maandag 25 april 2016

agenda 27 april t/m 9 mei

Alles loopt inmiddels 3 weken achter op vorig jaar, afgelopen week mooi zonnig en redelijk warm weer gehad maar eergisteren ging de temperatuur onderuit, 's ochtends liep ik nog met m'n vest open tijdens de ochtendwandeling met de hond, 's middags moest ik er nog een extra vest en een sjaal bij aantrekken om de snijdende noordoosten wind te weerstaan, afgelopen nacht weer onder nul en de komende week blijft de nachtvorst aanhouden, allemaal leuk en aardig dus die hoge temperaturen t/m januari maar meestal moet je het dan later bekopen, ik vrees ook voor alle bloesem!
De tulpen daarentegen bloeien nu veel langer, een beetje nachtvorst kunnen ze wel hebben, dat is dus weer mazzel want tulpen zijn echt mijn bloemen! Misschien omdat m'n wieg in Nederland heeft gestaan? Overigens ze doen het hier ook veel beter dan in Zeeland, daar moest ik regelmatig nieuwe planten, hier vermeerderen ze zich als gekken, dit jaar wacht me ook weer de zware taak om ze uit de grond te halen en her en der in de borders te verdelen!

Ik heb echter nog andere tulpenzorgen, er komen nl. steeds meer van die tweekleurige tulpen (ik noem dat renaissance tulpen) en daar ben ik nu eenmaal niet zo weg van! Ook van tweekleurig blad ben ik niet zo gecharmeerd, m.a.w. ik heb ze echt niet in de grond gestopt! Daar ga ik dus een stok bijzetten en de eerste de beste liefhebber die langs komt mag ze meenemen.
 Ik dacht ik neem nog een foto van enkelkleurige tulpen, staat er toch nog zo'n renaissancegeval op, jullie zien wel het blijft me achtervolgen, enfin behalve die ene vind ik dit soort tulpen helemaal geweldig, eenvoudig, sierlijk en geen frutsels, een lust voor het oog!

Overmorgen woensdag 27 april gaat de maan weer stijgen, dat betekent zaaien, normaal gesproken is dat rond deze tijd van het jaar geen probleem, alleen dit jaar is het nog steeds koud, de grond dus ook, bonen zaaien bijvoorbeeld heeft totaal geen zin, die schrikken zich rot als ze in die koude grond gelegd worden, alleen dan moeten we bijna een maand wachten want de volgende stijgende maan begint 24 mei, dat is best wel lang wachten dus eventueel voorkiemen in de bak of kas zou een oplossing zijn.

Woensdag 27 , donderdag 28 en vrijdag 29 (tot 12.02) graan/fruitdagen.
In de mildere streken bonen, zowel stok- als stambonen, zaaien. Ook fruitgroenten zoals komkommers, pompoenen, augurken,courgettes, paprika's, pepers liever nog in de kas of bak voorzaaien, als de grond nog zo koud is kiemen ze toch niet en komen eventuele latere zaaisels vaak eerder boven!

Vrijdag 29 (vanaf 12.02) en zaterdag 30 april, zondag 1 mei (tot 13.47) worteldagen.
Rode bieten, zomerwortelen, witlof, pastinaken, schorseneren zaaien in de volle grond.

Zondag 1 (vanaf 13.47) en maandag 2 bloemdagen.
Bloemkool en broccoli zaaien, éénjarigen zaaien in de volle grond, maar dit later deze maand is beslist niet te laat.

Dinsdag 3, woensdag 4 en donderdag 5 bladdagen.
Spruitkool zaaien, ook allerlei slasoorten en snijbiet, kruiden zoals basilicum, peterselie en selderij.


Vrijdag 6 graan/fruitdag.
Zie hierboven 27/28/29 april.


Zaterdag 7, zondag 8 en maandag 9 worteldagen.
Winterwortelen zaaien, zie verder hierboven 29/30 april en 1 mei.


Deze stengels hier rechts op de foto zijn geen stengeluien maar stengelknofloken, ze komen overal op waar vorig jaar de knoflook stond en ik dacht toch echt dat ik alles geoogst had! Soms staan ze solitair maar meestal in bosjes zoals hier op de foto, eigenlijk zijn het net kleine preitjes met de smaak van knoflook, ik gebruik ze in al m'n gerechten, zowel rauw, gekookt als gebakken, buutengeweun lekker zouden ze in Zeeland zeggen!

Let op!
Niet tuinieren zowel dinsdag 3 mei
als vrijdag 6 mei niet voor 11.20 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda. 
  

Geen opmerkingen: