woensdag 7 september 2016

Agenda 11 t/m 23 september

Een paar dagen geleden hadden we de worteldagen en dus tijd om de late aardappels te rooien, het loof was al een tijdje helemaal verdord maar wortelgewassen moet je nu eenmaal, in tegenstelling tot bloem-, blad- en graan/fruitgroenten, oogsten tijdens dalende maan, en de vorige dalende maan  (de eerste 2 weken van aug.) vond ik het loof nog te groen, enfin ik begon niet echt verwachtingsvol
want de vroege aardappels hadden niet zoveel opgebracht en vond ik ook klein uitgevallen, maar het viel allemaal reuze mee! Zo'n 50 kg! Na zo'n koud en nat voorjaar, daarna alleen maar droogte (ik heb ze geen water gegeven) en ondertussen ook nog een coloradokeraanval, vind ik dat gewoon fenomenaal!
Tijdens het rooien raakte ik steeds enthousiaster, ik moest nl. de ene emmer na de andere naar de kelder dragen en ik weet dat er 10 kg. in een emmer gaat, bovendien zaten er ook een heleboel groten tussen, zoals deze hier links, overigens die heeft mijn echtgenoot gelijk voor de frites gebruikt!

Goed de maan daalt nog 3 dagen voordat hij weer gaat stijgen.

Zondag 11 en maandag 12 graan/fruitdagen.
Allerlei fruitgroenten zoals tomaten, paprika's, courgettes enz. oogsten, boontjes oogsten en verwerken.

Dinsdag 13 en woensdag 14 worteldagen.
Herstknolletjes zaaien in de volle grond, wortels kunnen nu ook gezaaid worden maar beter in kas of bak.

Donderdag en vrijdag 16 bloemdagen.
Eventueel éénjarigen zaaien, uiteindelijk laten de planten hun zaden nu ook vallen, lathyrus in potjes voorzaaien en de komende winter op een beschutte plaats overhouden.

Zaterdag 17, zondag 18 en maandag 19 bladdagen.
Buiten in de volle grond late slasoorten zoals raapstelen en veldsla zaaien, zelfs heb ik vorige maand gezaaid maar niet alles is opgekomen, waarschijnlijk de droogte, alhoewel ik de grond wel nat heb gehouden, dus moet ik nu wat bijzaaien, de temperaturen blijven hier de komende 10 dagen hoog, geen regenkansen dus hoop ik maar dat de nachten alles een beetje afkoelen.

Wat ziet dit er gezellig uit hè, zo al die tomaatjes bij elkaar in het zonnetje, die linksboven zijn al droog genoeg, en lekker dat ze smaken! Van de winter gaan ze allemaal de olijfolie in en zo halen we dan weer het zonnetje in huis.
Verder heb ik al 15 liter in wekpotten in de kelder staan, op zich vind ik dat wel genoeg maar er hangen er nog zoveel aan dat ik vrees dat er nog meer liters verwerkt zullen moeten worden.

Dinsdag 20 graan/fruitdag.
Eventueel appels en peren oogsten, verder zie hierboven 11 en 12 september.

Woensdag 21, donderdag 22 en vrijdag 23 worteldagen.
Zie hierboven 13 en 14 september.

Vanmiddag sloeg onze hond Shaffy aan want er kwam iemand een pakje brengen, maar in tegenstelling tot onze hond was ik zeer verheugd toen ik zag wat er bezorgd werd, geen idee hoe dit tuingereedschap heet in het Nederlands maar ik wilde al heel lang zo'n apparaat, overigens wel een verrassing want ik wist niet dat mijn echtgenoot 'm besteld had, enfin er zitten ergonomische handgrepen op, dus dat klinkt helemaal zoals het moet klinken toch?




Let op!
16 september de hele dag niet tuinieren en 18 september niet na 13.55 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda. 
  



Geen opmerkingen: