zaterdag 16 juli 2016

Agenda 18 t/m 30 juli

Het is zaterdagavond laat en de visite is naar bed, had me nog zo voorgenomen om m'n blog te schrijven voordat ze vrijdagmiddag zouden komen, maar ja zoals dat zo vaak gaat met goede voornemens, het kwam er niet van!
De afgelopen 2 weken heeft de droogte hier toegeslagen, een grotere tegenstelling hadden we ons niet voor kunnen stellen, dus sjouw ik weer elke avond met gieters, want wil ik al het zaaiwerk boven krijgen en (nog belangrijker) boven houden dan moet er water bij, dus aan het begin van deze week was ik ook best wel een beetje opgewonden want het ging regenen, zag woensdag en donderdag de ene na de andere bui op de buienradar aankomen, donkerblauwe en rode vlekken in overvloed, ik blij want ik had aardappels gerooid en op die plaats had ik de spruiten gepland, dacht werkelijk dat de grond lekker nat zou regenen, enfin woensdag zijn er 3 buitjes gevallen en donderdag welgeteld één, samen goed voor 7mm., dus jullie begrijpen het al, de spruiten zitten erin maar ik heb wel flink moeten gieten, en dat terwijl er rondom ons dorp plaatselijk meer dan 20 gevallen is, maar goed het is nu eenmaal zo, alles beter dan die eeuwige regen en koude.

Al die warme zonnige dagen hebben er wel voor gezorgd dat de paprikaplanten flink de hoogte in geschoten zijn en de eerste paprika's hangen eraan, ben wel benieuwd hoe lang het gaat duren voordat ze rood gaan kleuren, buiten duurt het altijd even, geen idee hoe dat in een kas zal zijn, ik denk eigenlijk wel iets sneller, vooral ook omdat het warme zonnige weer nog een poosje aanhoudt. De komkommers en tomaten doen ook vreselijk hun best, de tomaten zitten tot in de nok en de komkommers laat ik langs de lengte van de bovenrand van de kas groeien.

Overmorgen maandag 18 juli gaat de maan weer stijgen en dat betekent zaaien, wat mij betreft prima want ik heb besloten nog maar weer een paar courgettes te zaaien, in de vorige zaaiperiode heb ik opnieuw gezaaid en die staan er nu al beter bij dan die ik in mei buiten heb gezet, die willen helemaal niet, staan gewoon stil, dus ik kan ze er eigenlijk net zo goed uittrekken en op dezelfde plaats nieuwe zaaien, zo ook de pompoenen, een vriendin van me had nog zaad en dat heeft ze opgestuurd, ik ga gelijk maandag de pitten in de grond stoppen.

Heb trouwens ook nog een verrassing op de composthoop ontdekt, het is een beetje moeilijk te zien, maar het plantje dat daar groeit is een pompoen, nou weet ik wel dat pompoenen op de composthoop groeien maar omdat alles zo laat is dit jaar had ik daar helemaal niet meer op gerekend, ik laat 'm daar lekker zitten en wie weet wordt het nog wat.

Maandag 18 en dinsdag 19 graan/fruitdagen.
Fruitgroenten zoals tomaten oogsten en verwerken, courgettes, pompoenen en bonen zaaien.

Woensdag 20 en donderdag 21 worteldagen.
Wortelgroenten zoals worteltjes, bietjes en knollen zaaien.

Vrijdag 22 en zaterdag 23 bloemdagen.
Tweejarigen en vaste planten zaaien.

Zondag 24, maandag 25, dinsdag 26 en woensdag 27 (tot 9.32) bladdagen.
Zelf wacht ik tot augustus maar er kan veldsla gezaaid worden, mijn ervaring is dat het beter lukt in augustus omdat zeker de tweede helft van die maand de nachten langer worden en meestal ook iets kouder en daar houdt veldsla wel van, verder andijvie, paksoi, groenlof, slasoorten, peterselie en selderij zaaien. 

Woensdag 27 (vanaf 9.32) graan/fruitdag.
Zie hierboven 18 en 19 juli.

Donderdag 28, vrijdag 29 en zaterdag 30 worteldagen.
Zie hierboven 20 en 21 juli.

De eerste dahlia, het begin van heel veel kleurige vrolijkheid in de tuin en bloemenzekerheid tot aan de eerste vorst, nou laat die nog maar lekker lang uitblijven.

Let op!
Niet tuinieren 23 juli voor 14.55 uur en 27 juli tussen 8.30 en 18.45 uur. 

Heel veel tuinplezier!

Oda. 
 

    

Geen opmerkingen: