maandag 1 april 2013

agenda 2 t/m 14 april

Hoera vandaag heb ik het gras gemaaid! Het is me nog niet eerder overkomen dat ik daarmee moest wachten tot april, oké 1 april, ik had het ook gisteren kunnen doen en dan zou het nog maart zijn geweest, goed het komt er op neer dat de winter ons tuinierders nog flink dwars zit, het is hier wel warmer dan in Nld. en we hebben hier ook niet zo'n last van die koude oostenwind, dus het is me wel gelukt om de uien, slalotten, knoflook en vroege aardappels te poten, alle fruitbomen en -struiken en de rozen heb ik gesnoeid, de borders zijn schoon en de groentetuin ook!
Tomaatjes, paprika en sla verspeend in potjes, overdag als de zon schijnt staan ze lekker buiten.
De komende stijgende maan kan ik dus van alles gaan zaaien, het blijft nog wel spannend want 
's nachts vriest het hier af en toe nog lichtjes, de grond is ook behoorlijk koud, dat betekent wel weer dat de aardappels enz. niet zo'n haast zullen hebben met bovenkomen, kunnen ze ook niet bevriezen.

De agenda:

Dinsdag 2, woensdag 3 en donderdag 4 april (tot 12.10) graan/fruitdagen.
Erwten, peulen, capucijners en tuinbonen zaaien in de volle grond, meloen, pompoen, komkommer, augurk, courgette, paprika en tomaten zaaien in de kas of bak.
Donderdag 4 (vanaf 12.10) en vrijdag 5 worteldagen,.
Zomerwortel, radijs, rode bieten, uien en meiraap zaaien.
Zaterdag 6 en zondag 7 (tot 15.07) bloemdagen.
Allerlei éénjarigen voorzaaien in de bak of kas, eigenlijk nog een beetje vroeg maar het kan wel!
Zondag 7 (vanaf 15.07), maandag 8, dinsdag 9 en woensdag 10 bladdagen.
Alle bladgewassen zoals spinazie, sla en andijvie zaaien en gras zaaien, het zal toch wel een keer ophouden die vorst!
Donderdag 11 en vrijdag 12 graan/fruitdagen. Zie boven.
Zaterdag 13 en zondag 14 worteldagen.
Vanaf half april kunnen behalve de groenten die hierboven genoemd zijn ook pastinaak, prei en schorseneren gezaaid worden. Uiensoorten hebben een lange groeiperiode en moeten dus vroegtijdig gezaaid worden, maart tot half april maar tijdens zo'n koud voorjaar als nu zou ik het toch gewoon  proberen.

Ik hoop dat het in Nld. nu ook snel iets warmer wordt en jullie allemaal lekker aan de slag kunnen!

Let op: vrijdag 12 niet tuinieren voor 19.15 uur. Valt mee dus slechts 1 dagje, het blijft lang licht dus 's avonds nog even gauw de tuin in.

Heel veel tuinplezier,

Oda.  



Geen opmerkingen: