dinsdag 13 mei 2014

agenda 17 t/m 29 mei

Zo het duurt niet lang meer of we kunnen erwtjes eten, we hebben de afgelopen 2 weken lekker veel regen gehad en de tuin en dus ook de erwtjes hebben daar goed van geprofiteerd, helaas is het de afgelopen 3 dagen een beetje teveel afgekoeld naar m'n zin maar het schijnt dat de temperatuur weer omhoog gaat en we krijgen ook weer meer zon, zo moet het, want de rozenknoppen staan op openspringen en die houden wel van een beetje zon.
De afgelopen dalende maan heb ik lekker doorgewerkt, alle fruitgroenten in de groentetuin gezet, slaplantjes en knolselderij, dahliaknollen in de grond gestopt, een deel van de heggen gesnoeid, vaste planten gescheurd en verzet en allerlei uitgezaaid spul opgepot, over 2 weken is het rommelmarkt hier in het dorp en ik wil eens proberen of dat een beetje verkoopt, ik stik nl. van de Verbena Bonarienses, die zaaien zich met honderden uit en ook de Gaura's weten niet van ophouden, verder Linaria's, Hesperis, Helleboris, Geum en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Heb deze week ook weer voor het eerst gegierd, de fruitgroenten, aardappels, uien, sla en de rozen, alles dus weer op de desbetreffende dagen, rozen - bloemdagen, aardappels/uien- worteldagen, sla - bladdagen, courgettes enz.- fruitdagen.  De buxussen ga ik overmorgen snoeien en die krijgen daarna dan gelijk een scheut gier.
O ja m'n rozen heb ik ook nog speciale rozenmest gegeven, eerst was dat spul altijd in poedervorm maar nu waren het korrels, blijkbaar is de samenstelling ook veranderd want ik zag op een gegeven moment mijn border collie Shaffy in m'n border struinen en dat doet ze eigenlijk nooit, een tijdje later stond ze iets op te eten bij een klimroos die in het grind staat, en ineens had ik het door, ze eet die korrels op, daar zit natuurlijk een lekker koeienmest geurtje aan dus ze dacht.....ummm lekkere brokken!!!! Rozenmest is eigenlijk het enige wat ik koop, je kunt tegenwoordig voor alles wel een speciale mest kopen maar dat gaat me te ver, gier werkt prima maar m'n rozen koester ik net een beetje meer en misschien is dat ook wel overbodig, tja.....

De agenda van de komende stijgende maan, het is mei dus heel veel zaaiwerk!

Zaterdag 17, zondag 18 en maandag 19 (tot 13.29) graan/fruitdagen.
Erwten en peulen kunnen nog tot ongeveer half mei gezaaid worden, dus waarom niet 2/3 dagen later? Bonen zaaien, zowel klim- als stambonen en zowel spercie- als snij- en pronkbonen.

Van de stambonen die ik eind april in de grond gestopt heb zag ik er vandaag ééntje boven de grond uitsteken, geweldig hè, zo vroeg heb ik ze ook nog nooit gehad, als het nu maar een beetje lekker weer blijft!

Alle fruitgroenten zoals courgettes, komkommers, pompoenen enz. kunnen nu rechtstreeks in de volle grond gezaaid worden.

Maandag 19 (vanaf 13.29), dinsdag 20 en woensdag 21 (tot 8.27) worteldagen.
Bieten zaaien, voor de bewaar is de 2e helft van mei de beste tijd, verder winter- en zomerwortelen, venkel, witlof, meiraapjes, koolrabi en koolraap zaaien.

Woensdag 21 (vanaf 8.27) en donderdag 22 (tot 12.46) bloemdagen.
Bloemkool en broccoli zaaien en alle éénjarigen kunnen nu rechtstreeks in de volle grond gezaaid worden, de grond is inmiddels lekker warm en enige nachtvorst van betekenis zit er niet meer in.
Vorig jaar had ik een schitterende rand met allelei éénjarigen langs bijna de hele lengte van m'n tuin en ik hoop dat dat dit jaar weer gaat lukken, de grond is in ieder geval goed schoon en ik heb de grond de afgelopen dagen regelmatig flink geharkt en de grond voelt prima aan na al die regen dus dat wordt flink veel bloemenzaad strooien!

Donderdag 22 (vanaf 12.46), vrijdag 23, zaterdag 24 en zondag 25 bladdagen.
De maan staat in het teken van de vis en dat is goed voor allerlei slasoorten zoals gewone sla dus maar ook mesclun, rucola, postelein, ook spruitkool en boerenkool en kardoen kunnen nu gezaaid worden, boerenkool kan ook nog een maandje wachten.

Maandag 26 en dinsdag 27 (tot 17.44) fruit/graandagen.
Allerlei bonen en fruitgroenten, zie hierboven 17/18 en 19 mei.  

Dinsdag 27 (vanaf 17.44), woensdag 28 en donderdag 29 mei worteldagen.
Knolgroenten zaaien, zie hierboven 19/20 en 21 mei.


Let op: niet tuinieren!
Zondag 18 voor 19.00 uur, o dit komt voor velen wel heel slecht uit!
Zondag 25, ja weer zondag, niet na 14.55 uur.

Misschien net zoals ik een stoel erbij pakken en van de irissen en sieruien gaan genieten.

Heel veel tuinplezier!

Oda. 

Geen opmerkingen: