donderdag 10 mei 2012

Zoals ik al schreef, alle begin is moeilijk, ben een aantal dagen bezig geweest mijn zelfaangemaakte weblog op te zoeken, toch uiteindelijk mijn man er maar bijgeroepen, jammer voor mijn ego maar ja soms moet het hè?
Enfin voorlopig hou ik het allemaal heel eenvoudig, ga alles op mijn gemak uitzoeken en dan zal ik er mettertijd wel eens wat foto's op gaan zetten.
Ik had afgelopen maandag 7 mei de werkzaamheden voor 8 t/m 21 mei erop willen zetten, in deze periode stijgt de maan en dat is de beste tijd om te zaaien, zeker vanaf begin mei valt er heel veel te zaaien.
Allerlei groenten en bloemen kunnen direct in de volle grond in, als het erg koud is evt. van een plastic fles bijv. een kasje maken.
Afgelopen 8 mei was een bladdag, 9 en 10 mei, vandaag dus fruit/graandagen.

Morgen 11 mei en zaterdag 12 mei zijn worteldagen, allerlei wortelgroenten zoals prei, bieten, witlof, knollen, radijs, pastinaak, schorseneren enz. zaaien.

Zondag 13 en maandag 14 mei ( tot 15.56 uur) bloemdagen, groenten zoals bloemkool, broccoli en artisjokken ( de bloemgroenten ) zaaien en verder alle bloemen.

Maandag 14 mei (vanaf 15.56 uur ) t/m vrijdag 18 ( tot 12.08 uur) bladdagen, lekker aan de slag met sla, postelein, snijbiet, spinazie, rucola, bladkruiden zoals koriander, selderie, peterselie, basilicum enz.

Vrijdag 18 mei ( vanaf 12.08 uur), zaterdag 19 en zondag 20 mei ( tot 13.02 uur ) fruit/graandagen, fruitgroenten zijn courgettes, aubergines, komkommers, pompoenen, augurken, tomaten, meloenen enz.
Graangroenten zijn alle bonen, peulen, capucijners en erwten, enfin alles kan nu de grond in , de bonen, pronk- en snijbonen en sperciebonen, zowel stam als stok.  


Zondag 20 mei ( vanaf 13.02 uur ) en maandag 21 mei worteldagen, zie 11 en 12 mei.


Let op zaterdag 19 mei niet tuinieren na 13.10 uur .
Zondag 20 mei niet tuinieren na 20.30 uur.

De agenda voor de volgende periode van 22 mei t/m maandag 4 juni publiceer ik zo rond 20 mei.
In deze periode daalt de maan, bij uitstek geschikt voor (ver)planten, snoeien, maaien, uitdunnen, stekken.
Eigenlijk valt er dan veel meer te doen!

Ik wens jullie allemaal heel veel tuinplezier toe met wat meer zon en minder regen!

Oda.
  
 

Geen opmerkingen: