zondag 26 april 2020

Agenda 28 april t/m 10 mei.

Soms kom je ergens wel eens niet aan toe en deze keer is dat gras maaien, maar wat een wonderschoon resultaat hè! Al die schitterende madeliefjes en als je goed kijkt zie je twee in het zaad geschoten paardebloemen, ook niet onverdienstelijk. Wat het grasmaaien betreft, heb mijn echtgenoot nog eens gepeild, maar ik krijg de indruk dat z'n pet er niet naar staat. Aanstaande week dus maar weer zelf aan de slag.

De maan stijgt nog 2 dagen en gaat dan dinsdag 28 vanaf 17.21 uur weer dalen.

Dinsdag 28 (vanaf 17.21) en woensdag 29 bloemdagen.
Dahlia's, gladiolen, begonia's, canna's, vaste planten, voorgezaaide éénjarigen zoals zonnebloemen, cosmea's, zinnia's, dahlia's, broccoli. bloemkool, enfin noem het maar op, het kan allemaal de tuin in!
Alleen wat zal dat een werk opleveren, want het is overal kurkdroog, niets overleeft het zonder extra water, ik heb zelf het gevoel dat ik nu al met beide benen midden in de zomer sta en het voorjaar is nog maar begonnen, als het niet gauw gaat regenen gaan we heel veel problemen krijgen en helaas zijn de droge perioden inmiddels structureel, het is toch eigenlijk van de zotte dat al die neerslag van afgelopen winter met de noorderzon verdwenen is! Maar het schijnt, en ik hou nog een flinke slag om de arm, het schijnt komende week te gaan regenen, ik zou zeggen kom maar op!

Donderdag 30 april bladdag.
Voorgezaaide slaplantjes in de volle grond zetten en de buiten gezaaide slasoorten uitdunnen. Spitskool en spruitkool planten, bladkruiden zoals peterselie, selderij, bieslook planten en/of uitdunnen. Groene heggen en buxus snoeien, bescherm buxus na het snoeien eventueel tegen de felle zon door er een wit laken over te gooien.

Vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 mei graan/fruitdagen.
Aubergines, paprika's, pepers, tomaten, courgettes, komkommers, meloenen en pompoenen allemaal buiten in de volle grond zetten, en helaas genoeg water geven.Ik denk niet dat afdekken voor de vorst nodig is want de grond is inmiddels zover opgewarmd dat ik niet veel vorst meer verwacht, mocht het wel zo zijn, bijvoorbeeld met de ijsheiligen, 10/11 en 12 mei, dan natuurlijk alles afdekken.

Maandag 4, dinsdag 5 en woensdag 6 worteldagen.
Prei planten, laat ze eerst een dag of twee (niet in de volle zon) drogen, knip zowel het lof als de wortels terug en zet ze dan in de volle grond, dek alles tegen de preimot af met een kiemdoek, als je ze tussen de wortels plant zijn die ook gelijk bedekt en ontneem je de wortelvlieg de mogelijkheid z'n eitjes rond de wortels te leggen, ik doe dit nu een jaar of vier en het werkt heel erg goed.


De aardbeien/knoflookbak staat er wonderschoon bij, knoflook is een gewas dat zeer goed tegen droogte kan en deze aardbeien staan nu ruim een jaar in deze bak, dus moeten ze het zonder extra water stellen, overigens staan ze er goed bij en zoals het er naar uitziet gaan ze dit jaar flink leveren en vroeger dan ze ooit gedaan hebben!

Donderdag 7 en vrijdag 8 (tot 13.13) bloemdagen.
Ik was van plan de tulpen die ik vorig najaar in bakken op het terras heb gepoot eruit te halen en gelijk in de volle grond terug te zetten, ze kunnen eventueel ook op een droge plek in de schuur of kelder overzomeren, zeg maar, helaas is mijn ervaring dat de muizen er dan mee aan de haal gaan. 
De uitgebloeide bloemstruiken zoals sering, deutzia, enz. terugsnoeien. De in april gezaaide éénjarigen uitdunnen, als die boven staan natuurlijk. Zie verder hierboven 28 en 29 april.

Vrijdag 8 (vanaf 13.13) en zaterdag 9 bladdagen.
Zie hierboven 30 april.

Zondag 10 graan/fruitdag.
Zie hierboven 1, 2 en 3 mei.


Deze prachtige plant is de Byzantijnse gladiool, twee jaar geleden bij vriendin LL, die hier in de Bourgogne een tuincentrum heeft, gekocht, de plant begon me al een beetje op de zenuwen te werken, want ik had natuurlijk het eerste jaar al bloemen verwacht, laat staan vorig jaar! Maar goed geduld loont en nu vind ik ze zo 'adorables' dat ik hoop er nog jaren van te kunnen genieten. Dat blauwe kastje erachter is een zelfgemaakt weerstation, zoals ik in m'n vorige blog al meldde: mijn echtgenoot verveelt zich en dan wordt er van alles bedacht.

Let op!
Niet tuinieren 6 mei voor 10.10 uur en 10 mei niet voor 16.05 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.





Geen opmerkingen: