zondag 19 juni 2016

Agenda 21 juni t/m 3 juli

Met dat ik 21 juni type, denk ik, hè de langste dag en we hebben nog bijna geen mooi weer gehad!!
Wat een getob is het toch dit voorjaar, de grond is inmiddels zo nat dat ik er niets meer in kan zaaien, alles verdwijnt gewoon, alles wat ik 25 mei t/m 6 juni in de volle grond gezaaid heb is niet boven gekomen, daarentegen komt alles wat ik in de kas in potjes voorzaai wel op, zoals peterselie, basilicum, selderij, spruitkool, palmkool, verschillende slasoorten en snijbiet, ja zelfs dat laatste heb ik in potjes gezaaid, maar het is natuurlijk allemaal dubbel werk want je moet het weer buiten uitplanten en als het slakkengevoelig is iets omheen zetten.

In de kas staan de tomaten inmiddels op schouderhoogte en aan de komkommerplanten zitten al kleintjes, ze staan ongeveer 60 cm. hoog en zitten vol met gele bloemen terwijl die ik buiten had gezet nog maar 3 blaadjes heeft, evenals de courgettes, die groeien voor geen meter!

Goed de maan gaat dus weer stijgen en nu maar hopen dat het wat droger wordt en we ook wat meer zon krijgen want ik moet toch weer een heleboel opnieuw zaaien, o.a. pompoenen, die was ik vergeten voor te zaaien dit voorjaar, dus had ik ze direct in de volle grond gezaaid, ergens begin juni, een plastic fles erover gezet vanwege de regen maar opkomen, ho maar! Nu ga ik ze zowel binnen als buiten zaaien, het zal dit jaar toch niet zo zijn dat ik geen pompoenen kan oogsten, ik die altijd stik van de pompoenen!

Dinsdag 21 en woensdag 22 juni graan/fruitdagen.
Fruitgroenten zoals courgettes en pompoenen zaaien, eventueel in potjes! Bonen kunnen ook nog de grond in, bij mij zijn er een aantal opgekomen maar de meesten hebben het opgegeven, de omstandigheden voor bonen zijn nog steeds verre van rooskleurig dus ga ik ze morgen in de olie leggen, ze krijgen dan een beschermlaagje, de volgende dag kunnen ze dan de grond in, deze truc heb ik in mijn tuin in Zeeland ook wel eens toegepast, ergens in de jaren 90. 

Donderdag 23 en vrijdag 24 worteldagen.
Winter- en zomerwortelen, bieten, venkel en knollen zaaien.

Zaterdag 25 en zondag 26 bloemdagen.
In potjes of in de volle grond tweejarigen en vaste planten zaaien, zelf ga ik ook nog maar weer eens zonnebloemen proberen, ik maak mezelf maar wijs dat die altijd snel kiemen dus dan kan het nog wat worden, misschien in september?

Maandag 27, dinsdag 28 en woensdag 29 bladdagen.
De langste dag is geweest dus er kan andijvie gezaaid worden, ik zit erover te denken dit ook maar in potjes voor te gaan zaaien, ja ik weet het, het moet niet veel gekker worden. Behalve andijvie natuurlijk nog allerlei andere bladgewassen en boerenkool. 

Een troost, de tomaten doen het goed in de kas! Zoals ik al zei, ze staan op schouderhoogte en er hangen er genoeg aan, groen nog natuurlijk en nu ligt het aan de hoeveelheid zon of ze snel gaan kleuren of niet, ik hoop toch wel ergens in juli de eerste tomaten te kunnen oogsten. Deze tomaat heet Matima, een vroeg soort en het vruchtvlees heeft dezelfde kleur als de buitenkant, erg mooi!

Donderdag 30 graan/fruitdag.
Zie hierboven 21 en 22 juni.


Vrijdag 1, zaterdag 2 en zondag 3 juli worteldagen.
Zie hierboven 23 en 24 juni. 

Let op!
Niet tuinieren 26 juni voor 12.35 uur en 1 juli voor 13.45 uur.

Heel veel tuinplezier!

Oda.

   



  

Geen opmerkingen: