woensdag 23 juni 2021

25 juni t/m 9 juli.

Het is jullie vast niet ontgaan dat ik alleen de agenda geplaatst had, afgelopen week is nogal chaotisch verlopen en ik dacht nog wel een gaatje te vinden om wat foto's ertussen te plaatsen, maar helaas het zat allemaal een beetje tegen en heb ik nu pas tijd voor het plaatsen van de foto's, dat terwijl de maan inmiddels sinds gistermorgen 7.50 uur alweer aan het stijgen is.

We hebben afgelopen week zomaar noodweer gehad, nou ja ik overdrijf een beetje, maar 42 mm regen in ongeveer drie kwartier dat maken we hier echt zelden mee, de regen stortte naar beneden onder de muzikale begeleiding van bliksem en donder. Onze hond hield zich heel de tijd schuil, want die heeft het niet zo op onweer. Na afloop bleek er een flinke tak uit de wilde pruimenboom naar beneden te zijn gekomen. Ach de boel is alweer opgeruimd en zoals ik al zei het gaat hier om een wilde pruim, die zijn sterk en lopen snel weer uit. Bovendien laat ik er een clematis in klimmen en die is na enige aarzeling nu lekker enthousiast bezig.
 
Vrijdag 25 en zaterdag 26 (tot 14.44) graan/fruitdagen.
Courgette, stam- en stokslabonen, stam- en stoksnijbonen zaaien. Allerlei zomerfruit zoals tomaten, aardbeien, bessen en frambozen oogsten en verwerken. Wat zal ik het dan rustig hebben, de aardbeienoogst valt dit jaar gigantisch tegen, we hebben net genoeg om een boterham mee te beleggen, heb zowaar een bakje gekocht, in jaren niet gebeurd en we vonden ze echt niet lekker, dan maar liever geen! De bessen beginnen, dus daar kunnen we snel lekker van gaan snoepen, ik heb late frambozen en daar zitten al heel veel knoppen in, dus die verwacht ik wel tegen eind juli.

Zaterdag 26 (vanaf 14.44), zondag 27 en maandag 28 (tot 12.41) worteldagen.
Winterwortelen, bieten en ramenas zaaien.

Maandag 28 (vanaf 12.41), dinsdag 29 en woensdag 30 (tot 21.53) bloemdagen.
Tweejarigen zoals viooltjes en madelieven en vaste planten zoals agastache, akeleien en vlas zaaien.

Woensdag 30 juni (vanaf 21.53), donderdag 1, vrijdag 2 en zaterdag 3 juli bladdagen.
Veldsla zaaien, het liefst op de plaats waar de erwten en peulen hebben gestaan, maar ik ben daar nog van aan het oogsten, gelukkig kan veldsla zaaien nog tot in september. Chinese kool, andijvie, rood- en groenlof, paksoy en verschillende slasoorten zaaien.

In de kas is de peterselie van vorig jaar goed doorgeschoten en de bloemen worden de hele dag door door een enorme hoeveelheid minibijtjes bezocht, het is een en al gezoem. Nu zijn schermbloemen toch de favorieten van allerlei insecten, maar het was me eerder nooit zo opgevallen, terwijl ik toch al een aantal jaren peterselie laat doorschieten, opdat de plant zich dan zelf uitzaait. Straks in het najaar komen de nieuwe plantjes weer boven de grond uit en in het voorjaar erop plant ik er buiten een aantal uit en deel ik er ook nog een heleboel uit. Enfin de bijtjes profiteren ervan en ik in feite ook, twee vliegen in één klap om maar bij de insecten te blijven. 

Zondag 4 en maandag 5 (tot 13.44) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 25 en 26 juni.

Maandag 5 (vanaf 13.44), dinsdag 6, woensdag 7 en donderdag 8 (tot 16.44) worteldagen.
Zie hierboven 26, 27 en 28 juni.

Donderdag 8 (vanaf 16.44) en vrijdag 9 (tot 12.03) bloemdagen.
Zie hierboven 28, 29 en 30 juni. Ook kan er alvast een voorproefje genomen worden op de komende dalende maan en kan er weer het één en ander gestekt worden, denk aan geraniums, saliesoorten, fuchsia's, buddléias, wilde roosjes en hortensia's.

Zodra de lavendel weer bloeit begint de zomer! Ik ben er gek op en heb er dus ook veel van, allemaal zelf gestekt, daar zorg ik elk jaar voor, want er sneuvelt er wel eens één en dan heb ik er tenminste een paar achter de hand. Overigens groeit lavendel als kool, stekken doe je in augustus, uitplanten het voorjaar erop en weer een jaar later heb je al flinke planten, beter dan elke keer nieuwe kopen in een tuincentrum, want vooral op de planten (niet alleen lavendel) van de grote tuincentra is laatst nog heel veel gif gevonden.

Let op!
Niet tuinieren 30 juni voor 12.20 uur en 5 juli niet na 11.40 uur.

Veel tuinplezier!

Oda. 

Geen opmerkingen: