zondag 23 mei 2021

Agenda 29 mei t/m 11 juni

Ja ik ben er vroeg bij, want morgen gaan mijn echtgenoot en ik, en niet te vergeten onze hond Shaffy, naar Normandië, mijn zus heeft daar sinds vorige jaar september een huisje vlak aan de kust, ze kan vanuit de keuken het Engelse eiland Alderney zien! Door al die coronatoestanden kunnen we er nu pas naartoe.
We gaan vandaaruit naar Nederland en zijn dan 6 juni weer thuis. Ik vind het een hele onderneming, voor corona ging ik regelmatig op pad, pakte ik mijn spullen en was weg. Maar nu voelt het allemaal anders, ik loop zo'n beetje als een zombie hier en daar van alles bij elkaar te graaien, er zit totaal geen lijn in, we gaan vanzelf zien wat ik allemaal vergeten ben, humm......

Ik kan me dus slecht concentreren, ik voel me gewoon zenuwachtig, net zo'n kind dat op schoolreis gaat, ha ha...
Vandaar dat ik snel de verschillende dagen geef en verder niet uitweid. Gewoon basic informatie.

's Avonds 28 mei gaat de maan vanaf 21.24 uur weer stijgen, zaaien dus, hopelijk krijgen we lekker weer en komt alles snel op.

Zaterdag 29 mei graan/fruitdag.
Courgette, komkommers, pompoen, augurk en allerlei soorten bonen zaaien. Voor erwten en peulen is het inmiddels een beetje laat.
Appels en peren uitdunnen, niet overdreven want de junival zorgt er wel voor dat dit automatisch gaat.
Ik heb hier een laat appelsoort en die bloeit nog maar net, dus dit jaar kunnen we wellicht spreken van julival.

Zondag 30 en maandag 31 worteldagen.
Pastinaak, bieten en zomer- en winterwortels zaaien.

Dinsdag 1, woensdag 2 en donderdag 3 (tot 14.20) bloemdagen.
Eénjarigen en tweejarigen zaaien. Bloemen voor de kruidenthee plukken en drogen.

Donderdag 3 (vanaf 14.20), vrijdag 4, zaterdag 5 en zondag 6 (tot 19.34) bladdagen.
Kruiden zoals dragon, kervel, peterselie, bieslook oogsten en drogen. Laurier, salie, rozemarijn en tijm kunnen goed overwinteren en dus ook in de winter vers geplukt worden. Allerlei soorten sla, boerenkool, stengelbroccoli en palmkool zaaien.

Zondag 6 (vanaf 19.34) en maandag 7 graan/fruitdagen.
Zie hierboven 29 mei.

Dinsdag 8, woensdag 9, donderdag 10 en vrijdag 11 (tot 10.16) worteldagen.
Zie hierboven 30 en 31 mei.

Vrijdag 11 (vanaf 10.16) bloemdag.
Zie hierboven 1, 2 en 3 juni. Of deze dag bij de volgende twee (12 en 13 juni) dalende bloemdagen voegen.

Let op!
Niet tuinieren 8 juni voor 9.35 uur, 9 juni niet na 13.35 uur en 10 juni niet voor 17.50 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda..
  

Geen opmerkingen: