vrijdag 19 januari 2024

Agenda 23 januari t/m 19 februari.

Zo 2024 is koud begonnen! Oké de eerste paar dagen was het nog redelijk warm, maar sindsdien is het toch koning winter die z'n spierballen laat zien. Ik had eigenlijk vandaag de tuinbonen in de volle grond willen stoppen, maar dat gaat natuurlijk niet lukken in die bevroren grond. Dus zit er niets anders op dan ze in de kas voor te zaaien.  Trouwens mijn goede voornemen om op tijd mijn blog te schrijven is gelukt! Het is vandaag vrijdag 19 januari en de maan gaat pas over 4 dagen, 23 januari, weer dalen.

Zie hier op de foto één van mijn artisjokken, zo te zien heeft hij alle vorst (1 keer min 8) goed overleefd en dan ook nog zonder enige bescherming in de vorm van een oud gordijn of een stuk plastic. Ik moet al zoveel afdekken dat ik dacht: laat maar. Uit ervaring weet ik dat artisjokken vaak van onderaf weer uitlopen.

Dinsdag 23 (vanaf 16.16), woensdag 24 januari, vrijdag 2 (vanaf 14.55) en zaterdag 3 februari bloemdagen.
Rozen en bloemstruiken planten. Als het niet vriest natuurlijk. Verder eventueel de artisjokken scheuren en daar een nieuwe plek voor zoeken of uitdelen natuurlijk.

Donderdag 25, vrijdag 26 januari, Zondag 4 en maandag 5 februari bladdagen.
Bladstruiken planten. Eventueel voorgezaaide bladgroenten verspenen.

Zaterdag 27, zondag 28, maandag 29 januari en dinsdag 6 februari graan/fruitdagen.
Fruitbomen en klein fruit planten. Als er al uitschieters bij de frambozen naar bovenkomen deze eruit spitten. Voorgekiemde tuinbonen, erwten en peulen verspenen.

Dinsdag 30, woensdag 31 januari, donderdag 1 en vrijdag 2 (tot 14.55) februari worteldagen.
Eventueel in de wat mildere streken uien en sjalotten poten. Ook kunnen de knoflooktenen nog de grond in. Let op plant ze wel diep, anders gaan ze geen tenen vormen. Krijg je zo'n vaste bol.

Door de langdurige vorst deze maand januari lijkt het wel alsof de meeste planten alleen nog maar tegen bubbeltjesplastic aankijken. De planten die ik losjes afdek zien overdag nog wel wat zon of bij gebrek daaraan daglicht, maar de planten die ik heb ingepakt blijven ingepakt, want ik vind het net iets teveel werk om elke dag alles weer uit te pakken. We gaan het zien als de vorst echt voorbij is.

Dinsdag 6 februari gaat de maan 's avonds weer stijgen.

Woensdag 7, donderdag 8 (tot 13.19), woensdag 14 (vanaf  15.06), donderdag 15 en vrijdag 16 (tot 13.08) graan/fruitdagen.
Binnen op de vensterbank kunnen de tomaten, paprika's, pepers en aubergines al gezaaid worden.
Buiten tuinbonen, erwten en peulen zaaien.

Donderdag 8 (vanaf 13.19), vrijdag 9, vrijdag 16 (vanaf 13.08), zaterdag 17, zondag 18 en maandag 19 worteldagen.
In kas of bak wortels, prei en zaaiuien zaaien.

Zaterdag 10 en zondag 11 bloemdagen.
In kas of bak broccoli en bloemkool zaaien. De wat sterkere bloemen kunnen ook eventuaal voorgezaaid worden.

Maandag 12, dinsdag 13 en woensdag 14 (tot 15.06) bladdagen.
In kas of bak bladgroenten zoals sla, spinazie, rucola en raapstelen zaaien. Spinazie kan ook buiten direct in de volle grond, mits het niet vriest natuurlijk.

Let op!
Niet tuinieren 29 januari voor 14.20 uur, 31 januari niet na 16.10 uur, 10 februari niet na 14.45 en 13 februari niet na 12.55 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

  

Geen opmerkingen: