woensdag 26 januari 2022

Agenda 30 januari t/m 12 februari

Kijk ik heb niks tegen vorst hoor, sterker nog het hoort er voor mij gewoon bij in de winter, zeker in januari, maar zoals de vorst zich momenteel manifesteert, nou daar heb ik zo langzamerhand schoon genoeg van! Al sinds een week of drie schijnt hier de zon, volgens alle weerberichten die ik maar kan raadplegen. Dus niet! Het is somber somber en nog eens somber, elk excuus dat ik maar kan bedenken gebruik ik om maar niet naar buiten te hoeven, want er is gewoon niets aan! Zo dit moest er even uit!

Voor deze foto van de vijver ben ik wel even naar buiten gegaan, want ja de vijver komt natuurlijk niet naar binnen.
Elke nacht vriest het hier en de vijver vriest dan ook dicht, maar gistermorgen zag ik zoiets vreemds, de ijslaag was niet glad, maar er zat over het hele oppervlak een soort patroon van vogelpoten op, nog nooit gezien. wel mooi!

Van zondag 30 januari t/m zaterdag 12 februari gaat stijgt de maan en kan er op de vensterbank al het een en ander voorgezaaid worden.

Zondag 30 januari graan/fruitdag.
In een warm vertrek op de vensterbank tomaten, pepers, paprika's en aubergines voorzaaien. Het is nog vroeg en met deze kou lijkt het voorjaar nog ver weg, maar later deze periode komen er nog 2 graan/fruitdagen en eind februari weer, zelfs in maart is het nog vroeg genoeg.

Maandag 31 januari en dinsdag 1 februari worteldagen.
In kas of bak wortels, radijs en eventueel prei zaaien.

Woensdag 2, donderdag 3 en vrijdag 4 (tot 11.19) bloemdagen.
In kas of bak broccoli en bloemkool zaaien. Voor het voorzaaien van bloemen is het nog erg vroeg, maar het kan wel, alleen de sterke soorten dan, zoals lathyrus bijvoorbeeld.

Vrijdag 4 (vanaf 11.19), zaterdag 5 en zondag 6 bladdagen.
In kas of bak allerlei slasoorten voorzaaien. Ook spitskool kan al. Buiten in de volle grond spinazie zaaien.

Maandag 7 en dinsdag 8 graan/fruitdagen.
Zie hierboven 30 januari. Buiten in de volle grond tuinbonen, erwten en peulen zaaien, Wel nog even afdekken tegen de kou.

Woensdag 9, donderdag 10 en vrijdag 11 worteldagen.
Zie hierboven 31 januari en 1 februari. Buiten in de volle grond zaaiuien zaaien.

Zaterdag 12 bloemdag.
Zie hierboven 2, 3 en 4 februari. Deze dag kan eventueel ook al als dalende bloemdag beschouwd worden.
Rozen snoeien en vaste planten terug knippen.

Dit is weer de eerste korte blog, normaal post ik in januari/februari nog een lange, maar morgen ga ik naar Nederland en ik ben iemand die alles op het laatste moment doe, en dit keer is geen uitzondering, ben dus een beetje gehaast, ha ha..... en hopelijk ben ik dat als ik terug ben nog steeds, want ik hoop dan me te kunnen bezighouden met al het uitgestelde tuinwerk, want ja januari is dit jaar niet bepaald een tuinmaand geweest, voor mij althans niet.

Let op!
30 januari niet tuinieren voor 13.15 uur en 9 februari niet voor 12.20 uur. 

Heel veel tuinplezier!

Oda. 

  

Geen opmerkingen: