woensdag 11 september 2024

Agenda 12 t/m 24 september

Het is hier vandaag somber, vanmorgen was het al aan het motregenen en dat bleef zo doorgaan tot een uurtje geleden. Werken in de tuin zit er dus niet in. Voor het schrijven van een blog daarentegen prima weer. Eerlijk gezegd had ik dit gisteren al moeten doen, maar toen kon ik natuurlijk al voorzien dat het vandaag niets zou worden. De afgelopen dalende maan heb ik lekker door kunnen werken, de ergste hitte was hier zo'n beetje voorbij, temperaturen tussen de 25 à 28 graden lenen zich prima voor buitenwerk. Zeker 's ochtends en na een uur of 5 's middags. Helaas is het nu slechts 13 graden, net als in Nederland hoorde ik net van vriendin E. Maar goed we moeten nog een paar dagen door de zure appel heen bijten en dan gaan we weer naar rond de 20. Heerlijk werkweer. Ik ga wat herfstgroenten zaaien, zoals raapstelen, rucola en wintersla. De grond heb ik een dag of wat geleden al voorbewerkt. Alles kan er zo in dus. Verder ga ik zondigen, ik ga namelijk de heggen snoeien, die groeien dit jaar wel heel erg hard. Afgelopen zomer groeiden ze gewoon door, iets wat natuurlijk tijdens al die droge, snikhete zomers van de afgelopen jaren gewoon niet gebeurde. Heggen snoeien hoor je te doen bij dalende maan en die maan gaat juist stijgen vanaf morgen. Tja het is gewoon overmacht, want 7 oktober wordt ik geopereerd aan mijn heup en dan moet ik rekenen op een week of 4/5 revalidatie, dat betekent dan nog niet dat ik gelijk aan het zware werk kan beginnen. De laatste week van september ben ik in Nederland, daarna heb ik nog 4 dagen voordat ik me moet melden aan de balie in het ziekenhuis. Dat is hier in Frankrijk overigens de dag van tevoren! Enfin 4 dagen is te weinig voor die heggen, bovendien heb ik dan andere dingen aan mijn hoofd, denk ik zomaar.

Zomaar een indruk van de tomatenoogst hier in mijn tuin. En zo'n foto zou ik om de dag kunnen maken. Het groeit me eerlijk gezegd een beetje boven het hoofd. Behalve tomaten wek ik ook bonen en peren. Vanaf nu kan ik alles weg gaan geven, want alle potten zitten vol. Door het koude weer van de afgelopen week zie je de rijpsnelheid van de tomaten snel teruglopen. We gaan zien wat de komende week gaat brengen, want het wordt warmer en zonniger. 

De maan gaat morgen 12 september vanaf  6.42 uur weer stijgen.

Donderdag 12 en vrijdag 13 graan/fruitdagen.
Kale stukken in de tuin zijn uit den boze, dus daar kunnen bijvoorbeeld haver en gerst gezaaid worden.
Die planten produceren veel stikstof en mineralen en kunnen dan in maart/april kleingemaakt en in de grond gewerkt worden. Appels, peren en perziken plukken en koel en droog bewaren. Tenminste wat betreft de appels en peren, perziken kunnen maar beter zo snel mogelijk opgegeten of verwerkt worden.
Uitdelen mag natuurlijk ook. 

Zaterdag 14 en zondag 15 worteldagen.
Ramenas zaaien. Verder eventueel wortelgroenten uitdunnen.

Maandag 16 en dinsdag 17 bloemdagen.
Volgens mijn maankalender mag je al lathyrus zaaien. Zelf vind ik dat wat overdreven vroeg, maar wie daar zin in heeft kan natuurlijk altijd.........?

Woensdag 18, donderdag 19 en vrijdag 20 (tot 10.47) bladdagen.
Tijd voor het zaaien van winterbladgroenten zoals raapstelen, rucola, spinazie, veldsla, wintersla. Veldsla zaai ik al jaren niet meer, heb daar altijd de groots mogelijke moeite mee om dat boven te krijgen, zeker met die hoge temperaturen van de afgelopen zomers. Wat ik dus als oplossing gevonden heb is het volgende: in het voorjaar net voordat de planten ga doorschieten haal ik er een aantal uit en die zet ik tussen de rijen tuinbonen, daar laat ik ze in het zaad schieten en zodra het dan wat kouder gaat worden, meestal rond deze tijd, zie ik de eerste plantjes verschijnen. Dit jaar kwamen de eerste een week of twee geleden al en nu zie ik ze over verschijnen. 

De entree van de groentetuin is voor mij wat voor een klein kind een snoepwinkel is. Allerlei kleurtjes Zinnia's, Cosmea Orange Sunset en dille. De Zinnia's zag ik op een gegeven moment bij de buurman staan in een langwerpige plantenbak. Ze waren op sterven na dood, want hij was ze gewoon vergeten. Dus ik die bak opgepakt en al die zielige stokjes met hier en daar een blaadje bij mij in de grond gezet. Het regende toen nog behoorlijk veel en ze sloegen dus snel aan. Heb er nog wat cosmea en dille tussen gezaaid en nu wordt ik elke keer als ik het hek opendoe helemaal vrolijk. 4 vierkante meten snoepkleurtjes en dat terwijl ik eigenlijk nooit snoep.


Vrijdag 20 (vanaf 10.47) en zaterdag 21 graan/fruitdagen.
Zomerfruit zoals tomaten plukken en zoveel mogelijk verwerken. Zie verder hierboven 12 en 13 september.

Zondag 22, maandag 23 en dinsdag 24 (tot 18.51) worteldagen.
Zie hierboven 14 en 15 september.

Buiten vond ik het vandaag te somber om foto's te maken. Ga ik morgen doen.

Let op!
Niet tuinieren woensdag 18 september.

Heel veel tuinplezier!

Oda. 




Geen opmerkingen: