woensdag 29 juli 2020

Agenda 1 t/m 15 augustus.

Bijschrift toevoegen
Alles is dit jaar vroeg, de wekpot met gedroogde tomaten zit bomvol, met de courgettes weet ik me inmiddels geen raad, de late aardappels kunnen er ook al uit, alleen wacht ik daar nog even mee tot in augustus, en met de aubergines kan ik gaan leuren, aan die geënte exemplaren zitten er namelijk extra veel, die ene plant in de kas is 1,20 mtr. en die buiten 1 mtr., de twee gewone die ernaast staan beginnen nu pas voorzichtigjes aan te bloeien, wat natuurlijk weer absurd laat is met al dat mooie weer wat we hebben gehad, waarschijnlijk kost het opkijken tegen hun grote broer of zus zoveel energie dat ze daar nu pas aan toe zijn, maar goed beter zo dan helemaal niets. Maar ik dwaal af, want hiernaast op de foto zien jullie de gesnoeide lavendel, de hoofdbloei was in juni en alle bloemetjes waren nu echt allemaal uitgebloeid, dus het werd tijd dat die eraf gingen, bovendien vieren mijn echtgenoot en ik aanstaande vrijdag ons 45 jarig huwelijk in de tuin, en dan wil je je gasten toch ontvangen in een enigszins opgeruimde tuin, heb gisteren het gras gemaaid en ben bezig met de heggen, die zal ik niet helemaal klaar krijgen, want vanaf morgen gaan we naar boven de 30 graden en vrijdag zelfs 36 à 38, dat ligt eraan welk weerbericht je bekijkt. We krijgen dus toch nog een hoge hittedag voor onze kiezen, maar gelukkig blijft het bij die ene dag, zaterdag zakken we weer naar onder de 30, en......'s nachts blijft het maar koel, boven de 15 graden hebben we deze zomer nauwelijks gehad, zo heerlijk, alle ramen gaan dan open en zo blijft ons huis heerlijk koel!

Zaterdag 1 augustus gaat de maan om 10.44 uur stijgen en er valt nog best wel het een en ander te zaaien.

Zaterdag 1 en zondag 2 (tot 19.55) graan/fruitdagen.
Vroege zomerappels plukken voor de bewaar, probeer een koele plaats voor ze te zoeken of verwerk ze tot moes of sap. In de wat warmere streken kunnen nog stamboontjes gezaaid worden.

Sinds mijn laatste verjaardag heb ik een sapketel en daar heb ik een heleboel valappeltjes met wat pruimen in verwerkt, helaas kon dat niet op de juiste dagen, want die pruimen zouden dan niet meer goed geweest zijn, bovendien is dit slechts een kleine sapketel en die paar gevulde flesjes krijgen de tijd niet om lang te bewaren. 

Zondag 2 (vanaf 19.55), maandag 3 en dinsdag 4 worteldagen.
Ramenas zaaien.

Woensdag 5, donderdag 6 en vrijdag 7 (tot 9.16) bloemdagen.
Zowel juli en augustus zijn de maanden om te enten, ik heb er geen ervaring mee, maar voor de diehards onder ons? Verder kunnen tweejarigen zoals viooltjes, juffertje in't groen en madeliefjes gezaaid worden.

Vrijdag 7 (vanaf 9.16), zaterdag 8, zondag 9 en maandag 10 (tot 20.13) bladdagen.
Bladgroenten zoals veldsla, pluksla, raapstelen, groenlof, roodlof en rucola zaaien.


Vriend H. was hier vorige week en dan wordt er altijd hevig op los geklust, deze keer is er een pergola uit de grond gestampt, helaas kan ik daar geen klimplanten langs laten groeien, want deze pergola is bedekt met zonnepanelen, wij hebben helaas geen dak op het zuiden, dus dan kunnen we in de wintermaanden niet volop van de zon gebruik maken, deze panelen liggen pal op het zuiden (zou ik dat geweten hebben toen ik die twee heggen aanplantte?) en het zijn wat duurdere die bij zwakke zonneschijn ook nog energie leveren, in ieder geval moet het genoeg zijn om 's winters van warm water te voorzien.

Maandag 10 (vanaf 20.13) en dinsdag 11 graan/fruitdagen.
Bonen oogsten om in te vriezen of te wekken, tomatenzaad uit de tomaten peuteren, drogen en bewaren in een papieren zakje tot er volgend jaar weer gezaaid kan worden. Zie verder hierboven 1 en 2 augustus.

Woensdag 12, donderdag 13 en vrijdag 14  worteldagen.
Herfstknolletjes zaaien. In de wat warmere streken uien zaaien. Zie verder hierboven 2, 3 en 4 augusuts.

Zaterdag 15 graan/fruitdag.
Zie hierboven 5, 6 en 7 augustus. Deze dag kan ook onder de dalende maan vallen en dan kunnen we alvast beginnen met stekwerk, bijvoorbeeld geraniums, lavatera's en rozen.


Nog nooit zo'n mooie rups in mijn eigen tuin gezien!
Zat in een dilletak, hopelijk eet hij niet al m'n dille op! Geen idee wat voor soort vlinder hieruit gaat komen, kan de vlinders die hier in de omgeving rondfladderen aardig benoemen, maar van rupsen weet ik niet veel, ken alleen die rups die in de buxus zit, ha ha......

Let op!

Niet tuinieren 9 augustus na 10.45 uur en 14 augustus na 16.15 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.






                       

1 opmerking:

Unknown zei

Oda en echtgenoot, van harte gefeliciteerd met jullie 45 jarig huwelijksfeest. Hebben jullie ook gebruik moeten maken van de pergola vrijdag avond,hier was een aardige bui!! Maar helaas niet genoeg!! Ik verbaas me dat alles het zo goed doet bij jou, bij mij willen de courgettes niet,tomaten zijn ook maar zo,zo gelukkig hebben we wel boontjes en sla, dus toch nog iets!! Groetjes van Jannie uit Lurcy le Böurg.