zondag 12 juni 2022

Agenda 15 t/m 28 juni.

Het schiet alweer op, de langste dag is al over een week en ik moet alle vaste planten die te hoog worden (asters, phloxen, gaura's) nog terugsnoeien, op zich gaat dat snel maar ik ben er gewoon nog niet aan toegekomen, en eigenlijk heb ik alleen vandaag (bloemendag) nog, dat gaat niet lukken, dus morgen en overmorgen voordat de maan gaat stijgen ook maar wat snoeiwerk doen. 15 juni gaat de maan weer stijgen, gelijk met de temperatuur, we krijgen 30 graden en meer, één meteo voorspelt voor vrijdag 17 zelfs 37 graden, de andere drie die ik regelmatig bekijk blijven steken bij 33 à 35, dus laten we hopen dat het daar bij blijft. Na een dag of vier stort de zaak weer in, we zakken naar begin 20 en krijgen onweer met regen, dat zou wat zijn, want de afgelopen week hebben we onze portie regen weer gehad, was overigens heel hard nodig, want het was erg droog, het planten van alle courgettes, aubergines, pompoenen, snijbieten en koolplanten gaf totaal geen problemen. 

Hier links op de foto een krat met pompoenen, komkommers en aubergines, ik heb ze dit jaar heel lang in grote potten opgekweekt, want ik vrees dat anders de slakken ermee aan de haal gaan, ik had namelijk eerder in mei al het één en ander buiten gezet, die bleken helaas voor de slakken totaal geen probleem te zijn, zelfs afgedekt met flessen gingen ze vlotjes naar binnen.

Woensdag 15 (vanaf 11.02) en donderdag 16 (tot 20.07) graan/fruitdagen.
Bonen, mais, courgette, komkommers, augurken en pompoenen zaaien, direct in de volle grond.

Donderdag 16 (vanaf 20.07), vrijdag 17 en zaterdag 18 (tot 16.10)
worteldagen.
Witlof, venkel en winterwortels zaaien.

Zaterdag 18 (vanaf 16.10), zondag 19 en maandag 20 bloemdagen.
Stengelbroccoli zaaien, kan direct in de volle grond, maar voorzaaien in een potje mag ook. Tweejarigen zoals nigella's, muurbloemen, vergeet-mij-nietjes enz. zaaien, ook is het nog niet te laat om éénjarigen te zaaien, zelf heb ik nu wat kale stukken waar de nigella's, klaprozen en phacealea's stonden, elk jaar is dat spul rond deze tijd uitgebloeid en zaai ik dat opnieuw in, met een beetje hulp van wat gieters water lukt dat altijd en heb ik begin augustus weer bloemen.

Dinsdag 21, woensdag 22 en donderdag 23 (tot 16.25) bladdagen.
Allerlei slasoorten, zoals sla, rucola, raapstelen, andijvie en koolsoorten zoals boerenkool zaaien. Palm- spruitkool valt nog te proberen, maar het is wel op het nippertje. Kruiden oogsten om te drogen en/of in te vriezen.  

De klimplant hier op de foto is een Luffa, van vriendin P. kreeg ik eind april wat zaadjes, die heb ik gelijk in de aarde gestopt en na een week of drie kwam de eerste boven, weer twee weken later nog twee en afgelopen week stonden de laatste twee boven, daar had ik natuurlijk helemaal niet meer op gerekend, maar toch mooi meegenomen. Ik heb 'm in de kas gezet en we gaan het zien of het nog wat wordt, want de bloemen en vruchten verschijnen laat, als het najaar een beetje koud en somber uitpakt wordt het niets. Eén plant lijkt met genoeg voor in de kas, de andere plantjes maak ik vriendinnen blij mee.

Donderdag 23 (vanaf 16.25), vrijdag 24 en zaterdag 25 (tot 10.44) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 15 en 16 juni.

Zaterdag 25 (vanaf 10.44), zondag 26, maandag 27 en dinsdag 28 (tot 12.52) worteldagen.
Zie hierboven 16, 17 en 18 juni.

Dinsdag 28 (vanaf 12.52) bloemdag.
Deze bloemdag alvast bij de dalende maan rekenen.

Let op!
Niet tuinieren 25 juni niet tuinieren voor 12.15 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.








 

Geen opmerkingen: