vrijdag 5 mei 2023

Agenda 9 t/m 21 mei.

Het is vakantie in Nederland en dan hebben we hier altijd familie en/of vrienden op bezoek. Deze keer 'en'. Dat betekent dat ik dan alleen 's avonds zo'n anderhalf uur in de tuin kan werken. Rond deze tijd van het jaar kun je eigenlijk geen dag missen, laat staan een week! Dus vanmorgen rond tien uur iedereen uitgezwaaid en als een speer de tuin in. Ik blij, de tuin blij! Helaas ik kreeg het spreekwoordelijke deksel op mijn neus, in de vorm van regendruppels, eerst lichtjes, dus dat was nog overkomelijk, echter het ging steeds harder regenen en op d'n duur moest ik het opgeven, vandaar dat ik nu al deze blog schrijf, want over 4 dagen gaat de maan pas stijgen en kunnen we weer van alles zaaien, rond deze tijd van het jaar hoef je daar beslist niet over na te denken. Overigens wat de regen betreft, inmiddels is het het opgehouden en de putten zijn weer vol. Dat was wel nodig, want wij trekken de wc's door met regenwater en met 8 man in huis (één in de luiers) gaat het snel.

Goed dinsdag 9 mei gaat de maan om precies te zijn om 8.57 uur weer stijgen.

Dinsdag 9 en woensdag 10 graan/fruitdagen.
Bonen (zowel klim- als stok) en fruitgroenten zoals courgette, pompoen, patisson, komkommer, augurken en meloen zaaien. Dit kan nu allemaal direct in de volle grond. Voor erwten en peulen geldt dat het nu nog net kan.

Donderdag 11 en vrijdag 12 worteldagen.
Bietjes, witlof, prei, pastinaak, meiknollen en winter- en zomerwortelen zaaien.

Zaterdag 13 en zondag 14 bloemdagen.
De meimaand is de maand om alle éénjarigen waar je maar van houdt rechtstreeks in de volle grond te zaaien. Zorg dat de grond waar je ze wilt zaaien onkruidvrij is en hark na het inzaaien alles lichtjes in.
Ik was dus vanmorgen bezig het laatste onkruid uit te trekken waar ik bloemen wil gaan zaaien, toen de regen me teveel werd. Inmiddels is het droog en hoop ik het vanmiddag af te krijgen. Voor de komende dagen wordt er regen voorspeld, prima dus voor het kiemen van al die zaadjes.
In de groentetuin of in potjes bloemkool, broccoli en spruitbroccoli zaaien.

Maandag 15, dinsdag 16 en woensdag 17 (tot 10.32) bladdagen.
Allerlei slasoorten, snijbiet, bladselderij, peterselie en groenselderij zaaien. Spruit-, palm- en boerenkool zaaien. 

Woensdag 17 (vanaf 10.32), donderdag 18 en vrijdag 19 (tot 10.26) graan/fruitdagen.
Zie hierboven 9 en 10 mei.

Vrijdag 19 (vanaf 10.26), zaterdag 20 en zondag 21 worteldagen.
Zie hierboven 11 en 12 mei.

Let op!
Niet tuinieren 11 mei voor 10.10 uur en 17 mei niet na 14.30 uur.

Heel veel tuinplezier.

Oda.

 


Geen opmerkingen: