigen, enkele dagen laten liggen om de groei te stoppen. Anderen wortelgroenten zoals winterwortelen en bieten oogsten en op een droge, vorstvrije plaats bewaren, een handige methode, vooral voor bieten, is in scherp zand bewaren.
Bieten blijven zo tot zeker in juni goed, sommige wortels beginnen meestal in april te rotten.
Knoflook tussen de aardbeien planten, schijnt een goede combinatie te zijn, heb ik vorig jaar ook gedaan en de oogst was zeer overdadig, aangezien m'n aardbeien naar een andere plaats verhuizen zet ik de knoflook er maar weer tussen.

Woensdag 14 (vanaf 13.35), donderdag 15 en vrijdag 16 (tot 14.59) bloemdagen.
Na de eerste nachtvorst dahlia's, canna's, gladiolen en begonia's eruit halen en vorstvrij bewaren. Artisjokken aan de voet beschermen.

Vrijdag 16 (vanaf 14.59), zaterdag 17 en zondag 18 (tot 13.47) bladdagen.
Van de eerder deze week uitgehaalde witlof het blad 3 cm. boven de wortel afkappen en van de wortel 20 cm. overhouden, in de kelder in bakken met aarde zetten of buiten in een kuil, deze bedekken met aarde of stro en daarover een zwart plastic.

Ik vind dit wel een mooi sfeerplaatje!
Trouwens dit jaar kan ik wel spreken van een zeer overdadige pompoenenoogst, van 2½ plant heb ik er in totaal 35 afgehaald. Afgelopen voorjaar had de Bolster een nieuw ras, Amoro, en ik dacht, die ga ik uit proberen. Oh ja die halve plant, dat leg ik uit: ik stop altijd 2 pitten in een potje, heb er een aantal weggegeven en 2 potjes voor mezelf gehouden, die heb ik per 2 in de volle grond gezet en na een week of 3 bij elk 1 weggehaald, dus 2 laten staan en 2 ergens ander gezet, die bleven erg achter, voor mij weer eens een bevestiging dat verplanten de planten op een behoorlijke achterstand zet, en daardoor slakgevoeliger, uiteindelijk is er één door de droogte gesneuveld en de andere is het wel gaan doen maar vergeleken bij de 2 andere bleef het maar een halve plant, er zit nu pas een uitloper van 1 meter aan, maar ik heb er toch nog 3 grote pompoenen afgehaald, dit betekent dat de andere 2 er samen 32 hadden! 

Let op!

Zondag 11 oktober de hele dag niet tuinieren, misschien moet ik dan maar met de tuinclub weg.

Heel veel tuinplezier!

Oda.   



 





Geen opmerkingen: