zondag 1 juli 2012

agenda 2 juli t/m 15 juli

En heeft iedereen vandaag genoten van z'n vrije dag?
Mijn dochter niet, ze was vergeten haar slaplantjes uit te planten en kwam erachter dat je op 1 juli niet mocht tuinieren dus wat nu..... want de maan gaat vanaf morgen weer stijgen en dat betekent zaaien en niet uitdunnen of verplanten, goed ik zie het deze keer door de vingers en nu mag ze van me vanavond laat nog even snel haar slaplantjes uitdunnen en verplanten.
Aangezien ik een weekje in Nld. geweest ben loop ik ook een beetje achter, ben weer niet toegekomen aan het snoeien van de buxussen terwijl we ook hier in de Nièvre regelmatig bewolkt weer hebben gehad, dus weer uitstellen, tot 19 juli, en als het dan erg zonnig is gaat het feest weer niet door!

Maandag 2 juli (tot 18.53) bladdag, alle bladgroenten die meer houden van het korten der dagen, zoals andijvie, groenlof, paksoy, gauw de grond in, boerenkool mag ook nog en gewone sla natuurlijk ook maar zelf doe ik dat nu niet meer, ik vind dan toch andijvie lekkerder.

Maandag 2juli (vanaf 18.53), dinsdag 3 en woensdag 4 juli fruit/graandagen. Bonen, zowel lage als stok kunnen nog steeds de grond in en ook courgettes en pompoenen, het is beter om ook fruit voor de inmaak zoals bessen, frambozen enz. op een fruitdag bij stijgende maan te verwerken, groenten en fruit oogst je nl. bij stijgende maan behalve de wortelgroenten.

Donderdag 5 en vrijdag 6 juli worteldagen, zomerworteltjes zaaien, voor winterwortels is het een beetje laat maar proberen kan altijd toch? En navets, ik zie ze in Nld. alleen maar bij de Turk, en meiknolletjes voor herfstgebruik, evt. nog bietjes!

Zaterdag 7 en zondag 8 (tot 7.27) erg vroeg ja, bloemdagen, voor de vruchtgroenten is het nu een beetje te laat maar de tweejarige bloemen kunnen juist nu gezaaid worden.

Zondag 8 juli (vanaf 7.27) t/m woensdag 11 juli bladdagen, ik vergat net bij de vorige bladdag nog veldsla te noemen, als er genoeg ruimte is in de groententuin want dit is zo'n groente die meestal ergens gezaaid wordt waar net iets opgeruimd is, bijv. de erwten en de peulen of de uien, doet er niet toe, sla mag overal.

Donderdag 12 en vrijdag 13 juli fruit/graandagen, zie 2, 3 en 4 juli.

Zaterdag 14 en zondag 15 juli worteldagen, zie 5 en 6 juli.

Let op zaterdag 14 juli na 17.50 uur niet tuinieren!

Valt mee hè deze periode, elke dag tuinieren behalve dan 14 juli 's avonds, voor mij geen probleem die dag want hier in Frankrijk wordt iedereen door de gemeente uitgenodigd en je glas wordt zo vaak bijgevuld dat je daarna sowieso niet meer zou weten hoe te zaaien, krijg je van die rommelige rijtjes.

Heel veel maantuinplezier!
Tot m'n volgende bericht 14 juli? Oeps dat zal dan 's ochtends moeten gebeuren.

Oda.

 

 

 

Geen opmerkingen: