vrijdag 8 juli 2022

Agenda 13 t/m 25 juli.

Mijn weekje in Normandië is prima verlopen en tijdens mijn afwezigheid heeft het flink doorgeregend, zoveel zelfs dat er in heel de maand juni zelfs 135mm gevallen is. Dit kwam mij allemaal wel heel goed uit, want de grond was prima om van alles te verplanten. Heb zelfs al een aardbeienbed vernieuwd, normaal doe je dat in augustus/september, maar het kan dan wel gortedroog zijn, moet geen probleem zijn, dacht ik zo. Heb de grond ertussen goed bedekt met uitgetrokken aardbeienplanten, door af en toe wat water te geven moet dat goed komen. Want ja volgende week gaan we weer voor de bijl, de hittebijl wel te verstaan, grrrrrr..........

Woensdag 13 juli gaat de maan weer stijgen, dat valt hier gelijk met de aangekondigde hittegolf.

Woensdag 13 graan/fruitdag.
Courgettes en stambonen zaaien.

Donderdag 14 en vrijdag 15 worteldagen.
Eventueel nog wat winterwortels zaaien, kan nog net! Verder rammenas en knollen zaaien.

Zaterdag 16 en zondag 17 bloemdagen.
Voor éénjarigen zaaien is het een beetje laat, maar het kan nog wel. Verder tweejarigen zoals Nigella, violen, madelieven, vingerhoedskruid enz. en vaste planten zoals verbena, vrouwenmantel, akeleien enz. zaaien.

Maandag 18, dinsdag 19 en woensdag 20 bladdagen.
Andijvie, groenlof, roodlof, veldsla, paksoy en chinese kool zaaien, eventueel ook nog wat sterke slasoorten, vaak is dat pluksla.

Het is elk jaar hetzelfde liedje, alles bij elkaar gooi ik jaarlijks een kratje doorgeschoten uien op de composthoop, meestal zijn het de wat grotere uien die wat moeilijker bewaren, maar ja de meeste uien die ik oogst zijn elk jaar weer supergroot. Misschien moet ik ze gewoon wat eerder lostrekken, zodat ze stoppen met groeien?

Donderdag 21 en vrijdag 22 (tot 16.49) graan/fruitdagen.
Fruitgroenten oogsten. Zie verder hierboven 13 juli.

Vrijdag 22 (vanaf 16.49), zaterdag 23, zondag 24 en maandag 25 (tot 18.53) worteldagen.
Zie hierboven 14 en 15 juli.

Maandag (vanaf 18.53) bloemdag.
Deze dag bij de volgende dalende maan voegen.

Let op!
Niet tuinieren 13 juli voor 14.10 uur en 22 juli niet voor 14.25 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.




1 opmerking:

Anoniem zei

Goedemiddag, ik volg u nog maar een maandje.. mijn collega annemarie tipte mij over uw blog.. ik heb een vraag.. waarom mag je voor een bepaalde tijd of na een bepaalde tijd niet tuinieren?

Mvg jorine